"יום המכירות הטוב ביותר": הקניונים עשויים להיות המנצחים הגדולים בבחירות

בבחירות הקודמות דווח במרכזי הקניות על גידול של פי 3-5 במספר המבקרים ביחס ליום רגיל • עיתוי הבחירות הנוכחי, זמן קצר לפני ראש השנה, מוביל את הרשתות ואת בעלי החנויות להאמין ששוב יישבר שיא פדיון שנתי • בוחרים נתח - כתבה שנייה בסדרה

יום הבחירות בחנויות ובשווקים / צילום: שלומי יוסף
יום הבחירות בחנויות ובשווקים / צילום: שלומי יוסף

מדי בחירות, שהפכו להיות בשנה האחרונה כמעט עניין שבשגרה - גם הפעם יום השבתון צפוי להוציא רבבות לקניונים ולמרכזי הקניות. בבחירות הקודמות, שנערכו כזכור באמצע חודש אפריל, דווח במרכזי הקניות על גידול של פי 3-5 במספר המבקרים ביחס ליום רגיל, עם קהל חמוש בנכונות לקנות ביום החופש שנקרא לדרכו. לגל דומה מחכים גם כעת, עם פיתויים כאלה ואחרים (מבצעים והנחות, מופעים לילדים ומזגן).

ב-9 באפריל, בחירות 2019 פרק א', הגידול בתנועת המבקרים בקניונים בא לידי ביטוי גם בקופות: נתוני חברת שב"א, המספקת את התשתית לעסקאות בכרטיסי אשראי, הצביעו על קניות בהיקף של 850 מיליון שקל בכרטיסי אשראי בלבד. הנתון הזה הצביע על זינוק של 20% בהיקף הקניות ביחס ליום חול ממוצע וזינוק של 26% יותר מאשר היקף הקניות ביום הבחירות הארציות ב-2015.

לפי נתוני שב"א, 4.34 מיליון עסקאות בוצעו ביום הבחירות הקודם (בכרטיסי אשראי) - מספר המשקף צמיחה 40% במספר העסקאות לעומת יום השבתון של בחירות 2015. גובה העסקה הממוצעת בבחירות האחרונות עמד על 195 שקל. 37% מהעסקות בוצעו בשעות הצהריים, בין 11:00 ל-15:00.

בשב"א מזהים גידול בהיקף העסקאות מדי בחירות: ביום הבחירות ב-2015 (17 במרץ) היקף העסקאות בכרטיסי אשראי הגיע ל-670 מיליון שקל - 50% יותר מאשר היקף העסקאות בכרטיס אשראי בבחירות 2013 (22 בינואר). נציין כי העלייה מיוחסת גם לשימוש הגובר של הצרכנים בכרטיסי אשראי. 

נתוני ישראכרט שהועברו ל"גלובס" חושפים תמונה דומה: לפי חברת האשראי המחזיקה בנתח הקרוב ל-50% מענף כרטיסי האשראי, היקף הקניות בבחירות האחרונות היה גבוה ב-34% לעומת יום שלישי "רגיל". היקף העסקאות ביחס לבחירות לרשויות המקומיות שנערכו ב-30 לאוקטובר 2018 היה גבוה ב-15% ביום הבחירות של חודש אפריל.

מי הרוויח מההמונים שנהרו לחנויות ולקניונים? ענף האופנה זכה, לפי ישראכרט, לגידול של 177% במחזורים בהשוואה ליום שלישי ממוצע רגיל; מחזורי העסקאות בענף הריהוט והציוד הנלווה לבית צמחו ב-69%; וענף ההסעדה (מסעדות ובתי קפה) צמח ב-64%; תחום המתנות צמח ב-54%; מחזורי הרשתות בקניות מזון גדלו ב-14%; וההוצאות על תרבות ופנאי גדלו ב-10%.

מי לא נהנה מיום הקניות הזה? ענף התיירות והנופש, שמחזורי העסקאות בו ביום הזה (9 באפריל) ירדו ב-60% לעומת יום שלישי רגיל.

מגמה דומה עולה גם מנתוני כאל: ברוב הענפים במשק מחזורי העסקאות ביום הבחירות ב-9.4 עלו, וכן עלתה כמות העסקאות בהשוואה ליום שלישי רגיל. גם מנתוני כאל עולה כי הענפים הבולטים שנהנו מהגידול בפדיון הם ביגוד, אופטיקה, ריהוט וכלי בית, מסעדות ותכשיטים.

