מובילאיי מאיצה את ההכנות לקראת שירותי "מוניות רובוטיות" בגוש דן החל מ-2022

במסגרת הפרויקט מונה החודש מנהל בכיר לשעבר מקבוצת פולקסווגן בתור נשיא פעילות התחבורה-כשירות (MAAS) של מובילאיי

מכונית אוטונומית ניסויית של מובילאיי / צילום: רויטרס
מכונית אוטונומית ניסויית של מובילאיי / צילום: רויטרס

חברת מובילאיי מאיצה את ההכנות לקראת תחילת הניסויים המעשיים בפרויקט "תחבורה כשירות" ( Mobiliy As a Service - MAAS ), שעליו הוכרז באוקטובר אשתקד. במסגרת ההכנות מינתה החברה את יוהאן יונגווירט, עד לאחרונה מנהל בכיר לשעבר בקונצרן פולקסווגן, בתור נשיא פעילות התחבורה-כשירות של מובילאיי.

יונגווירט שימש עד לאחרונה כסגן נשיא בכיר לשירותי תחבורה בחטיבה האמריקאית של קבוצת פולקסווגן ולפני כן מילא תפקידים בכירים בחברת אפל ובקבוצת דיימלר. בתפקיד החדש יהיה יונגווירט אחראי על תיאום הקשרים מול פולקסווגן, השותפה האסטרטגית של מובילאיי בפרויקט.

במסגרת פרויקט יפעילו שתי השותפות, בשיתוף עם קבוצת צ'מפיון מוטורס יבואנית פולקסווגן, שירות מסחרי למטרת רווח של "מוניות רובוטיות" אוטונומיות על בסיס רכב חשמלי ומערכת זימון נסיעות ממוחשבת.

על פי לוח הזמנים המתוכנן של הפרויקט, שלב הפיתוח והניסוי המשותף אמור להימשך עד תחילת 2021 ובמסגרת זו צפויים לנחות בישראל בחודשים הקרובים כלי רכב חשמליים של פולקסווגן, ראשונים מסוגם בארץ, שעליהם יותקנו מערכות השליטה האוטונומיות של אינטל ומובילאיי עם תמיכה ברמת אוטונומיה 4. כלומר הם יוכלו לנוע ללא נהג במסלולים מוגבלים וממופים היטב.

בין 2021 ל-2022 צפוי להתחיל שלב "טרום מסחור" שבו ינועו כלי הרכב במסלולים מסחריים אך ללא נוסעים בתשלום. החל מתחילת 2022 אמור השירות להתחיל לפעול בצורה מסחרית למטרת רווח.

בשלב הטרום פיתוח צפויים כלי הרכב לנוע בתוך מרכז תל-אביב על כבישים באורך כולל של כ-15 קילומטרים בין אבן גבירול לרחוב הירקון. בשלב הפיתוח המתקדם יורחב אורך כבישי הניסוי ל-33 קילומטרים ויכלול גם קטעים מנתיבי איילון ודרום תל-אביב, ואילו שלב הטרום-מסחור יבוצע על שטח כבישים כולל של 111 ק"מ (שטח של כ-13.4 ק"מ רבוע) ויקיף את רוב הנתיבים העמוסים ביותר מבחינת תחבורה ציבורית בתוך תל-אביב וסביבתה. על פי התוכנית המקורית, כיסוי השירותים אמור להתרחב בהדרגה לרוב האזורים המאוכלסים בצפיפות בישראל החל מ-2023.

מפות נתיבי הניסויים והפרישה של המוניות הרובוטיות בתל אביב  / צילום: מובילאיי
 מפות נתיבי הניסויים והפרישה של המוניות הרובוטיות בתל אביב / צילום: מובילאיי

הפרויקט יהיה אחד מהראשונים מסוגו שיפעלו בעולם מסחרית והוא צפוי לקבל גיבוי ממשלתי שיכלול בין השאר מתן עדיפות לכלי הרכב של השירות בנתיבי תחבורה ציבורית קיימים ועתידיים, סיוע רגולטורי להקמת תחנות טעינה מהירות בנקודות מפתח לאורך הנתיבים בהם יפעלו כלי הרכב ורגולציה כללית, שתאפשר נסיעה מסחרית בכלי רכב ללא נהג בתוך החקיקה הקיימת - דבר שלא מתאפשר כיום.

הפרויקט יכלול בין השאר גם מרכז בקרה ושליטה מתקדם בגוש דן, שיתופעל על ידי חברת-בת של צ'מפיון מוטורס, ומערך תחזוקה מתקדם, ראשון מסוגו בישראל, שיאפשר בין השאר טיפול מהיר בכלי רכב חשמליים, חילוץ, טעינה וכדומה.