על רקע הקפאת שכר הדירה בברלין והצלילה במניה: ADO במגעים למכירת כרבע מתיק הנכסים שלה

ADO פועלת בברלין באמצעות החברה המוחזקת ADO פרופרטיז (ADOP), ולה פורטפוליו של כ-23,700 דירות בעיר, לצד שטחי מסחר • הסנאט של ברלין הכריז לפני כשלושה חודשים כי יקדם הקפאה של שכר הדירה בברלין ל-5 השנים הקרובות, מה שהוביל לירידה של עשרות אחוזים בשווי חברות הנדל"ן שמתמחות בברלין

נכס של איי.די.או ברלין / מצגת החברה
נכס של איי.די.או ברלין / מצגת החברה

על רקע המהלכים להקפאת שכר הדירה בברלין, מנהלת חברת הנדל"ן המניב איי.די.או גרופ (ADO) מגעים למכירת חלק מתיק הנכסים שלה בבירת גרמניה. ADO פועלת בברלין באמצעות החברה המוחזקת ADO פרופרטיז (ADOP). בידי החברה פורטפוליו של כ-23,700 דירות בעיר, לצד שטחי מסחר.

ADO דיווחה הבוקר לבורסה כי ADOP מנהלת מגעים למכירה של כ-5,800 יחידות מגורים (כרבע מהפרוטפוליו), לצד יחידות מסחריות ושטחי חניה הנלווים להן, בברלין. ADOP התקשרה במזכר הבנות לא מחייב הכולל עקרונות שעל בסיסם מתקיימים המגעים. עוד עדכנו בחברה כי "התקשרות בעסקה אפשרית כפופה למספר נושאים אשר טרם הוסכמו, לאישורים אשר טרם נתקבלו וכן להתקשרות בהסכם מחייב".

מניית ADO הגיבה לדיווח בעלייה של 6% במחזור ער בבורסה היום. עם זאת, בחצי השנה האחרונה צנחה המניה בקרוב ל-40% ושוויה של החברה הצטמק לכ-1.4 מיליארד שקל. זאת, לאחר שהקואליציה בסנאט של ברלין הכריזה לפני כשלושה חודשים כי תקדם הקפאה טוטאלית של שכר הדירה בברלין לחמש השנים הקרובות. ההצהרה תפסה בהפתעה את שוק הנדל"ן המקומי, שלמרות הפגנות נגד יוקר הדיור ולחץ ציבורי לא חזה את הצעד.

למרות הצהרות כי חקיקה מוצעת זו אינה חוקתית, והתחייבות מצד חברות נדל"ן לעתור נגדה לבית המשפט לענייני חוקה בגרמניה, עצם הסכמת הקואליציה על מסמך עקרונות בנושא הביאה לירידה של עשרות אחוזים בשווי חברות הנדל"ן שמתמחות בברלין, ביניהן כאמור גם ADO ו-ADOP, שנסחרת בבורסת פרנקפורט ומנייתה צנחה ב-32% בחצי שנה. עד אז, שוויין של חברות אלו תפח משמעותית בשנים האחרונות, במקביל לזינוק שחל במחירי הדירות בבירת גרמניה.

בתגובה לביקורת, שינתה בשבוע שעבר הקואליציה בברלין את הצעת החוק וריככה את הצעדים. לפי התוכנית החדשה, תורשה בין השאר העלאת שכר דירה של 1.2% בשנה בחמש השנים הקרובות (התאמה לאינפלציה), במקום הקפאה מלאה. כמו כן, תורשה העלאה נוספת של עד 1.4 אירו למ"ר אם נעשה שיפוץ בדירה ב-15 השנים האחרונות.

שיכון ובינוי מימשה בעיתוי מזהיר

מי שהצליחה להימנע מעיקר נזקי הנפילה הכואבת במניה היא חברת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי (שו"ב), הנמצאת בשליטת איש העסקים נתי סיידוף - עד לאחרונה בעלת השליטה ב-ADO. בסוף חודש מרץ השנה מכרה שו"ב, במה שמתברר כעת כעיתוי מזהיר, את מרבית החזקותיה (30% ממניות ADO) לשותפיה בחברה - קרן אפולו ומשפחת דיין וכן גוף זר בשם CGE, המנהל את כספי בני משפחתו של סר ג'יימס גולדסמית' המנוח - בכ-720 מיליון שקל, ונותרה עם החזקה של 7.5% מהמניות בלבד.

בעקבות מכירת המניות, שנעשתה במחיר של 87-88 שקל למניה (גבוה ב-72% ממחירה הנוכחי), רשמה שיכון ובינוי רווח הון גדול של כ-480 מיליון שקל בדוחות הרבעון הראשון של 2019. ברבעון השני של השנה,  ובעקבות הירידה החדה במניית ADO, רשמה שו"ב הפסד של 45 מיליון שקל על יתרת החזקותיה.