"יש מספיק": קולט תפסיק לייצר רובי AR-15 לשוק הפרטי

יצרנית הנשק אמרה שיש בשוק כמות מספקת של רובי ספורט ושהיא תתמקד בחוזים שלה מול הצבא ורשויות אכיפת החוק במקום זאת

לוגו חברת קולט / צילום: לוקאס ג'קסון, רויטרס
לוגו חברת קולט / צילום: לוקאס ג'קסון, רויטרס

יצרנית הנשק קולט אמרה ביום חמישי שהיא תפסיק את הייצור של רובי הספורט שלה, כולל ה-AR-15, לשוק הפרטי אבל תמשיך לייצר רובים עבור החוזים הממשלתיים שלה. ה-AR-15, נשק בסגנון צבאי, היה בשימוש במספר רב של מקרי ירי המוני בארה"ב. 

בהצהרה שמסרה באתר שלה, קולט הדגישה שהיא "מחויבת לתיקון השני בחוקה", וציינה את התנאים שבשוק כגורמים להחלטה שלה. "יש ירידה חדה במכירות הרובים", אמר בכיר בקולט למגזין הירי Shooting Illustrated וציין כי הם "מקשיבים ללקוחות שלהם". 

"בשנים האחרונות, השוק לרובי ספורט מודרניים חווה הצפה" אמר דניס ויילו, מנכ"ל החברה "לאור זאת, אנחנו מאמינים שיש מספיק רובים בשוק כדי להתאים לביקוש הצפוי בעתיד הנצפה לעין". 

ההחלטה הזאת מגיעה לאחר ההחלטה של וול מארט שאמרה שתפסיק למכור תחמושת לרובים, ומגיעה בעקבות לחץ ציבורי על חברות לקחת צעדים משמעותיים ולטפל בריבוי מקרי הירי. קולט מסרה בהצהרה שתמשיך למכור את האקדחים שלה לשוק האזרחי. 

ההשפעה הכלכלית של ההחלטה עוד לא ברורה. קולט היא חברה פרטית, והיא לא מפרסמת את נתוני המכירות שלה לרובים. 

"מקרי הירי ההמוני הופכים את החברה לרגישה לגבי המותג"

ההחלטה של קולט לא תקשה על קוני רובים לקנות נשקים חצי אוטומטיים, כך טוען טימותי ד. ליטון, מומחה לתעשיית הנשק מאוניברסיטת מדינת ג'ורג'יה: "אם יש ביקוש, אני בטוח שחברות אחרות יוכלו למלא את החלל שנוצר".

בעוד שקולט מבקשים להציג את ההחלטה כמהלך כלכלי, מר ליטון טוען שהיה זה הלחץ הציבורי שהשפיע על החברה: "מקרי הירי ההמוני ככל הנראה הופכים את החברה לרגישה לגבי המותג שלהם", אומר ליטון.

ליטון מוסיף שבסיס החברה אינו רחוק מהמקום שבו התרחש אחד ממקרי הירי ההמוני המפורסמים ביותר - הירי בבית ספר היסודי סנדי הוק ב-2012 - "הם ודאי חווים לחץ שיצרני נשק אחרים בחלקים אחרים של המדינה לא חווים".