"אנחנו לא בכיס של השמאל הישראלי. נדבר עם כל ממשלה, גם ממשלת ימין, למען הציבור הערבי"

יו"ר רע"מ מנסור עבאס אמר כי על נציגי הציבור הערבים להידבר עם השרים, חברי כנסת והפקידים, כדי לקדם את ענייני האוכלוסייה הערבית ושאינם בכיס של השמאל הישראלי

מנסור עבאס, יו"ר רע"ם / צילום: דוברות הכנסת
מנסור עבאס, יו"ר רע"ם / צילום: דוברות הכנסת

יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, אמר ל"גלובס" כי הרשימה המשותפת לא בכיס של השמאל הישראלי וכי תפעל לשתף פעולה עם כל ממשלה שתקום, לרבות ממשלת ימין. נאמן לגישה הפרגמטית שלו, מציין עבאס כי על נציגי הציבור הערבים להידבר עם השרים, חברי כנסת והפקידים, כדי לקדם את ענייני האוכלוסייה הערבית.

גם ממשלת ימין ליכוד-סמוטריץ'? הוא נשאל. "כל ממשלה", הוא מדגיש, "אנחנו לא ימין או שמאל פוליטי ישראלי, אנחנו נציגי מגזר וחברה ולטובתה אנחנו צריכים לעבוד. ולכן, אנחנו לא בכיס של השמאל הישראלי או כל מפלגה אחרת ונפעל מול כל שר, לא משנה איזו מפלגה הוא מייצג". הוא מזכיר את התמיכה שנתנו המפלגות הערביות לאהוד ברק ב-1999, "אבל אז הוא הפנה לנו עורף, ולכן אנחנו לא יכולים לסמוך על אף אחד, גם אם הוא קורא לעצמו 'שמאלני'".

לשיתוף הפעולה שעבאס ציין יש סימוכין בעבר. הוא הזכיר את סיועה של רע"מ לראש הממשלה נתניהו ב-1998 להעביר את תקציב המדינה, תמורת הגדלת הסיוע התקציבי למגזר הערבי בתחומים מסוימים, והפחתת מיסי מקרקעין. "גם ב-2005 אריק שרון היה זקוק לנו להעביר את חוק הפיצויים להתנתקות, בל"ד וחד"ש נמנעו ורע"מ תמכה - והחוק עבר. גם שרון, כמו נתניהו, עמד בהבטחותיו" - הוא מדגיש, בעוד ברק כאמור "הפנה לנו עורף".

לדבריו, מבין האפשרויות לשיתוף פעולה פוליטי, המלצה על בני גנץ להקמת הממשלה היא הסבירה. "האפשרויות של כניסה לקואליציה או תמיכה בגוש חוסם הן פחות ריאליות, אבל המלצה על גנץ אפשרית ובתנאי שידברו עמנו ויתחייבו לכמה מהדרישות המהותיות ובראשן מאבק בפשע ובאלימות, מאבק בעוני, פיתוח כלכלי ותכנון עירוני שיאפשר בניה חוקית", הוא אומר.

מקדם נשים לרשימה

עבאס, רופא שיניים במקצועו, הוא קרוב לוודאי האישיות היותר פרגמטית ברשימה המשותפת. לא תשמעו אותו בהתבטאויות מעוררות מחלוקת המקוממות את הציבור היהודי, כמו חבריו בבל"ד, ולא בהתקפות חריפות על ראש הממשלה או אישים מהימין, כמו איימן עודה למשל.

את הסיבה לכך אפשר למצוא בהיותו איש הזרם האסלאמי הווסטי (האמצעי), הנחשב מתון ופשרן יותר. כראיה, מדיניותו של עבאס דוגלת בקידום נשים ברשימת רע"מ, שהביאה לבחירתה של אימאן יאסין ח'טיב למקום הרביעי ברשימה בבחירות הפנימיות שהתקיימו ביולי, ללא הזדקקות לשריון.

"אנחנו עושים שינוי בדרכי הפעולה של המשותפת לעומת הקדנציה הקודמת. קודם כל אנחנו חייבים להצליח לשכנע את האזרחים הערבים שהם נכס אלקטורלי בעל כוח והשפעה וקולם של חברי הכנסת הערבים משמעותי, גם אם הם לא חלק מהקואליציה. וכשנהיה בכנסת, אנחנו מהדקים את שיתוף הפעולה עם הגורמים האזרחיים הערביים, ובראשם ועדת המעקב וראשי הרשויות כדי לקבל תמונת מצב מדויקת של הצרכים הדחופים, ולהסתייע בכך בבואנו לשרי הממשלה".