"מאגר הגז תמר מתומחר לפי שווי של 6.3 מיליארד דולר, לעומת שווי כמעט כפול לפני שנתיים"

מניית תמר פטרוליום איבדה 50% מערכה מאז ההנפקה ב-2017 • ערן יונגר, מיטב דש: "המחיר הנוכחי של המניה מגלם תרחיש פסימי מאוד. נוצרה הזדמנות קנייה לטווח הארוך"

לאחר שהממונה על התחרות, מיכל הלפרין, אישרה באחרונה את יצוא הגז הטבעי מישראל למצרים, הבוקר נודע כי הוסר מכשול נוסף שעיכב את היצוא. זאת, לאחר שהחברה הממשלתית קצא"א (חברת קו צינור הנפט אילת אשקלון), העוסקת באחסון והולכת דלקים, וחברת צינור הגז EMG חתמו על הסכם לשימוש בתשתית בתחומי קצא"א לצורך יצוא הגז.

ההסכם יאפשר לחברת EMG להפעיל את מסוף הגז הטבעי שבתחומי קצא"א במתחם באשקלון, שיזרים גז טבעי ממערכת ההולכה הישראלית למערכת ההולכה המצרית באזור אל-עריש. הסכם תשתית זה יאפשר את הזרמת הגז שעליה סוכם בעסקת יצוא הגז שנחתמה בראשית 2018 בין דלק קידוחים ונובל אנרג'י לדולפינוס המצרית, ובמסגרתה סוכם על אספקת גז ממאגרי "תמר" ו"לוויתן" בהיקף כולל של 64 מיליארד מ"ק, בסכום מוערך של 15 מיליארד דולר.

על פי ההסכם, תשלם EMG לקצא"א לפי כמות הגז הטבעי שתוזרם בצינור, המתוכננת להגיע לכ-7 מיליארד מטר מעוקב (BCM) בשנה. הצינור הימי שבבעלות EMG, בקוטר של 26 אינטש ובאורך של כ-90 ק"מ, מחבר בין מערכת ההולכה הישראלית באזור אשקלון לבין מערכת ההולכה המצרית באזור אל-עריש.

נזכיר כי לפני כשנה חתמו קבוצת דלק של יצחק תשובה (באמצעות דלק קידוחים), יחד עם נובל אנרג'י וחברת East Gas המצרית, על הסכמים מחייבים לרכישת 39% ממניות EMG תמורת 518 מיליון דולר. ההסכם, שטרם נסגר סופית, צפוי לשחרר "פלונטר" משפטי שבלם את אפשרות יצוא הגז למצרים.

המניות הגיבו לדיווח בעליות

מניות ושותפויות הגז הטבעי המעורבות במאגרי "תמר" ו"לוייתן" הגיבו בחיוב להודעה. דלק קידוחים  נסחרה היום בעלייה של כ-1.5%, קבוצת דלק  עלתה בכ-2%, רציו  ב-1.1% וישראמקו  בכ-1.8%.

מניית תמר פטרוליום  רשמה הבוקר עלייה חדה של 5.8%, שבהמשך היום התמתנה לכ-1% בלבד ואף עברה לירידות של כ-2%. מאז שהתחילה להיסחר בבורסת ת"א ביולי 2017, רשמה המניה ירידה של 50% ושווייה של החברה הצטמק לכ-780 מיליון שקל, על רקע ירידת מחירי הנפט והגז הטבעי בעולם, ובעיקר החששות מירידת המחיר בחוזה לאספקת הגז לחברת החשמל החל בשנת 2021. 

מניית תמר פטרוליום
 מניית תמר פטרוליום

תמר פטרוליום הוקמה על ידי השותפות דלק קידוחים כחברה ייעודית. ביולי 2017 גייסה החברה כ-650 מיליון דולר (כ-2.4 מיליארד שקל) באג"ח ועוד 200 מיליון דולר בהנפקת מניות, ששימשו לרכישה של 9.25% מהזכויות במאגר הגז "תמר" מידי דלק קידוחים (שמחזיקה כיום בכ-22% ממניותיה, לצד שורה של גופים מוסדיים שלקחו חלק בהנפקה).

במרץ 2018 גייסה תמר פטרוליום עוד 560 מיליון דולר בהנפקת אג"ח, ששימשו לרכישת עוד 7.5% מהזכויות במאגר "תמר", הפעם מידי נובל, כך שכיום היא מחזיקה ב-16.75% מהמאגר. יחד עמה מחזיקים במאגר "תמר" גם השותפות ישראמקו (28.75%), נובל אנרג'י האמריקאית(25%), השותפות דלק קידוחים (22%), אלון חיפושי גז (4%) וקרן אוורסט תשתיות (3.5%).

