נפט | ניתוח

כולם בונים על מאגרי החירום העולמיים של הנפט, אבל כמה כאלה באמת יש?

ההתקפות על מתקני הנפט של סעודיה מחקו 5% מהיצע הנפט בעולם • מאגרי נפט גדולים שמוסתרים במכלים ובמכרות מלח במדינות שונות הם כעת מרכיב מפתח

מתקני הנפט שנפגעו בסעודיה. / צילום: רויטרס
מתקני הנפט שנפגעו בסעודיה. / צילום: רויטרס

ההתקפות על מתקני הנפט בסעודיה חידדו את ההתמקדות ביכולת של העולם להכיל פגיעה מאסיבית בהיצע הנפט שלו, והעלו שאלות דוחקות על מאגרי החירום שמאוחסנים ברחבי העולם.

העלייה במחירי הנפט התחדשה היום על רקע המתיחות הגוברת בין ארה"ב לאיראן וחששות בנוגע למהירות שבה תוכל סעודיה לשקם את המתקנים שנפגעו ואת היקפי התפוקה שלה. מחיר הנפט מסוג ברנט עלה היום ב-1.9% לאחר עלייה של 6.7% בשבוע שעבר.

כ-5% מהיצע הנפט נמחקו מהשוק העולמי בהתקפות של 14 בספטמבר. סעודיה מסרה שמחצית מההפקה הזו כבר שוקמה, וכי היא משתמשת במאגריה כדי להזין את הביקוש. סעודיה פנתה גם למפיקות נפט אחרות כולל עיראק וקראה להן להשתתף במאמץ לסגירת פערי ההיצע והביקוש. שר האנרגיה הסעודי אמר שההפקה הרגילה תתחדש בסוף החודש, אם כי כמה פקידים אמרו שיידרש אולי יותר זמן לכך.

בתעשיית הנפט נשארו חששות גדולים מפני פגיעותה של סעודיה לשיבושים נוספים. במקרה כזה, מרכיב מפתח הוא אותם מאגרי נפט גדולים שמוסתרים במכלים ובמכרות מלח על ידי רשויות בארה"ב, סין, יפן, גרמניה וצרפת.

מחוץ למשחק - נפט
 מחוץ למשחק - נפט

"בעבר, הסעודים יכלו תמיד להתאמץ לספק את מה שהיה חסר", אמרה אן-לואיז היטל, סגנית נשיא למחקרים וייעוץ בחברת ווד מקנזי. "כעת זהו מצב שונה כי המדינה בעלת הכי הרבה יכולת הפקה עודפת היא זו שנפגעה".

אם ההפרעה להפקה תעלה על 150-300 מיליון חביות ב-30 עד 120 ימים, היא תעבור את יכולתו של השוק לסגור את הפער, לפי חברת המחקר IHS Markit. פירוש הדבר יהיה אולי ש"השווקים העולמיים יחפשו אמצעים חריגים" כמו שחרור מתואם של יתרות נפט מסוכנות האנרגיה הבינלאומית, ארגון של כ-30 מדינות שצורכות נפט, כולל ארה"ב, שמתאמות משלוחי אנרגיה ואבטחה שלהם, לפי חברת המחקר הזו.

סוכנות האנרגיה הבינלאומית מסרה ביום רביעי שעבר שהיא אינה רואה צורך במאמץ מתואם לשחרור יתרות חירום לשוק לפי שעה. הסוכנות הזו מייעצת בדרך כלל למדינות החברות לשחרר נפט מהמאגרים האסטרטגיים שלהן אם ההפרעה להפקה עולה על 7% מההיצע העולמי.

הפעם האחרונה שבה הסוכנות תיאמה שחרור נפט אסטרטגי על ידי המדינות החברות הייתה ביוני 2011, כאשר היא ארגנה מכירה של 60 מיליון חביות אחרי שמלחמת האזרחים בלוב פגעה בתפוקה העולמית.

נכון ליולי השנה, 36 המדינות ששייכות לארגון OECD החזיקו בכ-1.5 מיליארד חביות של נפט במאגרי חירום ממשלתיים, לפי נתוני סוכנות האנרגיה.

ב-15 בספטמבר צייץ הנשיא טראמפ בטוויטר שהוא אישר שחרור נפט ממאגר הנפט האסטרטגי כדי שהשווקים יקבלו את האספקה שלהם, במידת הצורך. למאגר הזה יש 644.8 מיליון חביות, בשווי של יותר מ-35 מיליארד דולר במחיר הנוכחי.

