מי התחייב לבנות עיר חרדית ומי מבטיח תחב"צ 24 שעות ביממה? מצעי המפלגות בנושאי דיור ותחבורה

ישראל ביתנו מתכוונת לממן בנייה בכספי הפנסיה שלנו; העבודה-גשר מציעה שהמדינה תבנה 200 אלף דירות בתוך חמש שנים; מרצ מציעה תחבורה ציבורית 24 שעות בכל ימות השבוע; בימינה מציעים לסלול מסילת רכבת עד צומת תפוח; ובמפלגת השלטון ממשיכים לא לענות • "גלובס" פנה למפלגות בניסיון להבין איך הן מתכוונות לפתור את הבעיות בתחום הדיור והתחבורה

קלפי בבחירות 2019 / צילום: שלומי יוסף
קלפי בבחירות 2019 / צילום: שלומי יוסף

מה נשאלו המפלגות:
1. איך פותרים את מצוקת הדיור?
2. איך מייצרים דיור בר השגה במחירים סבירים?
3. איך פותרים את בעיית הפקקים?

כחול לבן

דגש על שכירות וסלילת רכבות לנגב

בני גנץ / צילום: שריה דיאמנט
 בני גנץ / צילום: שריה דיאמנט

דיור:
במפלגה מבטיחים להביא ל"שחרור החסמים הביורוקרטיים המעכבים השלמת פרויקטים קיימים". במפלגה מבקשים לפתח את שוק השכירות לטווח ארוך, בין היתר, באמצעות ריסון מחירי השוק הפרטי. טביעת האצבע של יאיר לפיד, שבעבר קידם את פרויקט "דירה להשכיר", מורגשת כשבמפלגה מבקשים לקדם עוד פרויקטים של החברה הממשלתית וכן להעלות את היקף הדירות שיוקצו להשכרה בכל תוכנית חדשה באזורי ביקוש. במפלגה אף טוענים כי הם ישימו דגש על בנייה בפריפריה ובמגזר הערבי.

תחבורה:
כחול לבן מציעה לצמצם את התנועה בשעות השיא, אך לא מסבירים כיצד יעשו זאת. במפלגה תומכים ב"הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות" וכן בעידוד תחבורה שיתופית. והנה עוד רעיון - בכחול לבן מבקשים לסלול קו רכבות עוקף באר שבע שייתן מענה לערי הנגב ולעיר הבה"דים, והחלפת המכוניות הנוכחיות במכוניות אוטונומיות נקיות "אשר יקלו מאוד על בעיית הצפיפות והעומס".

ישראל ביתנו

שימוש בכספי פנסיה לבנייה

אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים היום / צילום: שלומי יוסף
 אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים היום / צילום: שלומי יוסף

דיור:
נושאי הדיור והתחבורה במפלגה של אביגדור ליברמן לא תופסים מקום מרכזי. במסגרת "עשרת הדיברות" שהמפלגה פרסמה באתר האינטרנט שלה כתוב רק כי הם יפעלו לבניית דיור ציבורי, אם כי מדובר במספר יחסית נמוך של 1,000 יח"ד בשנה. לפניית "גלובס" מסרו כי הם יפעלו למען זוגות צעירים רוכשי דירה ראשונה, בכך שיאפשרו להם להשתמש בחיסכון הפנסיוני כהון עצמי לרכישת דירה, ובלבד שיתחייבו להפריש להמשך החיסכון עוד 1%-2%. עוד הצהירו במפלגה כי יפעלו "לשחרר" עוד קרקעות מדינה לבנייה, בדגש על הפריפריה.

תחבורה:
במפלגה ציינו כי הם מתחייבים להרחיב ולייעל את שירותי התחבורה הציבורית, כך שתיתן פתרון "מדלת לדלת".

המחנה הדמוקרטי

תחבורה ציבורית 24 שעות ביממה

ניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר
 ניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר

דיור:
במפלגה מדברים על "מדיניות כוללת לדיור חברתי" שתכלול בניית 80 אלף דירות בשנה בטווח של חמש שנים. במחנה הדמוקרטי מבקשים להוריד את מחירי הדירות, בין היתר על ידי רכישת דירות על ידי המדינה, ואף בנייה של דירות על ידי המדינה. במפלגה טוענים שרק כך המחירים יירדו "ולא לסמוך על הקבלנים שיעשו זאת כי המחירים הגבוהים נוחים להם". במפלגה אף מציעים להקל על רוכשי דירה ראשונה בקבלת המשכנתה, וכן הם מבקשים לשים דגש על שוק השכירות.

