הצד האפל של אמזון: מחאות עובדים על תנאי העסקה בלתי אפשריים

עובד שמפחד ללכת לשירותים ועובדת שחשה ברע כשהייתה בהריון וקיבלה התרעה • מה קורה במחסנים של אמזון, ובאילו מדינות צפויים העובדים לשבות?

המחסן של אמזון / צילום: רויטרס
המחסן של אמזון / צילום: רויטרס

מיסד אמזון ג'ף בזוס הוא אולי האיש העשיר בעולם, עם שווי נקי של כ-112 מיליארד דולר, אבל לפחות כמה מעובדי המחסנים של החברה כה חוששים לאבד את עבודתם, שהם נמנעים אפילו מהליכה לשירותים.

ג'יימס בלאדוורת התחזה לעובד במחסן של אמזון בסטפורדשר בבריטניה לצורך כתיבת ספר על שכר נמוך בבריטניה. הוא מצא שעובדי מילוי ההזמנות של החברה, שמתרוצצים ברחבי המחסנים האדירים כדי לאסוף את המוצרים למשלוח ללקוחות, החזיקו "בקבוק טואלט" כי חדרי השירותים היו רחוקים מכדי להגיע אליהם במהירות.

אמזון ידועה במעקב שלה אחרי המהירות שבה העובדים יכולים לאסוף מהמדפים ולארוז פריטים למשלוח, ויש לה יעדים וזמני הפסקות נוקשים. היא מפרסמת נקודות אזהרה לאלה שאינם עומדים ביעדים או שלוקחים הפסקות ממושכות מדי לטעמה.

בסקר שנערך על עובדי מילוי ההזמנות של אמזון בברטניה נמצא כי כמעט שלושה רבעים מהם חששו להשתמש בשירותים בגלל הזמן שיחלוף. הסקר ציטט בעילום-שם עובד שאמר שהיעדים "הוגבהו בצורה דרמטית", ושהוא לא שותה מים מחשש שיצטרך ללכת להטיל אותם בשירותים.

עובד אחר סיפר כי "היעד עולה בכל שנה. אין לי עוד זוג רגליים כדי לאסוף את כל הפריטים. אתה אמור ללכת לשירותים רק בהפסקה. אריזה של 120 מוצרים בשעה אחת היא עסק כבד מאוד".

עובדת אחרת סיפר שהיא חשה ברע כשהייתה בהריון, וקיבלה התרעה. חברתה סיפרה כי הגיעה "לעבודה אף שהרגשתי על הפנים. הצלחתי לעבוד שעתיים ולא יכולתי יותר. אמרתי למפקח שלי, ונשלחתי הביתה חולה. היו לי שלשולים ובחילות - הלכתי לרופא, קיבלתי אישור מחלה, ובכל זאת נרשמה לי נקודה רעה".

ב"בלאק פריידי" האחרון מחו אלפים מעובדי אמזון באירופה על היחס של החברה לעובדי המחסנים שלה. קואליציה של איגודים ברחבי אירופה תיאמה את המחאה. איגוד GMB הבריטי פרסם וידאו של עובדים שאומרים למנכ"ל בזוס: "אנחנו לא רובוטים" בחמש שפות.

באיטליה, ספרד, צרפת וגרמניה תכננו עובדים לשבתות ל-24 שעות או יותר. היומון האיטלקי "קוריירה דלה סרה" דיווח כי המנהלים נאלצו לארוז את החבילות כדי לעמוד בביקוש.

בספרד שבתו לפי האיגודים המקצועיים 1,600 עובדים ליממה. התקשורת דיווחה כי אמזון פנתה למשטרה הספרדית בדרישה שתתערב בשביתה במחסן שלה במדריד. המשטרה סירבה לדרישה הזו, לפי חלק מהפרסומים.