האקונומיסט: "קינג ביבי נכשל והכתר נשמט מידיו, שלטון נתניהו מגיע לסיומו"

השבועון הבריטי מקדיש היום לבחירות בישראל כתבה נרחבת וממהר להכריז כי המותג הפוליטי הכל-יכול הובס, למרות שגם לגנץ אין עדיין דרך ברורה לקואליציה • ערב הבחירות באפריל הקדיש האקונומיסט לנתניהו את כתבת השער, הכתיר אותו כפוליטיקאי המוכשר ביותר בישראל, אך הזהיר מפני מדיניותו שתוארה כהרסנית לדמוקרטיה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Heidi Levine, רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Heidi Levine, רויטרס

השבועון הבריטי "האקונומיסט" מקדיש היום לבחירות בישראל כתבה נרחבת תחת הכותרת: "קינג ביבי נכשל. שלטון נתניהו מגיע לסיומו". הכתבה של השבועון שמרבה לבקר את מדיניות נתניהו נפתחת כך - "חסידיו קוראים לו המלך ביבי, אך הכתר נשמט מידיו. פעמיים השנה ביקש בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל מהמצביעים רוב ברור ופעמיים נכשל".

בהמשך מתאר האקונומיסט את המציאות הפוליטית המורכבת ומציין שגם לבני גנץ אין עדיין דרך ברורה לקואליציה. למרות זאת כותבים באקונומיסט כי להערכתם עידן המלך ביבי בוודאי מתקרב לקיצו, וכי המותג הפוליטי הכל-יכול הובס. כעת, כותבים שם, "יש לישראל סיכוי לחזור לפוליטיקה דמוקרטית שפויה יותר. אבל רק סיכוי".

האקונומיסט נחשב מבקר חריף של נתניהו ושל מדיניותו. במרץ האחרון הקדיש לראש הממשלה את כתבת השער של השבועון תחת הכותרת: "קינג ביבי - המשל לפופוליסט מודרני" תוך שהוא מכתיר אותו כפוליטיקאי המוכשר ביותר בישראל בדור האחרון, ומאידך מבקר את מדיניותו ומתאר אותה ככזו שמבוססת על זריעת מחלוקות והחלשת המוסדות הדמוקרטיים בישראל.

"נתניהו חשוב מכיוון שהוא גילם את הפוליטיקה של הלאומיות הגברית, השוביניסטית, ואת ההתנגדות לאליטות עוד הרבה לפני שהפרקטיקה הפופוליסטית הזו הפכה לכוח עולמי. נתניהו מוצא חברים בעלי השקפה לאומנית דומה: דונלד טראמפ, נרדרה מודי ראש ממשלת הודו, וגם באירופה - ויקטור אורבן בהונגריה ומתיאו סלביני האיטלקי" נכתב אז.

חודש לפני כן פרסם האקונומיסט מאמר חריף נגד ראש הממשלה, ובו נטען כי עליו להתפטר על רקע הסתה נגד הציבור הערבי והחלשת הדמוקרטיה בישראל.