שיעור הגידול במחזורים בחלוקה לענפים
 שיעור הגידול במחזורים בחלוקה לענפים

בקניוני עזריאלי מצפים למיליון מבקרים

יום השבתון שהוחלט על קיומו בימי בחירות במטרה לעודד את הציבור להצביע, הוא נושא שנוי במחלוקת. הדיון החשוב, שעלה גם הפעם על הפרק, נסב סביב השאלה האם מוצדק להשבית את המשק (ולשלם שכר כפול לעובדים) בעלות של מיליארדים - או שמא ראוי לבטל את יום השבתון או לפחות ליצר מנגנון לפיו רק מי שמימש את זכותו להצביע, הליך שאורך חצי שעה לערך, ייהנה מיום חופש. מה שבטוח הוא שבקניונים, בחנויות ובעסקי המזון לא יילחמו על ביטול יום השבתון - כשהציבור מצביע בעיקר בארנק.

ומה יקרה הפעם? האם האדישות של הציבור לבחירות - ולראיה, כפי שפרסמנו ב"גלובס", כ-3 מנדטים צפויים בכלל לצאת לנפוש במקום להצביע, ביחד עם הסמיכות לראש השנה - תגדיל את מספר המבקרים במרכזי הקניות ואת פדיונות החנויות בבחירות השבוע?

בקניוני עזריאלי מצפים למיליון מבקרים ב-15 הקניונים שבקבוצה ביום הבחירות, מספר שגבוה פי 3.5 לעומת יום "רגיל". את הנתון הזה שואבים ממספר המבקרים שפקדו את הקניונים בבחירות הקודמות. סמנכ"ל שיווק ואסטרטגיה בקבוצת קניוני עזריאלי, רן גורן, סבור כי דפוס הקניות יהיה דומה לבחירות שהתקיימו באפריל לאור הסמיכות לחגים בשני המקרים, לקראת ראש השנה כעת ולקראת פסח בשעתו. "התנועה בימים הללו מייצרת פדיון של מה שקונים בתקופה של התחדשות ולקראת חג. מדובר בתחומי האופנה, פארם, מזון ומתנות. זו האווירה שגם נייצר בקניונים".

לדברי מנכ"ל פרומול ניהול קניונים, עופר שחטר, "בכל יום חופש באופן טבעי באים לקניונים יותר אנשים. היות שמדובר ביום אחד באמצע השבוע, כשאי-אפשר ממש לנסוע לטיול, הקניון הופך להיות יעד הבילוי. בבחירות הקודמות ראינו עלייה של פי 2 עד 4 במחזורי המכירות בעיקר במסעדנות וגם בקניות בשאר החנויות. מחר אני מעריך שנראה יותר. אנחנו נמצאים זמן קצר לפני ראש השנה, רבים כבר מצוידים בתלושי שי מהמעבידים, אני מניח שחלק גדול מהקניות לחג יתנקזו ליום הזה. אנשים באים ממוקדים במטרה לקניות, נראה היקפים גדולים יותר גם בסל הקניות הממוצע".

תחתית הטופס

סמנכ"ל התפעול והשיווק בביג, ערן אמציה, מציין כי היקף המבקרים במרכזי ביג בבחירות באפריל היה גבוה פי 4-5 ביחס ליום רגיל. לדבריו, המחזורים בקופות החנויות היו גבוהים במכפלה של פי 3-4 לעומת יום רגיל. "זה יום חופש שנופל באמצע השבוע, וזה הופך להיות הפנינג. ברגע שאנשים יוצאים מהבית, יש 'מוד' של קניות, גם באופנה גם במסעדות".

אמציה מציין כי בבחירות הקודמות לא היו הבדלים אזוריים בתנועת הקונים, ואומר כי "ראינו גידול דומה בכל המרכזים בארץ".

