בלי דמי משלוח, עם סטנדרט שירות אמריקאי: המדריך לצרכן המקומי באמזון ישראל

מי שביקר החל מאמש במתחם הישראלי של אמזון עשוי לחשוב שהסוחרים הישראלים בסך-הכול העלו את הקטלוג שלהם לאתר, ולא יותר מזה • "גלובס" מציג חמש נקודות שחייבים להתייחס אליהן לפני שלוחצים על כפתור הצ'ק-אאוט מענקית הסחר המקוון

אמזון השיקה השבוע באופן רשמי את השירות הייעודי שלה לישראלים, אך ייתכן שמי שנכנס לאתר וציפה למהפכה גדולה, חווה אכזבה. "אני כותב בחשש כי אני לא רוצה להוריד את הרוח מהמפרשים, אבל הרבה מאוד סוחרים, עוסקים בעולמות הסחר, מתחרים מקומיים וכו' - נושמים לרווחה", כתב למשל בפייסבוק בני בוחניק, מנהל קבוצת Ineed it, לאלפי חבריו בקבוצה. "זה קצת היה צפוי מראש, אבל עדיין זה קצת צובט בלב. לדרך יצאו מספר לא ענק אבל לא מבוטל של מותגים וסוחרים ויבואנים וטבלו את רגליהם בבריכה. טבלו. ממש לא קפצו למים. בטח לא קפיצת ראש".

לדברי בוחניק, שדעתו משקפת גולשים ישראלים רבים, הסוחרים הישראלים באמזון לא חתכו במחיר ולא גלגלו את החיסכון במרווח לצרכן  - הם פשוט העלו את הקטלוג שלהם לאמזון, קבעו מחירי צרכן שמאפשרים לשוק הרגיל שלהם לחיות בשלום - וזהו. 

אז בשורה או לא? הצרכנים כנראה יכריעו. לטובת מי שכבר התחיל לשוטט באמזון ישראל, "גלובס" מספק חמש נקודות עיקריות למחשבה לפני הקנייה.

מתוך האתר הישראלי של אמזון / צילום: צילום מסך
 מתוך האתר הישראלי של אמזון / צילום: צילום מסך

1. כמה זה עולה באתר הישראלי 

בדומה לכל קנייה באתרי אינטרנט, כלל-האצבע הראשון הוא השוואת מחירים - הן למוצרים והן לתנאי המשלוח. היות שלרבים מהמוכרים הישראלים שנכנסו עד כה לאמזון יש אתר עצמאי, ההשוואה פשוטה. כך למשל באתר עדיקה הישראלי, פאוץ' או תיק צד שנמכר באמזון ב-14 דולר, מתומחר במחיר מבצע של 49 שקל (במקום 69/79 שקל) - כלומר, לא במקרה מדובר באותו המחיר. ההבדל נעוץ בדמי המשלוח - אמזון מכתיבה תנאי משלוח "קשוחים" בהם היא ממליצה למוכרים דרכה לשלוח ללא עלות. באמזון אותו התיק נשלח חינם, ובעדיקה המשלוח החינמי הוא בקנייה מ-299 שקל.

גם באלקטרה התמונה דומה: מכונת כביסה EWM608 מתומחרת באמזון ב-284 דולר, כלומר 1,000 שקל. בדיוק המחיר של האתר בעברית (payngo.co.il). ההבדל גם כאן הוא במשלוח: 150 שקל (לאספקה מיידית) באתר הישראלי וחינם באתר אמזון.

2. כמה זה עולה בחו"ל

אחרי שסיימתם לערוך השוואה לאתר המקומי, מתבקשת גם השוואה רוחבית לאתרים אחרים מהעולם. מבדיקה קצרה עולה כי במקרים רבים ידם של המוכרים הישראלים תהיה על התחתונה.

3. תשלום מע"מ

אחת מנקודות החולשה של פעילות אמזון בישראל היא שהיא לא כוללת את הפטור ממע"מ ברכישות בגובה של עד 75 דולר כפי שקיים ברכישות מאתרים בחו"ל. הפטור הזה בעצם מעניק יתרון לקנייה באתרים בינלאומיים.

4. השירות

אמזון מכתיבה, לשמחת הצרכנים, תנאי שירות שרבים מהמוכרים הישראלים רחוקים מהם. לא רק השילוח באתר אמזון עדיף ברוב המקרים, היא גם דורשת עמידה בתנאי החזרות וביטולים ברמת שירות בינלאומית שבמילים אחרות אומרת שהלקוח כמעט תמיד צודק.

את העמידה בתנאים האלה, כולל מענה טלפוני יעיל ועמידה בזמנים, יוכיח מבחן הזמן - אבל טוב לצרכן לדעת שיש גוף גדול שאליו הוא יוכל לפנות במקרה של מחלוקת מול בית העסק. בסוגיה הזו ידה של הצרכנים היא על העליונה, וטוב שכך.

5. פרגון לסוחרים המקומיים

ההיסטריה שקדמה להגעת אמזון הלחיצה את הסוחרים הישראלים, שאת חלקם גם היו כאלה שמיהרו להספיד. לאור זאת, נקודה נוספת שצריך לקחת בחשבון קשורה לפרגון לסוחרים המקומיים. על כל קנייה שלנו באמזון הם מפרישים לאתר כ-15% עמלה. קנייה ישירה מהם, בעיקר כשמדובר באותו המחיר, תחסוך להם את העלות הזו.