למדינות אחרות ב-OECD, כולל יפן, גרמניה וצרפת, יש כל אחת יותר מ-100 מיליון חביות לשעת חירום. סין, שאינה חברה בסוכנות האנרגיה, אינה חושפת את היקף היתרות שלה, אך לפי חברת המידע Kpler היא מחזיקה 344 מיליון חביות.

חביות הנפט האמריקאיות, הן של נפט "מתוק" והן של "חמוץ", מאוחסנות במכרות מלח עם כיפות בטון תת-קרקעיות בארבעה אתרים בטקסס ובלואיזיאנה. המתקנים דמויי הצילינדר הללו, חלקם באורך של 700 מטר. כדי להוציא מהם נפט מוחדרים מים נקיים לתחתית הצילינדר, ודוחפים את הנפט כלפי מעלה והחוצה. אבל עלולים לחלוף שבועיים עד שהנפט הזה יגיע לשוק, ואין די צינורות ומסופי יצוא כדי למלא את החלל של אובדן התפוקה הסעודית בהיקף 5.7 מיליון חביות ביום.

ארה"ב מוכרת כמויות נפט קטנות מהמאגר האסטרטגי שלה זה כמה שנים. העסקה האחרונה הייתה בסוף אוגוסט, בהיקף 10 מיליון חביות.

ב-2010, בשיא היתרות, היו לארה"ב 726 מיליון חביות אסטרטגיות, בערך שמונה ימים של היצע עולמי, או יותר מחודש של ביקוש אמריקאי.

לסעודיה עצמה יש כ-80 מיליון חביות של נפט גולמי שמאוחסנות בשטחה וזמינות ליצוא, לפי אומדן עדכני של IHS Markit. לממלכה יש גם יתרות ברחבי העולם, עם בערך 40 מיליון חביות ביפן, הולנד, מצרים ועוד, לפי Kpler. 

ארמקו הבטיחה חזרה מהירה לשגרה, אבל קבלני הביצוע משמיעים קולות אחרים

חברת הנפט הסעודית ארמקו מנהלת שיחות חירום עם יצרניות ציוד וספקיות שירותי נפט, והיא מציעה להן תשלומים מיוחדים על חלקי חילוף ועבודות תיקון במתקנים שנפגעו בהתקפת הטילים עליהם בסעודיה לפני כעשרה ימים, מסרו פקידים סעודיים ודוברים של חברות קבלנות נפט.

לפי המקורות הללו, ייתכן שיידרשו חודשים - ולא עשרה שבועות לכל היותר, כטענת ארמקו - לחידוש מלא של יכולת ההפקה הסעודית לרמה רגילה.

ארמקו מבקשת, בעקבות ההתקפה על מתקן הנפט הגדול ביותר בממלכה, מהקבלנים להגיש לה הצעות מחיר כראות עיניהם לעבודות השיקום והתיקון. בימים האחרונים הפציצו ראשי ארמקו את הקבלנים בשיחות טלפון, פקסים ומיילים בבקשת עזרה דחופה, לפי אותם מקורות ממשלתיים ופרטיים.

פקיד סעודי אחד מסר שהתיקונים עשויים לעלוות מאות מיליוני דולרים.

סעודיה וארמקו, שהיא החברה הרווחית ביותר בעולם, מתאמצות להתאושש מההתקפות, שבאו כמה שבועות לאחר שהממשלה החייתה את תוכנית ההנפקה החלקית של ארמקו, ואולי בגללה.

בשבת, חזר מנכ"ל ארמקו אמין נאסר על הערכתו שהתפוקה הסעודית תחזור לרמתה הנורמלית עד תום חודש זה. "לא היה אפילו משלוח אחד ללקוחות הבינלאומיים שלנו שהוחמץ או בוטל כתוצאה מההתקפות הללו", הוא אמר. החברה מתכננת לחזור ליכולת הפקה מרבית עד סוף נומבר.

ארמקו כבר החלה להעביר ציוד מארה"ב ואירופה לבניה מחדש של המתקנים שנפגעו, אמר פאהד אל עבדולקארים, מנהל החטיבה הדרומית של החברה.

דוברים סעודים אומרים שבדרגים הגבוהים ביותר אין תחושת שקט. לדבריהם ייתכן שתחלוף שנה עד שכמה קבלנים יוכלו לייצר, לשגר ולהתקין חלקים וציוד ספציפיים במתקנים שנפגעו.

"אנחנו עדיין בחיפוש קדחתני אחרי חלקי חילוף", אמר פקיד. "זה לא באמת כל כך ורוד כפי שעלולים לחשוב".

על פי היקף הנזקים, ייתכן שיחלפו עד שמונה חודשים להחזרת ההפקה לקדמותה, מסרו כמה דוברים סעודים. רוב המומחים הטכניים שראו את ההרס במו עיניהם שותפים להערכה הזו.