עתירה: לבטל את אישור רכישת EMG בידי תשובה ונובל אנרג'י

לטענת ארגון "לובי 99" ועמותת "הצלחה", העסקה צפויה לגרום לפגיעה משמעותית בתחרות, היות שהיא מעניקה ליצחק תשובה ולנובל אנרג'י, שמחזיקים כבר היום ב"מונופול הגז העוצמתי במדינה", שליטה בתשתית היחידה שמאפשרת לייבא גז טבעי ממצרים לישראל, לצד שליטה ביצוא הגז למצרים

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין

ארגון הלובי הציבורי "לובי 99" ועמותת "הצלחה" עתרו היום (א') נגד החלטת הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, לאשר לחברה בבעלות קבוצת דלק של איש העסקים יצחק תשובה ונובל אנרג'י לרכוש את מתחרתן לשעבר, חברת EMG.

הערר הוגש לבית הדין לתחרות בבית המשפט המחוזי בירושלים באמצעות עו"ד דרור שטרום, הממונה על התחרות לשעבר, ובצירוף חוות-דעת של ד"ר שלומי פריזט, הכלכלן הראשי לשעבר של רשות התחרות.

זו פעם ראשונה שארגון חברתי תוקף באמצעות פנייה לבית הדין החלטה של רשות התחרות לאשר עסקת מיזוג למונופול.

בערר, שמומן באמצעות גיוס המונים מיוחד של "לובי 99", טוען עו"ד שטרום כי העסקה צפויה לגרום לפגיעה משמעותית בתחרות, היות שהיא מעניקה לתשובה ולנובל, שמחזיקים כבר היום ב"מונופול הגז העוצמתי ביותר במדינה", שליטה בתשתית היחידה שמאפשרת לייבא גז טבעי ממצרים לשוק הישראלי, לצד שליטה ביצוא הגז הטבעי למצרים.

הארגונים מבקשים לבטל את האישור שנתנה הממונה על התחרות. מונופול הגז הוא המונופול הגדול והעוצמתי בישראל, והמשק משלם מחירים גבוהים על שליטת היחיד שלו במשק האנרגיה. באשר לתנאים שקבעה הממונה לפיהם יוכלו מפעלי גז טבעי מצריים למכור בישראל באמצעות מונופול הגז בעסקאות "החלף" (SWAP), נטען בערר, כי אילוץ מתחרים למכור באמצעות המונופול השולט בשוק אינו פתרון תחרותי, ובנוסף מדובר "בתנאים התנהגותיים, שהם תנאים מן הסוג הנחות והחלש להגנה מפני פגיעה אפשרית בתחרות, וזאת לפי עמדתם המסורתית והעקבית של מוסדות ורשויות התחרות בארץ ובעולם".

התנאי הראשון שמטילה הממונה על העסקה, כדי לאפשר יבוא גז ממצרים, הוא עסקאות Swap. בעתירה נטען כי מדובר בתנאי עמום ובלתי ישים, שמשאיר את השליטה בשאלה כמה גז יזרום לישראל ממצרים בידי המונופול.

לפי חוות-הדעת הכלכלית שצורפה לערר, קביעת הממונה על התחרות, לפיה אין סיכוי ליבוא גז מצרי למשק הישראלי, היא שגויה - זאת בין השאר לאור דוחות חברת דלק עצמה, מהם עולה כי עד שנת 2023 לפחות קיימים עודפי היצע של גז במצרים שישמשו ליצוא.

התנאי השני שמטילה הממונה על העסקה אמורה לאפשר יצוא גז למצרים מהמאגרים בישראל. אלא שלטענת העותרים, התנאי של "גישה פתוחה" (open access) אינו מהווה הסדרה מינימלית של ההזרמה על-ידי חברות אחרות פרט למונופול בצינור. בכך פוגע התנאי בתחרות בישראל, כשהוא מדכא את התמריץ לחיפושי גז נוספים בשנים הקרובות.

ב"לובי 99" מסרו כי "הלובי הציבורי מייצג כמעט 6,000 ישראלים שהצטרפו לערעור התקדימי הזה לבית המשפט. בחרנו להתנגד למיזוג, לא רק כי יש לו השפעה על הכיס של כולנו באמצעות תעריף החשמל בפרט ויוקר המחיה בכלל, אלא כי מדובר בהחלטה לא סבירה לאפשר למונופול העוצמתי ביותר בישראל לחסום כל אפשרות לתחרות בו בעתיד. הפנייה של הציבור לבית הדין תחזק את הרגולטור ותאפשר לו בעתיד לקבל החלטות מורכבות גם מול בעלי ההון העוצמתיים ביותר. מדובר במיזוג לא חוקי, ולכן יש לעצור אותו".