כתב אישום בפרשת "הזהב השחור": מסחר לא מדווח בזהב בהיקף של מעל חצי מיליארד שקל

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה כתב אישום נגד חנוך פרוינד בגין עבירות מס והלבנת הון • עפ"י האישום, פרוינד נטל חלק בפעילות עבריינית של מסחר בזהב משטחי הרשות הפלסטינית לישראל בעסקאות שאינן מדווחות והוצאתו מהארץ באמצעות יצואני זהב במסגרת הונאת "קרוסלה"

חנוך פרוינד / צילום: שלומי יוסף
חנוך פרוינד / צילום: שלומי יוסף

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה הבוקר (א') כתב אישום חמור נגד חנוך פרוינד וחברה בבעלותו, ח.ש. פרוינד בע"מ, בחשד לביצוע עבירות מס והלבנת הון בהיקף של מעל 561 מיליון שקל, בפרשה המכונה "פרשת הזהב השחור".

לפרוינד מיוחסות עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הוצאת חשבונית מס או מסמך הנחזה כחשבונית מס מבלי לעשות או להתחייב לעשות עסקה שלגביה הוצאה החשבונית, התחמקות או השתמטות מתשלום מס בנסיבות מחמירות, שימוש במרמה או תחבולה במטרה להתחמק מתשלום מס בנסיבות מחמירות, הלבנת הון ועבירות נוספות.

כתב האישום חושף את אחורי הקלעים לכאורה של רשת עבריינית שפעלה בישראל בתחום סחר בלתי חוקי בזהב. פרוינד נעצר במסגרת חקירה רחבת-היקף ועתירת חומרי חקירה, שהתנהלה על-ידי משטרת ישראל - ימ"ר ש"י, בשיתוף חקירות מכס ומע"מ ירושלים ויחידת יהלום מס הכנסה, בחשד להיותו מחולל פשיעה בפעילות עבריינית, שמטרתה הונאת מע"מ והלבנת הון באמצעות מסחר בזהב אשר מועבר משטחי הרשות הפלסטינית לישראל בעסקאות שאינן מדווחות, והוצאתו מהארץ באמצעות יצואני זהב במסגרת הונאת "קרוסלה" בהיקף של למעלה מחצי מיליארד שקל .

לפי כתב האישום, הלבנת ההון נעשתה לכאורה באמצעות העברת כספים בין חשבונות ודרך נותן שירותי מטבע, אשר בהוראתו של פרוינד, פרט את הכספים למזומן והכספים הועברו לגורמים שונים.

איך נחשפה הרשת העבריינית למסחר בזהב? באמצעות האזנות סתר שנערכו בשנים 2016 ו-2017, במסגרתן הוקלטו שיחות העוסקות במסחר בזהב השחור, ובאמצעות מסמכים, התכתבויות באמצעות אפליקציית וואטסאפ, סרטוני מצלמות אבטחה בנמל התעופה בן-גוריון המלמדים על הברחות זהב, חומרי הנהלת החשבונות בהם אותרו חשבוניות כוזבות ועדים שסיפרו על "תרמית קרוסלה".

חשבוניות כוזבות בסך 488 מיליון שקל

על-פי כתב האישום, החל מיוני 2016 או בסמוך לכך ועד נובמבר 2017 היה פרוינד הבעלים ומנהל פעיל בחברת ח.ש. פרוינד בע"מ. במרץ 2018 שונה שמה של החברה ל"פרוינד זיקוק מתכות בע"מ". בתקופה הרלוונטית, נטען, רכש פרוינד זהב בצורות שונות בעסקאות לא מתועדות בספרי החשבונות של ח.ש. פרוינד. על-פי כתב האישום, הזהב השחור הגיע בחלקו משטחי הרשות הפלסטינית, ונמכר למנהל בחברה שעסקה בזיקוק ובדיקות זהב, אשר מכר את הזהב השחור לפרוינד במחיר הגבוה מהשווי הבורסאי של הזהב ("פיקס") בכ-5%-5.5%.

עסקאות אלה לא היו מתועדות בספרי ח.ש. פרוינד. באישום נטען כי פרוינד מכר ללקוחות ח.ש. פרוינד את הזהב השחור במחיר הנמוך מהפיקס בכ-3% - 4% בצירוף מע"מ, זאת במטרה שהזהב השחור יימכר על-ידי יצואנים (ביניהם לקוחות ח.ש. פרוינד) ללקוחותיהם בחו"ל במע"מ בשיעור אפס. את הכספים שקיבל מלקוחות ח.ש. פרוינד לחשבונות הבנק של החברה, בהיקף של מעל 561 מיליון שקל, הוא העביר אל חשבון הבנק של נותן שירותי מטבע. על-פי האישום, הנש"מ נתן את הכספים במזומן לפרוינד או למנהל בחברת הזיקוק ובדיקות הזהב או לאחרים על-פי הוראת הנאשם.

