רוטציות, פיצולים, איחודים או ויתור על 61 ממליצים: ארבעה תרחישים להרכבת קואליציה

לאחר סיום פרסום תוצאות האמת, נתניהו יצטרך להתמודד עם העובדה שחלק גדול מהציבור הישראלי מאס בו כראש ממשלה • הוא עוד לא ויתר על ממשלה בראשותו וינסה לרתום אליה את כל מי שרק יסכים, אבל זה לא קל כשההכרעה נמצאת לבסוף בידיו של יריבו המושבע - הנשיא ראובן ריבלין

בנימין נתניהו / צילום: מאיר אמירי
בנימין נתניהו / צילום: מאיר אמירי

תוצאות הבחירות מועד ב' עדיין לא סופיות והמדינה מסתכלת קדימה, לנסות ולהבין את הנתונים המורכבים והסבך הפוליטי שישראל נקלעה אליו במהלך השנה. מערכת הבחירות מועד ב' יצאה לדרך לאחר שנתניהו הימר על כל הקופה והוביל את פיזור הכנסת ה-21 שאך נבחרה, במקום להשיב את המנדט לנשיא המדינה ולאפשר לחבר כנסת אחר לנסות להרכיב ממשלה, בהתאם לחוק. הוא דרס את החוקים הקיימים באמצעות שימוש בסעיף חוק מקביל והדבר זכה לאישרור בדיעבד של בג"ץ והיועץ המשפטי לממשלה. אבל הציבור לא היה סלחן. מהלך פוליטי ציני, של בזבוז כספי ציבור, התקבל בביקורת רבה.

אתמול שילם על כך נתניהו מחיר משמעותי בקלפי. הציבור הישראלי לא חיבב, בלשון המעטה, את השימוש בטריקים רק כדי להציל את עורו של המנהיג החשוד בשלושה תיקים פליליים. "הגיע הזמן להחליף", חזרו ואמרו לנו אנשים במהלך יום הבחירות.

אם חברי מרכז הליכוד מוכנים לסלוח לנתניהו על כל דבר ועניין, הרי שהציבור הכללי העביר לנתניהו מסר. עד כאן, יש גבול לכל תעלול. מפלגת הליכוד היא חזקה ומשמעותית בקרב הציבוריות הישראלית ונחשבת לעמוד תווך, אך הלכו ורבו האנשים אשר ביקשו מן הליכוד לעצור את הדהירה ימינה, לחדול מלתקוף ערבים, שמאלנים וליברלים, ולהפנים שגם פוליטיקאי חזק ומבריק צריך להיות שווה בפני החוק. והדברים נכתבים כיוון שכמעט בכל תרחיש, רווחת הסברה שמפלגת הליכוד צריכה להיות חלק מן השלטון הבא של המדינה.

כיצד יבואו תוצאות אלה לידי ביטוי במלאכת הרכבת הממשלה? ארבעה תרחישים.

1. תרחיש א' - נתניהו מכניס את העבודה ו"חוסן לישראל" לקואליציה שלו

סיכוי: נמוך

נתניהו יתעקש על תמיכה ציבורית בו וינסה לפצל את כחול לבן, לפתות את העבודה ולהוביל למספר ממליצים גדול משל בני גנץ. לפי תרחיש זה, כפי שגם עלה ברמיזות בנאומו של נתניהו ב-3:00 לפנות בוקר בגני התערוכה, הליכוד ינסה לספח סיעות נוספות מעבר לשותפים הטבעיים - ש"ס, יהדות התורה וימינה. הרעיון הוא לשכנע את מפלגת העבודה, עם ששת המנדטים שלה, לחבור לליכוד, כפי שנתניהו כמעט הצליח לעשות עם אבי גבאי בבחירות מועד א'. אפשרות אחרת היא למשוך אליו את הפלג של "חוסן לישראל" בראשות בני גנץ מתוך כחול לבן ולחלק לאנשיו תפקידים באופן נדיב.

