עד כמה טענות נתניהו ואנשי הליכוד על גניבת בחירות הן נכונות

בליכוד יוצאים במהלך הימים האחרונים במלחמת תודעה על זיופים, כאילו הבחירות לכנסת ה-21 הניבו תוצאות שקריות • בדיקת "גלובס" מציגה: מהיכן הגיעו הטענות לגניבת בחירות, ועד כמה הן תלושות מהמציאות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

במפלגת הליכוד יצאו בימים האחרונים במלחמת תודעה על זיופים, כאילו הבחירות לכנסת ה-21 הניבו תוצאות שקריות.

ראש הממשלה נתניהו אמר ביום שישי כי כל מי שמתנגד להצבת מצלמות בקלפיות, מתנגד לגניבת הבחירות. "הצבת מצלמות מונעת גניבת בחירות", הוא אמר בעת ההמראה מלונדון לישראל.

חברי הכנסת של הליכוד הדהדו את המסרים הללו במהלך השבת והוסיפו פרטים כאילו מפלגת רע"ם-בל"ד נכנסה לכנסת ה-21 עם 4 מנדטים בעקבות טעות כלשהי.

השר אלי כהן הדהד את המסר במהלך אירוע שישי תרבות:

"אם בבחירות האחרונות היו מוצבות מצלמות, בל"ד הייתה בחוץ, והייתה קמה ממשלה לאומית. ממה מפחדים בשמאל, מטוהר הבחירות? או שנוח להם לגנוב את הבחירות באמצעות זיופים?".

חברת הכנסת שרן השכל אמרה במהלך שבת תרבות: "איך ייתכן שהמחנה שהכתיר עצמו 'אביר הדמוקרטיה' מתנגד לשמירה על טוהר הבחירות? ממה פוחדים אנשי מחנה השמאל? שלא ירמו בבחירות?".

יש מאין? על מבוססות הטענות על גניבת הבחירות

אך על מה מבוססת טענת גניבת הבחירות והאיום המוצג על-ידי אנשי הליכוד, כאילו יש שיטת זיופים רחבה המטה את תוצאות הבחירות בישראל?

בקרב הליכוד מפיצים מספרים שונים, כאילו 140 קלפיות זויפו על-ידי בוחרים, וכאילו ועדת הבחירות בישראל מסרבת לבדוק את כל הבעיות. הטענות הללו החלו לצוץ בעקבות הליך משפטי שמנהל מועמד מספר 36 ברשימת הליכוד לכנסת במועד א', עמית הלוי.

הלוי הגיש תביעה לבית המשפט בטענה כי חישובי הקלפיות היו שגויים, וכי למעשה הליכוד צריך היה להכניס 36 חברי כנסת, בעוד יהדות התורה צריכה לעמוד על 7 מנדטים, ולא 8 מנדטים.

לשיטת הלוי, באמצעות עורך דינו שמחה רוטמן, המשמעות של פסיקה לטובתם היא ש-140 קלפיות נוספות צריכות להיספר מחדש ו/או יש לקיים שם בחירות חוזרות (ב-140 קלפיות).

אולם הטענות של הלוי לא נתקבלו בשלב זה על-ידי בית המשפט ואילו ועדת הבחירות הציגה תגובה לבית המשפט המראה שהחישובים שמבצע הלוי שגויים ביסודם. מתוך כל 140 הקלפיות שנטענו כבכיכול כבעייתיות במסגרת ההליך, רק אחת מסתמנת כקלפי שהתוצאה בה עשויה להיות שונה.

האם היו בעיות בתוצאת הבחירות של 2019 מועד א'?

במקביל, בוועדת הבחירות השיבו היום באופן פורמלי לכל הפונה אליהם כי 5 קלפיות (מתוך 10,720) הועברו לחקירה פלילית. בקלפיות אלה התגלו חשדות למעשים פליליים, והמשטרה מנהלת חקירה.

ככל הידוע בשלב זה, בשתי קלפיות יש חשדות שבוצעו זיופים אשר שיפרו את מצבן של הליכוד וש"ס, בשתי קלפיות לא נמצאו ראיות, ובקלפי נוספת ייתכן כי מדובר בטעות ולא במעשה פלילי.

ייאמר כי גם אם 5 הקלפיות יפסלו באופן מוחלט, ו/או יפסלו שם מספר חלקי של קולות, וגם אם תיערכנה בחירות חוזרות באותן 5 קלפיות (דבר בלתי אפשרי, כיוון שהכנסת ה-21 פוזרה) - הדבר לא יעלה לכדי שינוי תוצאות הבחירות ב-10,720 קלפיות ברחבי הארץ.

בנוסף, בוועדת הבחירות עדכנו שבכ-29 קלפיות התעוררו טענות לאי-סדרים אשר חייבו בדיקה עובדתית על-ידי המשטרה. לא מדובר בחשדות פליליים, אלא באי-סדרים מגוונים, אשר לפי אנשי ועדת הבחירות אינם עולים כדי דברים מהותיים.

מה קרה עם 400 הקלפיות שלגביהן טענו בליכוד שנערכו בהם זיופים?

במהלך הדיון בפני יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר, טען ח"כ דוד ביטן כי הליכוד הציג בפני ועדת הבחירות 400 מקרים של אירועי זיופים. לדבריהם, הם ערכו את המידע לתוך קובץ אקסל והגישו את זה לרשויות.

אך ל"גלובס" נודע מפי גורמים רשמיים בוועדת הבחירות כי בליכוד התמהמהו מאוד אחרי 9 באפריל 2019 במסירת המידע, ולכשהגיע המידע לידי ועדת הבחירות במהלך חודש יולי 2019, נודע כי מדובר בכל מיני מקרים של אירועים שונים, בהם הוצאת פעילי ליכוד או רישום של ויכוחים ודיונים בתוך הקלפיות, ומצבים שונים שאינם עולים עד כדי זיוף. לפיכך, גם טענה זו לגניבת קלפיות כוללת אינה מבוססת.

מה הקשר בין המצלמות לבין טענות הזיופים וגניבת הבחירות?

בליכוד הגישו עתירה לוועדת הבחירות לאשר למפלגה להציב 1,200 עובדים בשכר בקלפיות של החברה הערבית. ח"כ ביטן לא הכחיש במהלך הדיונים כי מטרתם היא להציב את עובדיהם במגזר הערבי בעיקר, וזאת בניגוד לדברים האחרונים של נתניהו כי ייתכן שהם יציגו עובדים בכל רחבי הארץ.

ביטן אמר: "אנחנו בוחרים איפה להציב את העובדים שלנו, שכחול לבן ישימו עובדים בשכר באזורים חרדיים".

אולם במהלך הדיון בפני מלצר התנגדו נציגי משרד המשפטים להצבת מצלמות באזור ועדת הקלפי ובתוך חדר ההצבעה (לא מאחורי הפרגוד), והחלטתו של מלצר בתום הדיון הייתה להציב פקחים מטעם ועדת הבחירות ולאפשר צילום רק במקרים חריגים ובאישור יו"ר ועדת הבחירות. בנוסף החליט מלצר כי יאפשר תיעוד וצילום של הליך ספירת הקולות אחרי השעה 22:00 ואחרי שאחרון הבוחרים יצא מן הקלפי.

בליכוד התנגדו להחלטת יו"ר ועדת הבחירות, ומאז הם פועלים לחקיקת חוק מהיר שיאפשר להם לצלם ובמקביל תוקפים את השופט מלצר על עברו כאיש מפלגת העבודה.