בצל ההפגנות נגד א.סיסי: הופסק המסחר בבורסה המצרית לאחר צניחה של 5%

הפגנות ענק נגד נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, שנמשכות מסוף השבוע האחרון, מגבירות את חששות המשקיעים • מדובר בהפסקת מסחר ראשונה מאז המשבר של 2016 במצרים

אדם נושא כיכרות לחם בקהיר על רקע שלט תעמולה בעד הנשיא סיסי /  צילום: רויטרס
אדם נושא כיכרות לחם בקהיר על רקע שלט תעמולה בעד הנשיא סיסי / צילום: רויטרס

חוסר היציבות אצל המדינה השכנה נמשך. המסחר בבורסה המצרית הופסק היום (א') לאחר שמדד המניות המרכזי נפל ביותר מ-5%, בהמשך להפגנות נגד נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, במחאה נדירה נגד השליט שמנהיג יד ברזל נגד מתנגדיו מאז עלה לשלטון בהפיכה צבאית ב-2013. המחאה, שאורגנה ברשתות החברתיות, הוצתה בסוף השבוע האחרון בעקבות פרסומים של איש עסקים גולה על שחיתות בשורות השלטון והצבא, שמחזיק בסמכויות רבות תחת הנהגתו של א-סיסי.

זו הפעם הראשונה של השהיית המסחר מאז שנת 2016, כאשר תוכנית הרפורפמות הכלכליות התלת שנתית נחסמה על ידי קרן המטבע הבינלאומית, פיחות המטבע והשתת צעדים מגבילים. סיסי קיבל מיליוני דולר בהלוואות מקרן המטבע ב-2016, תמורת הסכנה לנייד את הלירה המצרית ולצמצם את ההוצאה החריגה על סבסוד אנרגיה לתושבים. השינויים הללו ייצבו את הכלכלה הרחבה אך היו מאד לא פופולריים בעיני המצרים, שמשכורותיהם נשארו ללא שינוי כאשר מחירי מוצרי יסוד כמו מזון, בנזין ותרופות נסקו.

לפני השהיית המסחר היום, מנייתה של Orascom Investment נפלה בכ-10%, מנייתה של חברת הברזל Ezz צנחה ב-9.9%, ומניית Pioneers נפלה ב-9.65%.