כתב האישום מגולל שישה אישומים שונים נגד פרוינד. על-פי האישום הראשון, במהלך התקופה הרלוונטית הוציא פרוינד בצוותא עם אדם נוסף חשבוניות כוזבות או קיבל לידיו באמצעות האדם הנוסף חשבוניות כוזבות בהיקף של מעל 488.5 מיליון שקל, שהמע"מ מהן הוא כ-71 מיליון שקל, אותן כלל בספרי ח.ש. פרוינד. בכתב האישום נטען כי פרוינד עשה זאת, בין היתר, במטרה לתת כסות חשבונאית כוזבת לעסקאות רכישת הזהב השחור, לשם קיזוז ההוצאות והמע"מ בגינן, לשם הפחתת נטל המס (מע"מ ומס הכנסה), כדי להניח את דעת הרשויות שקיים מסלול של רכישת זהב, הנחזה להיות מסלול חוקי, ובכדי שבעקבות אותה מרמה, רשויות המס יחזירו את המע"מ, שנכלל בחשבוניות של החברה הנאשמת עימו.

על-פי האישום, החל מ-26.6.2017, על אף שעסק במסחר בזהב גולמי, בצורה של תכשיטים המיועדים להתכה, הוציא פרוינד ללקוח של ח.ש. פרוינד חשבוניות מס כוזבות בגין סחר בתכשיטים, במטרה לבקש החזרי מס תשומות שלא כדין, בהיקף של כ-55.7 מיליון שקל, שהמע"מ שנצמח מהן היה בסך כ-8 מיליון שקל.

"תרמית הקרוסלה"

על-פי האישום השני, במסגרת "תרמית קרוסלה", קיבל פרוינד במרמה מהמדינה את כספי המע"מ, באמצעות שרשרת מסחר בין המעורבים בשרשרת, שבתחילה רכשו את הזהב השחור מבלי ששילמו את המע"מ ומכרוהו ללא מע"מ לפרוינד. באישום נטען כי פרוינד בתורו יצר מצג כוזב כאילו שולם המע"מ באמצעות חשבוניות כוזבות, מכר את הזהב השחור ליצואנים במחיר כולל מע"מ, ובסופו של המסחר בארץ, היצואנים הזדכו עליו על-פי סעיף 30 לחוק מע"מ, מבלי ששולם המע"מ למדינה מלכתחילה.

לפי הנטען, פרוינד קיזז בדיווחיו לרשויות מע"מ את החשבוניות הכוזבות, ובכך הציג מצג-שווא כלפי רשויות המס כי לכאורה הוא רוכש את הזהב מספקים, השונים בפועל מן הספקים האמתיים שלו, וכן כי לכאורה שילם את המע"מ או התחייב לשלם את המע"מ לספקים, כאשר בפועל השאיר את המע"מ בידיו.

באמצעות מצג-שווא זה, נטען, הצליחו היצואנים לקבל לידיהם את החזר המע"מ מרשויות מע"מ, אותו שילמו לפרוינד, מבלי שהוא עצמו שילם עבור המע"מ, בהיקף של כ-39 מיליון שקל.

על-פי האישום השלישי, פרוינד עשה פעולות שונות ברכוש האסור (הזהב בשווי מעל 500 מיליון שקל והכספים שקיבל פרוינד בגינו בסך מעל 488 מיליון שקל), במטרה להסתיר או להסוות את מקור הרכוש האסור, את הפעולות שנעשו בו, את בעלי הזכויות בו ואת מיקומו.

בין היתר נטען כי בנוסף לפעילות העבריינית של הסחר בזהב, הייתה לפרוינד גם פעילות עסקית לגיטימית לכאורה, שעיקרה בחנות. פרוינד, נטען, השתמש בתשתית הלגיטימית של החנות בבעלותו, בחשבוניות ובחשבונות הבנק של החברה ושלו, על-מנת להסוות את הפעילות העבריינית, תוך עירוב הפעילות העסקית העבריינית כחלק מהפעילות העסקית הלגיטימית של החנות; עירוב הכספים בהם השתמש והפיק בפעילות העבריינית עם כספי החנות ועוד.