במפלגת העבודה אומרים היום ל"גלובס" שאין שום היתכנות לתרחיש מן הסוג הזה. יו"ר המפלגה עמיר פרץ לא יישב בשום מצב עם נתניהו, עם אישום ובלי אישום, שפם או לא, זהו תרחיש לא קיים עבורם. גם מבחינת חוסן לישראל נדמה כי מדובר במהלך לא סביר. אם כחול לבן יצאה ממועד א' שלמה ועל הרגליים, הרי שכעת אין להם שום אינטרס לפרק אותה.

2. תרחיש ב' - ריבלין מטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ מהליכוד או על גנץ, ללא 61 ממליצים

סיכוי: בינוני

מאחר שלאף אחד מן הצדדים אין 61 ממליצים בפני הנשיא, שיקול הדעת שלו מתרחב ולכן נתונה לו האפשרות לחזור ל-29 במאי 2019, היום שבו פיזר נתניהו את הכנסת. הנשיא עשוי לומר כי התהליך הטבעי של החזרת המנדט לידי הנשיא והטלתו על ח"כ אחר כחוק, לא קרה ב-29 במאי 2019 ולפיכך הוא רואה עצמו כעת כמי שחוזר "רעיונית" לאותה נקודה לפני ארבעה חודשים. כלומר, אחרי שנתניהו נכשל בתפקיד הרכבת הממשלה במועד א', הרי שעם פרסום התוצאות והובלה של כחול לבן, הנשיא עשוי להיות רשאי להטיל את התפקיד על ח"כ גנץ, ללא 61 ממליצים. הוא יכול לא לבחור בגנץ ולא בביבי אלא בחבר כנסת אחר מהליכוד. 

אז במי יבחר? בח"כ גנץ או בח"כ מהליכוד? הטלת הרכבת הממשלה על חבר כנסת מהליכוד שאינו נתניהו עלולה להיות מסובכת. הנשיא ירצה לנמק את החלטתו ובין השיקולים שיעלו על השולחן יהיה גם מספר המנדטים שהשיג כל צד: כרגע מדובר על 32:31 לטובת כחול לבן, והמספר הסופי תלוי בקולות המעטפות הכחולות: החיילים, האסירים, בתי החולים והדיפלומטים. 

השיקול הנוסף הוא מספר הממליצים לכל צד. לנתניהו מסתמנים כ-55 ממליצים. לגנץ מסתמנים כ-44 ממליצים. המשותפת (13 מנדטים) לא ציינו כי ימליצו על גנץ, וכך גם ליברמן (9 מנדטים), שלא התחייב על המלצה לגנץ. טענתו של נתניהו תהיה כי מי שיש לו מספר גבוה יותר של ממליצים הוא בעל הסיכויים הגבוהים יותר - אך הדבר אינו נעוץ בכללים ובחוקים.

3. תרחיש ג' - רוטציה בין גנץ לנתניהו - גנץ ראשון ונתניהו ממשיך לאחר שיזוכה

סיכוי: בלתי ישים

יו"ר כחול לבן בני גנץ מדבר בשבועות האחרונים על ממשלת אחדות עם הליכוד. אך התנאי הבסיסי שלו, של יאיר לפיד (יש עתיד) ושל משה יעלון (תלם) הוא שנתניהו יזוז מתפקיד ראש הממשלה וייתן לגנץ להיות ראשון בתפקיד ראש הממשלה, במסגרת הרוטציה. בחלק הראשון של הרוטציה, לפי תרחיש זה, נתניהו יוכל לכהן כשר בממשלה עד היום שבו יוגש נגדו כתב אישום. תקדים פנחסי בבג"ץ קובע כי שר לא יכול לכהן תחת כתב אישום ולפיכך נתניהו יידרש להתפטר מתפקיד שר אם יבחר לנהל את המשפט תוך כדי כהונתו כחבר כנסת. אם יזוכה, יוכל לחזור לתפקיד שר ו/או ראש הממשלה.

תרחיש זה נראה בשלב זה כבלתי ישים. מעטים השרים הליכודניקים שיהיו מוכנים להודות בפה מלא שעל נתניהו לזוז הצידה. כל עוד נתניהו ידרוש לכהן ראשון כראש ממשלה, התרחיש נראה בלתי אפשרי.

