התעלמות המפלגות מהנושא הסביבתי היא סכנה קיומית

בישראל של 2019 הביטחון הבריאותי שלנו ניצב בפני סכנה. שימו בקלפי ביטחון חברתי-סביבתי

מתוך אסון יערות האמזונס / צילום: Victor Moriyama/Greenpeace
מתוך אסון יערות האמזונס / צילום: Victor Moriyama/Greenpeace

מדי שלוש שנים בממוצע הולכים לבחירות בישראל, והן כידוע, תמיד על הביטחוני. אמנם דואגים תמיד לספר לנו שהפעם, ממש הפעם, גם הנושאים החברתיים והכלכליים יעמדו במרכז, אבל איכשהו הם תמיד נדחקים לסוף הרשימה. איכשהו, הילוך האימים מפני הסכנות הביטחוניות האורבות לנו, ההפחדה וההצהרות בדבר הסכנות קיומיות, עושות את שלהן.

אז הנה הצעה - במקום להתווכח עם הקריאה הקבועה להצביע לביטחוניסטים, לאלו שמדברים על הקיום שלנו, על הדאגה להישרדותנו, ננסה להסתכל למציאות בעיניים כדי לבדוק מה זה ביטחוני, קיומי והישרדותי בישראל של 2019.

בדיקה פשוטה תעלה שהסכנות המאיימות ביותר על המשך הישרדותה של ישראל כמדינה מודרנית, כזו שאזרחיה וילדיה יחפצו להמשיך ולהתגורר בה גם בשנת 2030, שלא לומר ביום הולדתה המאה, הן אלו הקשורות לביטחוננו הסביבתי, הבריאותי, החברתי והכלכלי.

בישראל של 2019, הביטחון הבריאותי שלנו ניצב בפני סכנה, כי יותר בני אדם מתים בשנה ממחלות הקשורות בזיהום אוויר מאשר מפעולות איבה ותאונות דרכים גם יחד.

בישראל של 2019, התפקוד הפיזי והנפשי שלנו ניצב בפני התרסקות, כי אנחנו עומדים שעות אינסופיות בפקקים, נפגעים מזיהום אוויר של עוד 250 אלף מכוניות חדשות שעולות לכבישים מדי שנה, מבזבזים את שעות הפנאי על הישרדות בכבישים ומשלימים בשל כך עם הפסד של עשרות מיליארדי שקלים לנו ולמשק בכללותו בכל שנה.

בישראל של 2019, הביטחון הבריאותי של ילדנו ניצב בפני התרסקות, כי חומרי ההדברה הנצברים בגופם הרגיש בעת שהם אוכלים פירות וירקות, הם בבחינת פצצה מתקתקת שעלולה להתפוצץ בעתיד בדמות מחלות קשות.

בישראל של 2019, אנחנו אוהבים לשים את מבטחנו באתרי המורשת, בנכסים לאומים ואפילו בינלאומיים כמו ים המלח, אבל מאפשרים למקבלי ההחלטות ולמפעלים מזהמים לזהם אותם, לנצל אותם ולבסוף גם לא לשלם בגין הזיהום והניצול. כן, כן, אנו מאפשרים להם לחסל באופן פיזי את הארץ המובטחת, זו שלביטחונה אנו כה חרדים.

לכן, אסור לנו להתבלבל או להיבהל כשאומרים לנו שהבחירות בישראל הן תמיד על הביטחוני.

אג'נדה ביטחונית, היא זו המאפשרת לנו לחיות בבטחה בשכונות המגורים שלנו, מבלי לחשוש שתהפוכנה לעיירות עוני, בגלל שתוכננו באופן לקוי ללא תשתית הולמת לתחבורה ציבורית. אג'נדה ביטחונית, היא זו שתאפשר לנו לחיות בבטחה בחיפה, בבאר-שבע ובמקומות אחרים הצמודים לתעשיות כבדות ומזהמות, אם נדע לדרוש שהתעשיות הללו תוכפפנה לנורמות הסביבתיות המחמירות ביותר. אג'נדה ביטחונית היא זו המאפשרת לנו להאמין שמחיר החשמל יוכל לרדת ולאו דווקא לעלות בטווח הארוך, אם הממשלה תקדם חיסכון באנרגיה ומקורות אנרגיה מתחדשים, דבר שיוביל בסופו של דבר לביטחוננו הכלכלי. אג'נדה ביטחונית היא זו המקדמת ביטחון תזונתי לילדינו, המאפשר אכילת פירות וירקות מבלי להיחשף לחומרי הדברה רעילים.

יותר מ-6.5 מיליון בני אדם הזכאים להצביע בבחירות הקרובות צריכים להזכיר למתמודדים שההגנה על הסביבה, על מים נקיים, אוויר נקי, שטחים פתוחים ותחבורה ציבורית, אינה מותרות. היא בסיס הקיום שלנו, החיים עצמם. אלו אשר ימשיכו לדבר את שפת האתמול, אלו אשר ימשיכו להבטיח ביטחון במובנו המצומצם ביותר, אלו אשר אינם מאמינים שיש לתכנן את ישראל כך שנזכה לחגוג גם את שנת ה-100, אינם ראויים לקולנו בקלפי. 

הכותב הוא מנכ"ל אדם טבע ודין