ישיבת הממשלה האחרונה לפני הבחירות תוקדש לחקיקת בזק

היועץ המשפטי לממשלה יתייצב בישיבת הממשלה במטרה לשכנע את השרים להתנגד לחוק המצלמות: "הצעת החוק תפגע קרוב לוודאי ביכולת לקיים את יום הבחירות באופן תקין וסדיר כנדרש במשטר דמוקרטי" • בנוסף, ליברמן מתעקש: לקבוע שמי שלא מגיע לקלפיות לא יזכה ליום שבתון

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: רפי קוץ
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: רפי קוץ

היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט מתכנן להתייצב בישיבת הממשלה היום (א') ולשכנע את השרים להתנגד לחוק המצלמות. יו"ר ועדת הבחירות, השופט מלצר, הגיש חוות-דעת כתובה ובה ציין שהחקיקה המוצעת על ידי הממשלה תיצור אנדרלמוסיה וכאוס בהליך הבחירות.

אולם לממשלת ישראל ה-34, המכהנת ללא אמון הכנסת ונחשבת לממשלת מעבר (רצף), כל זה לא מזיז. בכוונת כל השרים, רבים מהם מצייתים להוראות ראש הממשלה ללא הפעלת שיקול דעת עצמאי, לתמוך בהצעת החוק הממשלתית לשנות את הליך הבחירות בישראל באמצעות האפשרות להכניס מצלמות לתוך אזור ועדות הקלפי.

הנושא נמצא על הפרק מזה חודשים ארוכים, וכאשר הליכוד בא בדרישה לטפל בנושא בפני ועדת הבחירות המרכזית, החליט יו"ר ועדת הבחירות לשלוח פקחי טוהר מידות, ולאפשר לצלם (מטעם ועדת הבחירות) במקרים חריגים. בנוסף, החליט להתיר צילום בעת ספירת הקולות.

אך כל זאת אינו מרצה את נתניהו ואת שרי הליכוד, והם מתכוונים להשתמש בכוחם להניע חקיקה ולשלוט בסדרי המנהל בכנסת כדי לקדם חוק, על אפם וחמתם של היועצים המשפטיים ושל האופוזיציה המתנגדת למהלך.

בממשלה יצביעו הבוקר על אישור הצעת החוק אשר הוכנה על ידי שר המשפטים אוחנה ושר הפנים דרעי, וגם יכריזו על קיצור הליך החקיקה הרגיל. הצעות חוק רגילות זקוקות לתקופה של שבועיים, בין ההצבעה בממשלה להצבעה במליאה, אך ממשלת ישראל ה-34 דורסת את כל הכללים ברגל גסה.

בנוסף, בהחלטת הממשלה מוצע לקיים את ההצבעות, כולל הקמת ועדה מיוחדת בכנסת, הכל ביום אחד כדי להספיק לכפות על ועדת הבחירות את החוק המיוחד הזה - עד ליום ג' הבא, יום הבחירות לכנסת ה-22.

ביום שישי אחר-הצהריים פרסם היועץ המשפטי לממשלה את התנגדותו המפורטת וציין כי בכוונתו להשתתף בישיבה ולהציג את העמדה בפני השרים.

מנדלבליט כתב בחוות-הדעת כי בהצעת החוק הממשלתית "טבוע פגם משפטי היורד לשורשו של עניין ומקים מניעה משפטית לאישורה. נוכח סד הזמנים והנסיבות הנוכחיות לא ניתן לקיים את ההליך הנדרש על מנת לתקן את ההצעה, כך שתוסר המניעה המשפטית הקיימת".

מנדלבליט ציין בחוות-דעתו כי הפגם החמור מכל הוא העובדה שהצעת החוק "תפגע קרוב לוודאי ביכולת לקיים את יום הבחירות באופן תקין וסדיר כנדרש במשטר דמוקרטי".

עוד קבע מנדלבליט כי הממשלה הנוכחית מכהנת מכוח עקרון רציפות ואינה נהנית מאמון הכנסת. "על מממשלה כאמור לנקוט באיפוק וריסון בהפעלת סמכויות ועליה להתמקד בפעולות שהן בגדר השמירה על רציפות פעילות ממשלתית. עמדתי היא כי אישור הצעת החוק בעת הזאת אינו עומד באמות מידה המצופות מממשלה המכהנת מכוח עקרון הרציפות".

יצוין כי ח"כ אביגדור ליברמן הודיע שיסכים לתמוך בהצעת החוק הממשלתית הנ"ל, אך ורק אם באותה העת יצביעו גם על שינוי עקרון יום השבתון, כך שמי שמצביע יקבל יום חופש ואחרים שלא מגיעים לקלפיות לא יזכו ליום שבתון.

הודעתו של ליברמן לא תאפשר לליכוד להשיג רוב דרוש בשלוש קריאות. כיוון שלליכוד, ימינה, ש"ס ויהדות התורה יש כיום 56 קולות בכנסת.