מנכ"ל דיזנגוף סנטר, דן פילץ, מצפה לתנועה הגדולה פי 2 מיום רגיל, שתזרים למרכז הקניות התל-אביבי 60 אלף מבקרים, אלא שלהערכתו הבחירות הללו יספקו פחות קניות לעומת יום הבחירות בחודש אפריל. "בתקופה הזו של השנה יש ירידת מתח בשופינג אחרי החופש הגדול. אומנם אנחנו נמצאים לפני ראש השנה, אבל אני לא חושב שהשבתון יהווה את יריית הפתיחה של הקניות לחג. בשנים האחרונות רוב הצרכנים מרכזים את ההכנות לחגים לשבוע ואפילו ל-3 ימים לפני החג".

עם זאת, הוא מעריך כי הקטגוריה שתהנה בעיקר מתנועת המבקרים היא של ענף המזון, שבו "מספר העסקאות הוא כמעט מקביל למספר המבקרים". בדיזנגוף סנטר החליטו לשם כך אף לקיים את שוק האוכל של סופי השבוע ביום השבתון של הבחירות.   

מבצעים והנחות שיוצעו ליום הבחירות "במיוחד" יהיו נחלת רוב החנויות, כפי שהורגלנו גם בבחירות הקודמות. אלא שהתזמון מבחינת עונת הסיילים הוא שונה - בחודש אפריל אפשר היה להקדים את מכירות סוף העונה שמתחילות ביוני-יולי, אלא שכעת בחודש ספטמבר רוב הנחות סוף עונת הקיץ כבר הסתיימו, ולכן הצפי הוא להנחות בשיעור נמוך יחסית (20%-30%) לקולקציה החדשה שבחנויות. האם זה יספיק למשוך את הקונים?

"ברוב החנויות יש קולקציות של תחילת החורף, אבל יהיו מבצעים על הקולקציה החדשה שיהיו תקפים נקודתית ליום השבתון. אני שומע מכל הרשתות שמתוכננים מבצעים", אומר אמציה.

מיום אימוץ לכלבים לבובה בדמות איילת שקד 

לפי גורן, "באפליקציית עזריאלי נייצר הטבות והנחות עומק ייעודיות, בעיקר של רשתות האופנה והמזון". בגזרת הגימיקים אפשר למצוא אינספור הופעות וסדנאות יצירה שיתקיימו במרבית מרכזי הקניות בארץ. ויש עוד דרך למשוך את הבאים: בקניון עזריאלי תל-אביב יתקיים יום אימוץ לכלבים, ובמרכז הקניות מול החוף וילג' בחדרה יסתובבו בובות ענק בדמותם של איילת שקד, בנימין נתניהו, בני גנץ, יאיר לפיד ומשה כחלון.

"בשנים האחרונות הרגלי הקניות השתנו", מסביר שחטר. "ימי מכירות מרוכזים הם לאו דווקא נחלת סופי העונה. חודש נובמבר, שהיה בעבר חודש חלש, הפך לחודש המכירות הטוב ביותר בגלל הבלאק פריידי. בארה"ב, בכל חודש יש איזה יום שמנסים לעשות בו יום מכירות משמעותי, וזה הגיע גם לפה. יש טריגר של הנחות או אירועים כמו 'שלישי בשלייקס', שבו ציבור הגמלאים זכאי לכרטיס לקולנוע ב-10 שקלים, סביב זה צמחו מבצעים במסעדות.

"עכשיו יש לנו טריגר של הנחות בבחירות, והרשתות יודיעו על המבצעים שלהן. בשונה ממבצעי 'שלישי בשלייקס' שפונים לקהל מסוים, ההנחות בבחירות מיועדות לכולם. זה עשוי להיות יום המכירות הטוב ביותר שלנו השנה, למרות שאנחנו לא בתקופה של מחירי סוף עונה. צריך גם להבין שהמסחר של היום שחק את המחירים בחנויות, עד כדי כך שהמרחק בין מחירי סוף עונה לאמצע עונה הצטמצם. אנשים מחפשים לצאת לקניונים גם לטובת בילוי. בתחום האוכל, למשל, מוצרי המזון כל-כך יקרים, שלפעמים יותר לאכול במסעדה - זה מגדיל את התנועה בקניונים".

התחרות לפיכך תהיה לא רק נחלת המפלגות אלא גם נחלות הקניונים?

"התחרות תהיה בין מרכזי הקניות, בין החנויות ברחובות המסחריים ובין החנויות לבילוי בחופי הים", אומר שחטר.