היוצרים מבקשים את 35 מיליון השקלים שנגבו מערוצי הטלויזיה

ארגוני היוצרים דורשים מהרשות השנייה לפעול מול משרד התקשורת לשחרר את הכסף שנמצא אצל החשב הכללי • "הצלה של ממש ליצירה הישראלית המקורית שהולכת ונחנקת" • הרשות השנייה: "הכסף נמצא אצל החשב הכללי"

איגודי היוצרים דורשים מהרשות השנייה להעביר מיידית את התשלום בגובה 35 מיליון שקל ששילמו הערוצים המסחריים בעבור אפיקי השידור שלהם לתעשיית הטלוויזיה כדי שישמשו להפקות מקור. מדובר בסכומים ששילמו הערוצים המסחריים עת התמודדו טרום פיצול ערוץ 2 על מספר האפיק בו ישודרו. קשת שילמה אז מחיר שנתפס באותה תקופה דמיוני - 25 מיליון שקל - שהעניק לה את אפיק 12 (הקרוב ביותר לאפיק 22); רשת שילמה 7.7 מיליון שקל וקיבלה את אפיק 13; וערוץ עשר ז"ל קיבל תמורת שקל וחצי את אפיק 14.

התשלום על האפיקים הועבר על-ידי הערוצים המסחריים כבר לפני שנתיים, והוא מוחזק אצל החשב הכללי עד אשר יוחלט באיזה אופן יחולק. בעת המכרז הודיעה הרשות השנייה כי כספים אלה ישמשו למימון הפקות מקומיות קנויות וקידום יצירה ישראלית כפי שנקבע בחוק, ו"ההחלטה על אופן חלוקתם תבוצע בהמשך על-ידי שר התקשורת"; אך השר איוב קרא שהחזיק בתפקיד עד לפני חודשים ספורים לא קיבל החלטה על אופן החלוקה, וגם השר הזמני דודי אמסלם לא נדרש לכך עדיין.

כבר בעת המכרז הודיעה הרשות השנייה כי כספים אלה יוחזרו לגופי השידור המפוקחים על-ידה ועל-ידי מועצת הכבלים והלוויין, כדי שישמשו למימון הפקות מקומיות וקידום היצירה הישראלית. המכרז, כזכור, הסתיים בפברואר 2017, אולם הכסף ששולם עדיין לא הועבר חזרה לתעשייה.

נראה כי על רקע הקשיים הולכים וגוברים בתעשיית הטלוויזיה והצמצום בהיקפי ההשקעות בהפקות של תוכן מקורי המשפיעים על כל עובדי התעשייה, החליטו ארגוני היוצרים לפעול על-מנת שהכסף יגיע ליעדו.

במכתב ליו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', כותבים ארגוני התסריטאים, הבמאים, מפיקי הטלוויזיה והקולנוע, אק"ט ושח"ם: "חלפו יותר משנתיים מאז שהאפיקים נפתחו ושילמו את הכספים, אך אלה עדיין לא הועברו למטרות להן נועדו, ולמיטב ידיעתנו אף לא נקבעו החלטות לגבי אופן חלוקתם".

בנוסף, הם מבקשים שההשקעות שייעשו בכספים אלה לא ייחשבו לערוצים המסחריים כהוצאה מוכרת לשם עמידה במחויבויות התוכן שלהם, אלא יהיו בנוסף. הבקשה מתייחסת הן לקשת ורשת המפוקחות על-ידי הרשות השנייה והן ביחס להוט ו-yes המפוקחות על-ידי מועצת הכבלים והלוויין. נזכיר כי גם האחרונות מחויבות להשקעה ביצירה מקומית הנגזרת כאחוז מכלל ההכנסות שלהן. בשנים האחרונות ההכנסות של שתי החברות נמצאות במגמת ירידה, ומכאן גם הסכום לו הם מחויבים להשקעה בהפקה מקומית.

במכתב מתייחסים האיגודים לסיטואציה המורכבת שבה נמצאת התעשייה, ומסכמים: "בתקופה זאת של אי-ודאות בשוק הטלוויזיה הישראלי, בו חלה ירידה בהשקעות גופי השידור השונים מחד וכניסת משדרים בינלאומיים לשוק שהיצירה המקומית הישראלית איננה בראש מעייניהם מאידך - אישור הכספים יהווה הצלה של ממש ליצירה הישראלית המקורית שהולכת ונחנקת".

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה כי "משרד התקשורת ביצע עבודת מטה ויצא לשני שימועים בנושא, בכדי לבחון את כלל אופני החלוקה המונחים על הפרק. במסגרת תהליך השימוע התקבלו תגובות מהגורמים המעורבים, והן נשקלות במסגרת ההחלטה הסופית. עקב תקופת הבחירות ונוכח רגישות הדברים, ההחלטה בסוגיה נדחתה לאחר הבחירות". 

יו"רית הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', מסרה: "קיבלתי את מכתב היוצרים והמפיקים. על אף שהנושא לא נמצא תחת סמכויותיה של הרשות השנייה, הרשות פנתה למנכ"ל משרד התקשורת מספר פעמים עוד בתקופת השר הקודם, אך הכספים נמצאים אצל החשב הכללי עד לרגע זה. מהיכרותי עם השר אמסלם, אני יודעת שנושא היצירה הישראלית קרוב ללבו ונמצא בראש מעייניו. בכוונתי לפנות לשר התקשורת כך שהנושא יבוא על פתרונו. אין לי ספק כי לאחר שהשר ילמד את הנושא לעומקו, התקציבים יחולקו לפי תבחינים הוגנים ושוויוניים, על-מנת שאף אחד לא ירגיש מקופח, הכול כמובן כדי לעודד, לטפח ולקדם את היוצרים ואת היצירה הישראלית, האהובה על כולנו".

משי נשר נמסר: "אנחנו יודעים כי הכסף. נמצא כבר כשנתיים אצל נתי כהן מנכל משרד התקשורת ושלצערי הרב ומסיבות שאינן מובנות משאיר את 35 מיליון השקל אצלו ,אנו פנינו ליו"ר הרשות השניה גברת יוליה שמאלוב ברקוביץ מאחר ואנו מאמינים ביכולותיה שתשיג עבורנו את הכסף ותדאג שישמש ליעדו המקורי פרנסה לעובדים לשחקנים ליוצרים ולמפיקים של שוק הטלויזיה".

אורי רשטיק, מרכז פעילות שח"ם ארגון השחקנים בישראל, מסר בתגובה: "איפה הכסף ?? פשוט מרגיז!! אנו דורשים להעביר מיידית את התשלום בגובה 35 מיליון שקל ששילמו הערוצים המסחריים בעבור אפיקי השידור שלהם לתעשיית הטלוויזיה כדי שישמשו להפקות מקור".