4. תרחיש ד' - הליכוד מתפצל ומצטרף לממשלת גנץ 

סיכוי: אפסי

הליכוד מנסה להחליף את נתניהו ולהצטרף ללא המנהיג לממשלה של גנץ. בחוקי הכנסת מצוי סעיף המאפשר לסיעה להתפצל. אם אחד מן האגפים המתפצלים מורכב ממספר העולה על שני שלישים מן הסיעה, אותו אגף זוכה לקחת עימו את שם המפלגה.

כך למשל, במצב של 31 מנדטים לליכוד, 21 ח"כים רשאים לפרוש מן השאר ולשמור על שם המפלגה. מהלך כזה יהיה קשה ליישום, שכן בקרב הצמרת הליכודית אין כיום סולידריות ושיתופי פעולה. כל אחד שיעז לצאת ראשון נגד נתניהו יחטוף מחבריו הבכירים ויואשם בידי מתפקדי הליכוד ב"בגידה". אין בנמצא פוליטיקאי המעוניין להיות הראשון שנוקט מהלך שכזה, מפאת החשש שישלם על כך מחיר פוליטי אישי. 

האם הפיצול של ימינה נועד לאפשר לשקד ובנט לחבור לליכוד?

איילת שקד ונפתלי בנט בגוש עציון / צילום: מפלגת ימינה
 איילת שקד ונפתלי בנט בגוש עציון / צילום: מפלגת ימינה

תוצאות הבחירות של מפלגת ימינה איכזבו את ראשיה. החלום של איילת שקד לחזור לתפקיד שרת המשפטים הלך והתרחק אתמול בלילה, ככל שנודעו המספרים. בימינה מקווים שעם ספירת קולות החיילים המפלגה אולי תשיג מנדט שמיני, אך גם אם כך יקרה, העובדה שגוש הימין ירד מ-60 מנדטים ל-55-56 מנדטים , מרחיקה מראשי ימינה את הישיבה בממשלה ה-35.

ימינה, בין אם בראשות שקד או אחרים, היא שבויה של הליכוד. הם הכפיפו את עצמם, הן אידיאולוגית והן בהיבטי משמעת סיעתית, לכל גחמותיו של נתניהו ושילמו מחיר יקר על כך. הם הבריחו בוחרי ציוני דתית מתונים, שהתקשו להכיל את החיפוי על ראש ממשלה החשוד בשלל עבירות, המעקם את כללי הדמוקרטיה לצרכיו הפרטיים.

האשמה המיידית על התוצאה המאכזבת תיפול על כתפיה של שקד. באפריל 2019 מועד א', בנט והיא לא חצו את אחוז החסימה. זה היה כישלון גדול שהגיע אחרי המהלך הפוגעני של נטישת הבית היהודי כמה חודשים קודם לכן.

במועד ב', הם מסתמנים כמפלגה פחות משפיעה. רפי פרץ עשוי להפוך לשר חינוך בדימוס וכך גם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'. ככל שנוקפות השעות הסיכויים שלהם להיות חברי קבינט מתפוגגים.

בליל הבחירות הפתיעו ראשי המפלגה עם הודעת פיצול המפלגה לסיעות. מה הייתה הבהילות להגיש את הדרישה לפיצול - הבית היהודי ואיחוד לאומי מצד אחד והימין החדש של בנט ושקד מנגד? בקשת הפיצול הוכנה ב-16 בספטמבר ופורסמה בשעה קריטית במקביל למדגמים, כאילו מישהו ניסה לומר דבר מה. האם ייתכן ששקד ובנט מבקשים להתפצל ולחבור לליכוד, ובכך להפוך את הליכוד למפלגה הגדולה ביותר בכנסת ה-22, כזו שתחייב את נשיא המדינה ריבלין להטיל על נתניהו את תפקיד הרכבת הממשלה. גם אם זה עומד בבסיס המהלך, צד ימין לא מגיע ל-61 ממליצים.