באישום נוסף נטען כי פרוינד ניהל חשבון של ח.ש. פרוינד בבנק מרכנתיל בחדרה והעביר אליו את הרכוש האסור שקיבל בגין מכירת הזהב השחור. לאחר שעובדי הבנק חשדו בפעילותו, התבקש פרוינד להפסיק את פעילותו זו. על-פי האישום, בכדי לקבל במרמה את אישור הבנק להמשך הפעילות החשודה בהיקפים של מאות אלפי שקלים ולהשאיר את חשבון הבנק פעיל, הציג פרוינד מצג כוזב ביחס לספק הזהב, זאת על-מנת לקבל במרמה שירות בנקאי מהבנק, ולהסתיר את בעלי הזכויות ברכוש האסור ובמטרה שהבנק לא ידווח או כדי לגרום לדיווח בלתי נכון של הבנק על-פי חוק איסור הלבנת הון.

הברחת תכשיטי זהב בנתב"ג

באישום נוסף נטען כי לאחר שנחקר בפרשה, במהלך חודשים יולי ואוגוסט, ובעודו ממתין להחלטה בשימוע בעניינו, נסע פרוינד פעמים לטורקיה במטרה להביא עימו תכשיטי זהב. בשובו לארץ הבריח פרוינד את תכשיטי הזהב תוך שאינו מדווח עליהם ומתחמק מתשלום המכס והמע"מ בגין תכשיטי הזהב.

ב-30 באוגוסט השנה נתפס פרוינד באקראי על-ידי בודק המכס, עת עבר במסלול הירוק כאשר בידיו תכשיטי זהב במשקל כולל של כ-22.8 ק"ג בשווי שאינו פחות מ-4 מיליון שקל. היקף ההברחה הכולל עומד, לטענת המדינה, על למעלה מ-45 ק"ג תכשיטי זהב.

התיק מטופל על-ידי עורכי הדין ניר מסורי ורועי ברק מפרקליטות מיסוי וכלכלה. החקירה בוצעה על-ידי ימ"ר ש"י במשטרת ישראל, בשיתוף חקירות מכס ומע"מ ירושלים ויחידת יהלום מס הכנסה ברשות המסים. 

הסנגורים: "כתב האישום מנופח לחלוטין" 

עו"ד שחר חצרוני ועו"ד שילה ענבר ממשרד נוי-סננס-שפרלינג-חצרוני, המייצגים את פרוינד, מסרו בתגובה: "כתב האישום שהוגש הבוקר נגד חנוך פרוינד הוא מנופח לחלוטין, כאשר הפרקליטות מצאה לנכון לכרוך יחד את האישומים בפרשת הונאת מע"מ אשר נחקרה תקופה ארוכה, עם אירוע נקודתי של ניסיון העברת זהב במסלול הירוק בנתב"ג, ללא כל קשר לאותם אירועים, וזאת אך ורק על-מנת לנסות להותיר את פרוינד במעצר-בית, לאחר שכל תנאי שחרורו פקעו מזמן, בשל העובדה שהפרקליטות והיחידה החוקרת התנהלו בעצלתיים.

"בתי המשפט דחו את בקשות המדינה להותיר את פרוינד במעצר ואף במעצר-בית מלא, והוא שוחרר בתנאי מעצר-בית חלקי בלבד ומתכוון להוכיח את חפותו.

"מקריאת כתב האישום, וכן מחומרים שהועברו לעיוננו לקראת השימוע, עולה תמונה מטרידה ביותר, לפיה המדינה מודה כי היא החזירה ביודעין החזרי מס בסכומים של עשרות מיליוני שקלים לחשודים בפרשה, זאת בעוד החקירה הסמויה נגד החשודים מתנהלת, וכאשר לשיטת המשטרה והפרקליטות, הכסף שהוחזר על-ידי המדינה משולם במה שנקרא על-ידם 'הונאת קרוסלה' - בחזרה לסוחרי הזהב מן הרשות הפלסטינית.

"נציין כי סוחרי זהב אלה, אשר שוחררו בלא כלום והזהב שנתפס מהם הוחזר לידיהם, נחקרו בחשד כי הם רכשו את הזהב מאנשי חמאס ברצועה המעורבים בפעילות טרור. יוצא אם כן כי מדינת ישראל מימנה לכאורה את אותם ארגוני טרור במיליוני שקלים, והכול כדי להגדיל ולהחמיר את סכומי העבירה המיוחסים לפרוינד וליתר המעורבים בפרשה. במהלך המשפט הפרקליטות תידרש לתת הסברים להתנהלות זו".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר החלטה על הגשת כתב אישום, חנוך פרוינד הוא בגדר חשוד, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.