"בעסקה יש אלמנט של יציבות"

אלה פריד, אנליסטית תחום הגז והנפט בלאומי שוקי הון, אמרה היום בשיחה עם "גלובס" כי "בעסקה של קצא"א עם EMG יש אלמנט של יציבות. לבעלי מאגר 'לוויתן' היה עניין להכניס לעסקה חברה ממשלתית. כעת יש גורמים ממלכתיים משני הצדדים, סוג של איזון אינטרסים.

"נוסף על כך, השותפים ב'לוויתן' הרגישו כנראה שזה מעניק להם סוג של ביטחון נוסף, מעין הגנה כפולה, גם מהצד המשפטי וגם מהצד הטכני של ההגנה, וכמובן שכבת הגנה נוספת ברמה הביטחונית".

הירידה במניית תמר פטרוליום מאז ההנפקה מוגזמת, לדעתך?

פריד: "לדעתי, המחיר הנוכחי של תמר פטרוליום מגלם תרחיש פסימי מאוד, מחיר של 4 דולרים ליחידת חום של גז טבעי, ובמקביל צופה ירידה חדה מאוד של כמעט 50% בהיקף אספקת הגז של 'תמר'. גם ישראמקו, אגב, שהיא הרבה פחות ממונפת והרבה יותר שמרנית, נסחרת בהנחות דומות.

"השוק לדעתי מגזים, כי הנחות הבסיס שלו שמרניות באופן קיצוני וגם שיעור ההיוון גבוה מ-8.5%. זה מצב קיצוני מאוד לטעמי. השוק מאוד-מאוד מחמיר עם החברה הזאת".

נוצרה כאן הזדמנות קנייה לטעמך?

"כן. מבחינת המודל הטהור יש כאן הזדמנות. אני לא יודעת מתי זה יקרה, כי כמובן שבטווח הקצר מניית תמר פטרוליום יכולה להמשיך לאבד גובה, אבל לטווח הארוך התשובה היא חיובית".

"נותרו שתי משוכות לביצוע העסקה"

ערן יונגר, מנהל מחלקת המחקר במיטב דש, אומר כי "צריך לזכור שעסקת EMG הייתה אמורה להיסגר עד לסוף יוני, ומאז הוסכם על שתי דחיות עד לסוף ספטמבר. הסיבה שקצא"א מעורבת פה היא, לדעתי, סיבה טכנית בלבד, כי הצינור פשוט נמצא על הקרקע של קצא"א.

"כיום נותרו שתי משוכות לביצוע העסקה: העברת כסף של דלק קידוחים ונובל אנרג'י לנאמן של EMG כדי לרכוש את הצינור ולקבל את מניות החברה מהנאמן, וחתימה של שר האנרגיה, יובל שטייניץ, לאישור הייצוא. זה צריך לקרות עד ל-30 בספטמבר".

ואתה מעריך שזה יקרה עד לסוף החודש?

יונגר: "אי-אפשר כרגע להעריך אם זה יקרה או לא. בכל מקרה, תחילת הזרמת גז מסחרית מישראל למצרים לא צפויה לקרות לפני חיבור 'לוויתן' והתחלת הזרמת הגז מהמאגר, וזה אמור לקרות בערך בנובמבר. אז כרגע אין שינוי בהערכות שלנו מבחינת התזרים הצפוי לחברות ולשותפויות. אין פגיעה בתזרים, שכן הזרמת גז בכמות מסחרית צפויה החל בינואר 2020, לאחר ביצוע בדיקות שונות במערכת".

מה דעתך על התמחור הנוכחי של מניית תמר פטרוליום?

"מאגר 'תמר' מתומחר כרגע בהנחה שלא יהיה יצוא בכלל ובהנחה שמחיר הגז יירד משמעותית, הרבה מתחת למחיר של 4.8 דולרים ליחידה שצפוי ב-2021. להערכתנו, זאת טעות של השוק, והמאגר מתומחר בחסר. גם שותפות ישראמקו מושפעת מזה, כמובן. המאגר מתומחר כרגע בשוק לפי שווי של 6.3 מיליארד דולר, לעומת כמעט 12 מיליארד דולר לפני שנתיים-שלוש".

אז גם אתה חושב שנוצרה הזדמנות קנייה?

"כן. נוצרה הזדמנות קנייה בישראמקו ובתמר פטרוליום לטווח הארוך, בעיקר בגלל שהשוק מתמחר כרגע שלא יהיה יצוא ושתהיה ירידה דרמטית בכמויות ובמחירים. אגב, גם אנחנו מעריכים שתהיה ירידה מסוימת בכמויות ובמחירי הגז של מאגר 'תמר', אבל לא בעוצמה שהשוק מתמחר כיום".