הליכוד בתגובה לדיון בזיון ביהמ"ש: "הדיון נובע מתסכול פוליטי"

מחר יערך דיון בפני יו"ר ועדת הבחירות חנן מלצר בעניין בזיון בית משפט, לאחר שהליכוד חתמו על תצהיר התחייבות כי אירוע הנאום הדרמטי של נתניהו לא יהיה אירוע תעמולה • לקראת הדיון, בליכוד הגיבו כי "לכחול לבן והמחנה הדמוקרטי יש תסכול פוליטי וחוסר אונים לאמירה מדינית, אידיאולוגית והיסטורית של נתניהו"

בנימין נתניהו / צילום: מאיר אמירי
בנימין נתניהו / צילום: מאיר אמירי

מחר יערך דיון בפני יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר בעניין בזיון בית משפט, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו והליכוד (באמצעות הדובר יונתן אוריך) חתמו על תצהיר התחייבות ובו הבטחה שאירוע הנאום הדרמטי של ראש הממשלה נתניהו לא יהיה אירוע תעמולה, אלא ישא אופי חדשותי.

השופט מלצר קבע שמחר בשעה 18:30 יתייצב יונתן אוריך בפניו כדי לתשאל אותו על התצהיר עליו חתם, תצהיר שנמסר לוועדה בדיעבד, כלומר אחרי שהסתיים השידור.

ברקע הדברים עמדה בקשה של מפלגות כחול לבן והמחנה הדמוקרטי, למנוע את השידור החי של האירוע בכלי התקשורת המרכזיים בטענה שמדובר בשידור תעמולה. חוק הבחירות קובע שלא ניתן לשדר דברי תעמולה בתקופת 60 הימים שלפני הבחירות, אלא רק אם מדובר בנושאים בעלי ערך חדשותי.

בשיאו של קמפיין פוליטי, וכאשר בידי ראש הממשלה מצויות גם סמכויות הממשל, יש לו יתרון מובנה, בין השאר להודיע לכלי התקשורת שמדובר במהלך דרמטי וכך להניע את כולם לשדר את דבריו בשידור חי. למנהיגי מפלגות אחרות אין את היתרון המובנה הזו, אך חוק הבחירות קובע כי על הבחירות להיות שוות ולפיכך, ועדת הבחירות הולכת על הקו הדק שבין שמירה על חופש הביטוי של כלי התקשורת ושל המועמדים ולעצירת תעמולה וריסון השלטון.

בתגובת הליכוד שהוגשה לוועדת הבחירות, לקראת הדיון מחר, הם מבקשים לפעול בלוח זמנים סביר יותר כדי לאפשר להם "הליך הוגן". בנוסף טוענים בליכוד שבבקשת כחול לבן והמחנה הדמוקרטי לא הובאה תשתית עובדתית ומשפטית ולפיכך "מדובר בבקשה בעלת נופך פוליטי".

לדברי הליכוד, הם דווקא כיבדו את החלטת השופט והתצהיר שהוגש מטעמם, אינו כוזב. עוד הם מציינים כי ההליכים בנושא הזה בוועדת הבחירות נובעים "מתסכול פוליטי וחוסר אונים לאמירה מדינית, אידיאולוגית והיסטורית של נתניהו באשר לגבולות מדינת ישראל".

ההסבר המדיני לפרסום תוכנית הסיפוח של הליכוד, כך אומרים בליכוד, נובע מן הידיעה שמיד אחרי הבחירות טראמפ יפרסם את התכנית המדינית ולפיכך, נתניהו חייב היה למהר ולהביא לידיעת הציבור את כוונותיו.

בליכוד אף משבחים את ההחלטה של מלצר (לאפשר לשדר את ההודעה בשידור חי) כ"החלטה נכונה וראויה ובמובן מסוים - אף תקדימית. להבדיל מהחלטות אחרות שניתנו במקרים דומים, יו"ר ועדת הבחירות לא הוציא צו מניעה נגד ערוצי החדשות ואף לא הורה להם לשדר באיחור, אלא כיבד את זכותם של אמצעי התקשורת לחופש הביטוי".

לגופו, מציינים בליכוד כי האפקט הדומיננטי המשמעותי ביותר של ההודעה של נתניהו היה חדשותי ואינפורמטיבי ולא תעמולתי: "העובדה שנלוותה להצהרתו אמירה לפיה ממשלה בראשותו תדע לעמוד ביעדים של הצהרתו, אינה משנה את מהות הפרסום".