היועץ המשפטי הסיר את התנגדותו והממשלה אישרה הקמת ישוב מבואות יריחו

לפני מספר ימים הודיע היועמ"ש כי הוא מתנגד לאישור ממשלתי להקמת יישוב חדש בבקעת הירדן, ואולם היום הצליח ראש המל"ל לשכנע את מנדלבליט כי יש ליישוב חשיבות בשל פרסום תוכנית המאה של טראמפ מיד לאחר הבחירות

נתניהו במבואות יריחו / צילום: חיים צח, לע"מ
נתניהו במבואות יריחו / צילום: חיים צח, לע"מ

מהלך מוזר מתרחש בימים האחרונים של הממשלה ה-34, 48 שעות לפני שהמדינה יוצאת לבחירות אשר אחריהן יתכן ויהיה הרכב ממשלתי שונה.

בעוד לפני מספר ימים הודיע היועץ המשפטי לממשלה שהוא מתנגד לאישור ממשלתי להקמת יישוב חדש בבקעת הירדן - מבואות יריחו - היום (א') במהלך הישיבה הצליח ראש המל"ל, מאיר בן שבת, לשכנע את מנדלבליט כי יש ליישוב חשיבות בשל פרסום תוכנית המאה של טראמפ מיד לאחר הבחירות.

דובר משרד המשפטים מסר כי במהלך ישיבת הממשלה נעשתה הפסקה לצורך התייעצות עם ראש הממשלה וראש המל"ל לגבי יסוד הדחיפות בקבלת ההחלטה בנוגע להקמת היישוב מבואות יריחו בבקעת הירדן: "במסגרת ההתייעצות, הוצגו בפני היועץ המשפטי לממשלה התפתחויות מדיניות מן היממה האחרונה, לצד הערכת ראש הממשלה וראש המל"ל לפיה קיימת דחיפות בקבלת ההחלטה להקים את היישוב ע"י הממשלה בעת הזו".

ממשלת ישראל במבואות יריחו / צילום: חיים צח, לע"מ
 ממשלת ישראל במבואות יריחו / צילום: חיים צח, לע"מ

היועמ"ש הודיע כי בנסיבות האלו, ונוכח "התקיימות רכיב הדחיפות המיוחדת", היועץ המשפטי לממשלה קבע כי על אף שקיימים קשיים משפטיים ניכרים נוכח הקרבה לבחירות, ניתן לקבל את ההחלטה.

אולם מדוע הדברים לא היו ידועים ליועמ"ש או לא הוצגו בפני רק ביום חמישי האחרון כאשר פסל את הקמת היישוב החדש?

הרי בהודעתו מיום שישי קבע מנדלבליט כי במהלך בחירות חובה על הממשלה היוצאת לנהוג בריסון ובאיפוק בכל הנוגע להחלטות המתקבלות ולהקצאת משאבים.

המסקנה היא שבמהלך השבת, בעת שיחת נתניהו וטראמפ נודעו לנתניהו תוכניותיו המיידיות של הנשיא. יתכן ונתניהו היה מודע לכך עוד קודם לכן. בעת הכרזת סיפוח הבקעה, טען נתניהו שיש דחיפות בשל פרסום התוכנית המדינית כמה ימים לאחר הבחירות. כך או כך - נראה שהוא לא עדכן את היועץ המשפטי בזמן אמת.