תחבורה:
במחנה הדמוקרטי מציעים שינוי משמעותי מהמצב הקיים - תחבורה 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. כן הם מבקשים לעודד שימוש בתחבורה ירוקה, להעניק הטבה כלכלית למי שישבית את רכבו בימי השבוע, ולהיטיב עם חברות שיעודדו שימוש בתחבורה ציבורית, או באמצעים לא ממונעים, ושיעודדו נסיעות משותפות לעבודה.

הרשימה המשותפת

ביטול תוכניות מעבר לקו הירוק

איימן עודה/ צילום: רפי קוץ
 איימן עודה/ צילום: רפי קוץ

דיור:
במפלגה מבקשים להפנות את כל התקציבים שמופנים לבנייה בהתנחלויות לטובת הפריפריות בנגב ובגליל, ולדיור בערים הגדולות עבור כלל התושבים. ב"רשימה המשותפת" גם מבקשים לחוקק את "חוק הדיור הממלכתי", המבטיח סיוע ברכישת דירה לכל זוג צעיר או משפחה במצוקה בישראל. הסיוע לפיהם יינתן באמצעות בנק ממלכתי למשכנתאות והבנייה תתבצע באמצעות חברה ממלכתית לדיור, שבניגוד לקבלנים, תפעל שלא על בסיס רווח. כן מבקשת המפלגה לספח ליישובים הערבים שטחים שבבעלות המדינה, ולבנות בהם דיור בר השגה. בנוסף, היא קוראת להכיר ביישובים הלא-מוכרים בנגב ובגליל ולהפסיק את הרס הבתים ביישובים הערביים.

תחבורה:
לא נראה שלמפלגה יש תוכנית ברורה בנושא. המפלגה מבקשת לעודד תחבורה ציבורית, ולהפסיק בניית כבישים מעבר לקו הירוק.

ימינה

בניית 113 אלף דירות בשומרון

איילת שקד / צילום: כדיה לוי
 איילת שקד / צילום: כדיה לוי

דיור:
במרכז התוכנית של המפלגה נמצאת תוכנית גרנדיוזית להגדלת היצע הדירות והורדת המחירים. זאת באמצעות בניית 113 אלף דירות לחצי מיליון ישראלים במערב השומרון. התוכנית תתפרס על פני חמש שנים, בקצב בנייה של 22 אלף יח"ד בשנה. במפלגה מצהירים כי יפעלו במקביל לשחרר כמות גדולה של קרקעות על מנת שקבלנים ייבנו יותר בתים ואף יקצרו את זמני התכנון, ויקדמו התייעלות במדיניות הדיור הציבורי.

תחבורה:
במפלגה טוענים שבעיית הפקקים במדינת ישראל נגרמת כתוצאה ממקדם מילוי נמוך (מספר אנשים בכל רכב). הפתרון שלהם הוא תמרוץ ופתיחת השוק לתחבורה שיתופית. בימינה מציינים ששר התחבורה בצלאל סמוטריץ׳ שם לו למטרה לשפר את התחבורה הציבורית באמצעות שינוי תקצוב משרד התחבורה: שני שלישים תחבורה ציבורית ורק שליש תשתיות וכבישים, זאת לעומת שני שלישים תשתיות וכבישים ושליש תחבורה ציבורית שהיה עד כה. סמוטריץ’ אף הציע להאריך את קו הרכבת הקלה עד לצומת תפוח.

העבודה-גשר

כיפת ברזל לדיור ולתחבורה

אמיר פרץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
 אמיר פרץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

דיור:
במפלגה גיבשו תוכנית ששמה "כיפת ברזל חברתית" שכחלק ממנה היא מבקשת לבנות 200 אלף דירות בחמש שנים, על ידי המדינה, על קרקע ממשלתית ובאזורי הביקוש. הם מציעים להקים מסלול ליסינג לדירה, שמשמעותו מערך בעלות משותפת בין הרוכש למדינה, על מנת שמשפחות צעירות יוכלו להתחיל מתשלומים נמוכים ללא הון עצמי.

