איי מרשל מכריזה על התקדמות לקראת הנפקת מטבע דיגיטלי ריבוני

"כישלון אינו אפשרות", אמר שר בממשלת איי מרשל בהכרזה רשמית הבוקר על תוכנית המטבע הלאומי המבוסס על טכנולוגיית בלוקצ'יין • החברה הישראלית שמפתחת את הטכנולוגיה היא Neema, בהובלת ברק בן עזר ורועי רהב, בנו של קונסול הכבוד של איי מרשל בישראל, רני רהב

הילדה היין, נשיאת איי מרשל / צילום: Eduardo Munoz / רויטרס
הילדה היין, נשיאת איי מרשל / צילום: Eduardo Munoz / רויטרס

רפובליקת איי מרשל מתקדמת לקראת הנפקת מטבע לאומי מבוסס בלוקצ'יין, שייקרא Marshallese sovereign או בקיצור SOV. הצעד הבא של ממשלת איי מרשל, שעליו הכריז אחד משריה הבוקר (ד') בכנס קריפטו בסינגפור, יהיה השקת ה-SOV כך שתהיה לו "נראות גבוהה" לפני שהמטבע הדיגיטלי הריבוני ייכנס למחזור.

כפי שפורסם ב"גלובס" כבר לפני שנה, החברה הישראלית שמפתחת את טכנולוגיית המטבע הדיגיטלי עבור איי מרשל היא Neema, שאותה מובילים ברק בן עזר ורועי רהב, בנו של קונסול הכבוד של איי מרשל בישראל ובעלי משרד יחסי הציבור רני רהב. בעקבות ההכרזה על התוכנית לפני כשנה, פרסמה קרן המטבע הבינלאומית (IMF) מאמר שבו הזהירה מפני הסכנות במהלך של איי מרשל.

הבוקר הכריז דיוויד פול, שר הסביבה המכהן גם כשר במשרד הנשיא של רפובליקת איי מרשל, על פרטי התוכנית לקראת הנפקת המטבע SOV בכנס Invest: Asia. לדבריו, המטבע יושק במהלך מכירה לתקופה מוגבלת, במהלך שהוא קורא לו "הנפקה מוניטרית בשחרור מתוזמן" (Timed Release Monetary Issuance, ובקיצור TRMI). "יחידות המטבע שיימכרו בתקופה המוגבלת מיועדים להחלפה במטבעות SOV כאשר אלה יונפקו רשמית. יחידות המטבע ב-TRMI ישוחררו באופן רציף בהקצאה יומית באמצעות מכרזים פומביים", אמר השר פול.

עוד לדברי פול, כלל ההכנסות מהמכירות המוקדמות של המטבע יועברו לקרנות נאמנות שיוקדשו לאתגרי מפתח עבור איי מרשל, כמו המאבק בשינויי האקלים והתמודדות עם משבר הבריאות הנמשך, שנגרם מניסויים גרעיניים שנערכו על ידי ארה"ב באזור Bikini Atoll השוכן באיי מרשל.

רפובליקת איי מרשל משתמשת כיום בדולר ארה"ב כמטבע לאומי, ולדברי ממשלת הרפובליקה, הדולר האמריקאי ימשיך להיות במחזור במדינה גם לאחר השקת המטבע הדיגיטלי SOV, אבל ה-SOV יוגדר כ"הילך חוקי" רשמי באיי מרשל.

"סוג חדש של כסף"

השר פול אמר ביחס להנפקת המטבע הדיגיטלי של איי מרשל כי "כישלון אינו אפשרות". לדבריו, "בלוקצ'יין יאפשר למדינה לא רק ליצור מטבע משל עצמה לראשונה. SOV הוא סוג חדש של כסף, שמעגן בתוכו את ערכי איי מרשל".

מטבע ה-SOV, לדברי השר, הוא "בר-קיימא, הוגן, בטוח ופשוט". הוא הסביר כי היצע המטבע הדיגיטלי יצמח בקצב שנתי קבוע של 4%, כדי לשמר את ערכו ולמנוע יכולת "להדפיס כסף", בניגוד למה שנעשה על ידי מדינות במשבר הכלכלי העולמי של 2008. לדבריו, המטבע הדיגיטלי הריבוני יהיה בטוח יותר ממטבעות סטנדרטיים, ותאפשר למדינה להתמודד ביעילות עם המאבק הבינלאומי בהלבנת הון ומימון טרור. השר פול הוסיף כי מטבעות SOV שיונפקו יישלחו אוטומטית למחזיקי מטבע מורשים, כולל אזרחי איי מרשל. האזרחים, לדבריו, גם יקבלו חלק שווה של 10% מהיצע המטבע שיונפק. "זה דבר שאף ממשלה לא עשתה מעולם, ושמתאפשר בזכות הבלוקצ'יין", אמר.

"צריך התקדמות זהירה ומחושבת"

 

ברק בן עזר / צילום: ענבל מרמרי
 ברק בן עזר / צילום: ענבל מרמרי

ברק בן עזר, מייסד ומנכ"ל Neema, מסר הבוקר בתגובה ל"גלובס" כי ההנפקה של המטבע SOV על ידי איי מרשל תתחיל כבר בתחילת השנה הבאה. לדבריו, "אלה דברים חדשניים מאוד, שמצריכים התקדמות זהירה ומחושבת. ההנפקה תימשך על פני כשנה וחצי כדי לבנות למטבע ערך ונזילות בצורה הדרגתית, וכדי למנוע ניסיונות להשפיע על מחירו בדרך לא חוקית (pump and dump) ולהבטיח יציבות במטבע".

בן עזר הוסיף כי "איי מרשל היא מדינה ריבונית שמנפיקה את המטבע שלה במלואו על הבלוקצ'יין. היועצים שלה הם מהשורה הראשונה בעולם, כולל המזכיר הכללי של הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים (BIS), ד"ר פיטר דיטוס, ויוצאי משרד האוצר האמריקאי. הפרויקט מתקדם בצורה מאוד מתודית והדרגתית, תוך סנכרון עם הבנק העולמי, קרן המטבע ומשרד האוצר האמריקאי. המטבע מושק על גבי בלוקצ'יין חדש, שבו יש טכנולוגיית ציות (Compliance) מובנית, כך שיש זהות לכל משתמש עם KYC (הכרת לקוח) ו-AML (מניעת הלבנת הון). החברה שלנו מפתחת את הבלוקצ'יין הזה שיתאים למדינות, כי מדינות חייבות קומפליינס".

רני רהב מסר בתגובה: "כקונסול הכבוד של איי מרשל בישראל, אני גאה. מדינת איי מרשל מתקדמת צעד אחר צעד לעבר השקת המטבע. זהו תהליך מורכב, והמדינה לוקחת אותו ברצינות המלאה ועומדת בקשר רציף עם משרד האוצר האמריקאי וקרן המטבע הבינלאומית".

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.