התיאבון של קוטלר: ארקו מקדמת רכישה שצפויה להכפיל את פעילותה בהשקעה של כ-415 מיליון דולר

החברה, בהובלת אריק קוטלר, צפויה לרכוש כ-1,450 תחנות תדלוק וחנויות נוחות בארה"ב • כך שמספר התחנות והחנויות שלה יגדל לכ-2,800, כמות הדלק הנמכרת תוכפל לכ-2.2 מיליארד גאלונים בשנה והחברה תיכנס ל-11 מדינות נוספות

אריק קוטלר / צילום: כפיר זיו
אריק קוטלר / צילום: כפיר זיו

חברת ארקו החזקות, שעיקר פעילותה מתרכז בתחנות דלק ובחנויות נוחות בארה"ב באמצעות החברה הבת GPM, פרסמה היום עדכון לעסקה שאותה החלה לבחון במהלך יולי, בהיקף השקעה משמעותי של כ-415 מיליון דולר, הצפויה להכפיל את היקפי פעילותה.

מדובר בעסקה לרכישת כ-1,450 תחנות תדלוק וחנויות נוחות בארה"ב, במה שיגדיל את מספר התחנות וחנויות הנוחות של ארקו, באמצעות GPM, לכ-2,800, ואת כמות הגאלונים שצפויה למכור החברה בשנה לכ-2.2 מיליארד (כ-9 מיליארד ליטר), לעומת כ-1.1 מיליארד גאלונים שהיא מוכרת כיום. עוד מציינים בארקו, כי הפעילות הנרכשת פרוסה ב-11 מדינות ברחבי ארה"ב שבהן אין לארקו פעילות כיום, כך שעם השלמת העסקה תפעל GPM ב-33 מדינות, לעומת 22 מדינות כיום.

את עיקר סכום הרכישה מתכננת GPM לממן באמצעות קו אשראי שאותו היא הגדילה בחודש יולי, מכ-200 מיליון דולר לעד כ-500 מיליון דולר, מסינדיקציה של בנקים, וזאת לדבריה בריבית אטרקטיבית, הנעה סביבות 4%-4.5%.

עוד עדכנה ארקו כי במסגרת העסקה היא תרכוש גם את זכויות הנדל"ן בכ-100 מתחנות הדלק וחנויות הנוחות הנכללות בה, וכי המוכר מצדו יהיה זכאי לתמורה נוספת בטווח של 22.5-42.5 מיליון דולר עד חמש שנים ממועד השלמת העסקה, אם הפעילות הנרכשת תעמוד באמות מידה מסוימות.

ההערכה בארקו כי העסקה תושלם במהלך הרבעון הרביעי של השנה, וזאת כשהיא כפופה לכמה תנאים, בהם השלמת בדיקות נאותות לשביעות רצונה של GPM ולאישורים רגולטוריים.

אריק קוטלר, מנכ"ל ארקו, מסר, כי "כחלק מאסטרטגיית הצמיחה וההתרחבות של החברה, אנו ממשיכים כל העת לבחון הזדמנויות עסקיות להמשך הובלתה של החברה בתחום עיסוקנו ועל מנת להשיא ערך לבעלי המניות. שוק תחנות הדלק וחנויות הנוחות בארה"ב ממשיך להתאפיין במגמת קונסולידציה, ו-GPM ממשיכה להיות שחקנית משמעותית בשוק זה".

מניית ארקו  סובלת מחולשה יחסית כבר תקופה לא קצרה, ומתחילת השנה נחלשה בכ-25%, המשלימה לה ירידה שנתית של כ-35%, לשווי חברה נוכחי של כ-1 מיליארד שקל. בפרספקטיבה נרחבת יותר, מניית ארקו טיפסה בכ-125% תוך חמש שנים, ומספטמבר 2011 מציגה זינוק של כ-600% בערכה.

לפי הנתונים שארקו מציגה, משנת 2011 GPM הרחיבה את פעילותה מכ-320 חנויות נוחות ותחנות דלק בשבע מדינות בארה"ב, לכ-1,350 חנויות נוחות ותחנות דלק כיום, והיא מדורגת כיום במקום השישי ברשימת רשתות חנויות הנוחות בארה"ב, תחת 17 מותגים שונים.

ארקו מחזיקה בעיקר מניותיה של GPM (כ-69%), ושותפותיה בחברה הן קרנות ההשקעה האמריקאיות די.קיי פרטנרס (כ-21%) והארווסט פרטנרס (כ-10%).

בסיכום מחצית השנה הראשונה הציגה ארקו בדוחותיה שיפור של כ-8% בהכנסות, שהגיעו לכ-6.4 מיליארד שקל, אולם גם הוצאותיה גדלו, ובהשפעת עלייה חדה בהוצאות המימון שלה הציגה הפסד של כ-96 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של 28 מיליון שקל במחצית השנה המקבילה ב-2018.