תחבורה:
העבודה-גשר הציעה מספר רעיונות בתחום התחבורה תחת העיקרון של "פחות מכוניות, יותר תחבורה ציבורית". יעדי התוכנית יושגו בדרכים הבאות: פריסה של קווי שירות מהירים למוקדי תעסוקה; פריסת נת"צים ברחבי גוש דן; השלמת פרויקטים להסעת המונים בטווח הקצר ביותר; קידום מערך תחבורה ציבורית עורקי, המגובה בקווים מזינים, בשילוב והתאמה של כל אמצעי ההסעה; בלימת המשך עליית תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית; סלילת שבילי אופניים בתוך ומחוץ לערים, והסדרה ברמה החקיקתית של נושא האופניים והקורקינטים החשמליים.

הליכוד

יתמכו בהמשך מחיר למשתכן?

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס Ronen-Zvulun
 בנימין נתניהו / צילום: רויטרס Ronen-Zvulun

דיור ותחבורה:
למפלגת השלטון אין מצע. במפלגה סירבו לענות על שאלות שהעביר "גלובס" בנושא.

יהדות התורה

החזרת מענקים ועיר לחרדים

משה גפני ויעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי
 משה גפני ויעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי

דיור:
למפלגה אין תוכנית מסודרת לתחומי הדיור והתחבורה, והיא התקשתה לספק תשובות נחרצות לשאלותינו לגבי תוכניותיהם בתחום. עם זאת, במפלגה הסבירו כי הם יבקשו ליזום מהלך של הענקת מענקים לרכישת דירות יד שנייה בפריפריה. בנוסף מזכירים ביהדות התורה כי הם תומכים וידחפו הקמה של עיר חרדית חדשה. נכון להיום עיר שכזו מתוכננת לקום בשולי קריית גת.

תחבורה:
לא התקבלה תשובה.

לאף אחד אין מושג מה לעשות, וכיצד | אריק מירובסקי

העקרונות המנחים את מצעי הדיור של המפלגות השונות, משולים לשידור חוזר למשדר גרוע. נתחיל ממי ששבע שנים כבר לא שם: ב-2012 נתניהו פעל בפעם הראשונה והאחרונה לגיבוש סוג של תוכניות לבעיות הדיור, באמצעות "תוכנית הפטישים" למיסוי משקיעים ווד"ל (ועדות דיור לאומי) לקידום מהיר של תוכניות. שום דבר לא יצא מזה, ונתניהו לא טרח לחזור עוד לנושא.

המתחרה הגדולה "כחול-לבן", כן חוזרת לנושא, אבל גם לקלישאות נוסח הקלות בביורוקרטיה, שחרור חסמים וקידום שכירות ארוכת טווח. אבל מה עושים לפתור בעיות עכשוויות? על זה לא עונים, לא שם ולא ברוב המפלגות האחרות.

ישראל ביתנו היא היחידה שמשתדלת לענות על השאלה הזו, ולצאת מקופסת הקלישאות. האבחון שלה, שהבעיה של הזוגות הצעירים היא מחסור בהון עצמי לרכישת דירה הוא מדויק; עם זאת הפתרון לערב חסכונות פנסיוניים בהשלמת ההון העצמי, הוא מסוכן.

המחנה הדמוקרטי והעבודה שוחות בים פופוליסטי משלהם, עם הצעות לבנייה של עשרות אלפי דירות בשנה. חבל ששנים אחרי שרוב המומחים מסכימים, שלא חסרות דירות בישראל, יש מי שעדיין תקועים עם המנטרה שהמחירים עלו בגלל חוסר בהיצע.

ועכשיו למתריסים: הרשימה המשותפת מציעה להסב כספים שמושקעים בהתנחלויות בהשקעות בפריפריה. גם לשיטתה זה לא יעבוד, כי ההשקעות בהתנחלויות, רחוקות מלהספיק לשיקום הפריפריה.

ומנגד בימינה "מציעים" דווקא לבנות 113 אלף דירות במערב השומרון. לבוחרי מפלגות הימין יש מספיק נתונים ביד, כדי לדעת כיצד להתייחס להצהרה.

השליפה הזו תואמת מאוד את חוסר העניין של שקד ובנט בשוק הדיור. שקד זכורה גם כמי שלא איפשרה את המשך פרסומי השמאי הממשלתי שבמשרדה על מחירי דירות, וכשהכשילה נוסחים מתקדמים לחוק שכירות הוגנת.

ובקיצור - נסים ונפלאות לא יהיו בקדנציה הממשלתית הקרובה. הפוליטיקאים שלנו לא למדו כלום ולא שכחו כלום, ולאף אחד אין מושג מה לעשות וכיצד, וגם הרצון מוגבל מאוד.