היועץ המשפטי של הכנסת מזהיר: "חוק המצלמות בעיתוי הנוכחי אינו חוקתי"

עו"ד איל ינון הצטרף לאזהרות של יו"ר ועדת הבחירות חנן מלצר והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מפני מהלך שלטוני של הפעלת הכנסת באורח לא ראוי הנוגד את הכללים הדמוקרטיים

היועץ המשפטי של הכנסת, עוד איל ינון / צילום: רפי קוץ
היועץ המשפטי של הכנסת, עוד איל ינון / צילום: רפי קוץ

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינוןפרסם אמש (א') חוות-דעת משפטית המזהירה מפני חקיקת חוק בלתי חוקתי שבוע לפני מערכת הבחירות. ינון הצטרף לאזהרה של יו"ר ועדת הבחירות חנן מלצר ולאזהרה של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מפני מהלך שלטוני של הפעלת הכנסת באורח לא ראוי הנוגד את הכללים הדמוקרטיים.

עו"ד ינון העלה טיעון נוסף שעדיין לא הושמע על-ידי האחרים, שהחוק המוצע להכניס מצלמות לקלפיות נועד לתת יתרון פוליטי למפלגה אחת, הליכוד, בעודו פוגע בעיקרון השוויון. לדבריו, החקיקה המוצעת משנה את עקרונות היסוד, לרבות חוק יסוד: הכנסת. 

"חוק המצלמות בעיתוי הנוכחי אינו חוקתי", כתב ינון בחוות-הדעת שהפיץ בקרב חברי הכנסת.  

ינון הבהיר כי ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, יש סמכות לכנס את המליאה כדי להצביע על הצעת החוק.

לדבריו, החוק מעניק יתרון גדול לליכוד, שכן "אין כל אפשרות מעשית שהרשימות האחרות המתמודדות בבחירות יספיקו בימים הספורים שייוותרו ממועד השלמת החקיקה ועד למועד הבחירות לרכוש מצלמות בשיעור שיספיק לפריסה ארצית, וכל שכן בשיעור הדומה לזה המצוי בידי הליכוד".

בנוסף כתב ינון כי "המפלגות האחרות לא יספיקו בימים הספורים שנותרו להכשיר את נציגיהן בוועדות הקלפי והמשקיפים מטעמן ולחלק להם את המצלמות. מעבר לכך, נוכח העיתוי שבו מדובר, כלל אין זה ברור האם המפלגות האחרות הותירו בידן מימון מספיק כדי לאפשר רכישה שכזאת".

עוד קובע היועץ המשפטי של הכנסת כי בחוק המוצע יש פגיעה בלתי מידתית בעקרונות יסוד בהליך הבחירות ובזכויות חוקתיות מוגנות, והוא מציין כי קיים חשש ממשי להרתעת בוחרים מלהצביע ומאנדרלמוסיה בקלפיות.

עו"ד ינון מזכיר שהשופט מלצר נתן מענה חסר תקדים לנושא טוהר המידות בשורה של החלטות שקיבל בחודש אוגוסט.

עוד מתייחסת חוות-דעתו להליך חקיקה שנוי במחלוקת, שבוע לפני בחירות, ומבלי שיש לכך הסכמת סיעות הבית. "זה צעד שלא נעשה אי-פעם בהיסטוריה של הכנסת", מזהיר ינון. 

הכנסת אמורה להתכנס היום (ב') בשעה 13:00 ולהתחיל להצביע על החוק. בשעות הבוקר יכנס ח"כ מיקי זוהר את הוועדה המסדרת הזמנית של הכנסת ויכתיב מטעם הממשלה דילוג על שלבים פרוצדורליים, וזאת כדי לאפשר לליכוד להכתיב חקיקה בניגוד לרצון חלק גדול מן הסיעות. 

בחוות-הדעת ציין ינון כי הממשלה מתכוונת לאשר את הצעת החוק כבר השבוע תוך קיצור הליכים פרוצדורליים. "החוק עלול לפגוע באמון הציבור בחשאיות הבחירות ועלול לגרום לנזק העולה משמעותית על התועלת הכרוכה בעצם התיעוד של מהלך ההצבעה", כותב ינון בחוות-הדעת. "בהסדר המוצע יש סבירות גבוהה לפגיעה בזכות לבחור... ואף בעיקרון השוויון במובן של הזדמנות שווה לכל האזרחים להצביע ללא מכשולים או גורמים מרתיעים.  צילומו של אדם באמצעות מצלמות מעקב במרחב הציבורי, לרבות במתחם הקלפי, בלא לקבל את הסכמתו לכך, עלולה להוות פגיעה בזכותו החוקתית לפרטיות".

בנוסף מעלה עו"ד ינון את סוגיית מאגרי המידע: "אין מגבלות מפורשות על השימושים שניתן לעשות במידע, ואף אין הוראות בדבר אבטחת המידע. חמור מכך, במקום לתת מענה כלשהו לקשיים אלה, ההסדר המוצע מבקש באופן חסר תקדים וחסר כל הצדקה לפטור כליל את המחזיקים במאגר מידע זה מחוק הגנת הפרטיות ומהדרישות הכלולות בו ביחס למאגרי מידע שכאלה".