הכנסת נערכת להצבעה חריגה במהלך פגרת הבחירות

דוברות הכנסת הוציאה אחר הצהריים הודעה שהמליאה תחל לפעול בשעה 13:00 לדיון בקריאה ראשונה • עוד קודם לכן, בשעות הבוקר מחר יכנס ח"כ מיקי זהר את הועדה המסדרת כדי לדון בבקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעת החוק ולזרז את ההליכים הפרוצדורליים

מליאת הכנסת / צילום: איל יצהר
מליאת הכנסת / צילום: איל יצהר

הכנסת ה-21 פוזרה בחוק עוד לפני שקמו בה הועדות הרלבנטיות לחקיקה. אף על פי כן, מחר (ב') 8 ימים לפני מערכת בחירות החריגה ביותר שידעה המדינה, תכונס הכנסת בהליך שאינו זכור ועם התנגדות רבים מן הח"כים תקיים שלושה ימי דיונים ארוכים בתיקון חוק הבחירות ומתן אפשרות לנציגים פוליטיים של המפלגות (משקיפים) לתעד באמצעות מצלמות את הנעשה באולמות ההצבעה (לא מאחורי הפרגוד).

דוברות הכנסת הוציאה אחר הצהריים הודעה שהמליאה תחל לפעול בשעה 13:00 לדיון בקריאה ראשונה. מאחר ומליאת הכנסת נמצאת בשיפוצים, יתקיים הדיון באודיטוריום של הכנסת.

עוד קודם לכן, בשעות הבוקר מחר (יום ב') יכנס ח"כ מיקי זהר את הועדה המסדרת כדי לדון בבקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעת החוק ולזרז את ההליכים הפרוצדורליים.

חלק מן ההליכים הפרוצדורליים אשר הממשלה מבקשת לדלג מעליהם, הם חובת הנחת החוק למשך שבועיים. דילוג על הליך חובת ההנחה שמור לרוב למקרי חירום. אלמנטים נוספים שהממשלה תיאלץ להוביל כדי לקדם את ההליכים הוא הפעלת סעיף 98 לתקנון הכנסת, כלומר ביטול הפיליבסטר אותו הליך המאפשר לחברי הכנסת המתנגדים לנאום ברצף וכך לחסום את החקיקה.

הממשלה בראשות נתניהו השתמשה בשנים האחרונות בסעיף 98 מספר רב של פעמים כדי לחוקק חוקים בקצב הנוח להם, וזאת על אף שלא היה מדובר במצבי חירום.

בנוסף, הליך החקיקה החריג יתבטא בכך שאין בכנסת ה-21 ועדות ולכן כל החקיקה תבוצע באמצעות ועדה מיוחדת, שתוקם על ידי הועדה המסדרת ובה יהיו מיוצגים כל חברי סיעות הבית לפי גודלם היחסי.

יו"ר סיעת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר היום בבוקר שהוא יתמוך בחוק המצלמות אך סייג את דבריו בכך שהוא מאמין שהחוק לא יעבור. "אני חוזר ואומר שאנחנו נתמוך בחוק המצלמות, למרות שברור שהוא לא יעבור" אמר ליברמן באירוע במעלה אדומים. הוא הוסיף כי חייבים לבצע מהלך נוסף והוא "חוק חובת ההצבעה. אין שום סיבה שאותם אנשים שמקבלים חופש ביום הבחירות לא ימלאו אחרי החובה האזרחית", אמר ליברמן.

המשמעות של דבריו היא שהוא עשוי לדרוש הכנסת סעיפים נוספים בתיקון חוק הבחירות, שיאפשרו לקבל יום חופש רק עבור מי שמימש את זכות ההצבעה שלו. ליברמן לא הבהיר אם יתנה את סעיפי ביטול יום השבתון בהצטרפותו לממשלה עם חוק המצלמות.

מספר חברי הכנסת התומכים בחוק המצלמות הוא אם כן כדלקמן: הליכוד וכולנו (39), איחוד מפלגות הימין (5), ש"ס (8), יהדות התורה (8). בסך הכל: 60. במידה וליברמן יתמוך בחוק בכל השלבים, מספר התומכים בחוק יהיו 65.

בקרב כלל הסיעות מצויים מספר חברי כנסת שנבחרו לכנסת ה 21 אך לא מתמודדים לכנסת ה 22, כמו ח"כ רועי פולקמן (כולנו), ח"כ אבי גבאי (העבודה), ח"כ טל רוסו (העבודה), ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) ועולה השאלה האם הם ימצאו במליאת הכנסת מחר כדי להצביע נגד או בעד החוק לפי עמדות סיעתם.