שוק התקשורת עומד בפני טלטלה: במקביל לניהול מגעים למיזוג בין חברות התקשורת פרטנר והוט, איש העסקים המיליארדר הישראלי-אמריקאי חיים סבן מוותר על מניות השליטה בפרטנר - ומציע לחברת האצ'יסון מהונג קונג, שבעבר שלטה בחברת הסלולר הישראלית, לחזור ולקחת לידיה את השליטה בחברה. בכך מקבע סבן הפסד של כחצי מיליארד שקל על השקעתו בפרטנר.
חיים סבן אמור להחזיר להאצ'יסון בינואר 2020 הלוואה בסך 300 מיליון דולר (1.1 מיליארד שקל) שניתנה לו בעת שרכש ממנה את פרטנר, בעוד ששווי השוק של מניות פרטנר שבידיו (המשועבדות להבטחת תשלום החוב) עומד על כ-730 מיליון שקל בלבד. בחודשים האחרונים ניהל סבן מגעים עם האצ'יסון על מיחזור ההלוואה. ואולם על-פי דיווח מהיום (ב'), מגעים אלה הסתיימו ללא תוצאות - מה שפותח להאצ'יסון פתח לשוב ולהשתלט על פרטנר. עם זאת, ספק אם החברה אכן תרצה לחזור לשוק התקשורת הישראלי המדמם, וספק אם היא גם תקבל היתר שליטה ממשרד התקשורת.
לסבן אין הצדקה כלכלית בתשלום החוב (שאותו "ירש" במסגרת רכישת השליטה בפרטנר ב-2013), והוא מעדיף להחזיר את המניות המשועבדות כנגד ההלוואה. סבן היה בעבר חלק מגרעין השליטה בבזק, ורשם רווח מכובד כשמכר את השקעתו בה. על רקע זה, הוא חזר להשקיע בשוק התקשורת כשרכש את השליטה בפרטנר מידי איש העסקים אילן בן-דב, שהחברות בשליטתו נקלעו באותה תקופה לקשיים פיננסיים ובהמשך קרסו.
במסגרת העסקה רכש אז סבן 30.7% ממניות פרטנר שהיו בידי סקיילקס של בן-דב, בתמורה ל-250 מיליון שקל (לפי מחיר של כ-32 שקל למניית פרטנר), ועוד כ-2% מהמניות שהיו בידי בנק לאומי, תמורת 83 מיליון שקל נוספים (לפי מחיר של 26 שקל למניה). בהמשך השקיע סבן סכומים נוספים, ובסך-הכול הוא מופסד כחצי מיליארד שקל על ההשקעה בפרטנר.
מצב חדש בשוק התקשורת
ההודעה הדרמטית מהיום מייצרת מצב חדש בכל הקשור לניהול המגעים בין הוט לפרטנר. המגעים מתנהלים לאחר כישלון המגעים למיזוג שניהלה חברת הוט עם סלקום במחצית הראשונה של השנה בכמה פגישות עם בכירים באי.די.בי בלונדון. את המגעים מול אי.די.בי מטעם הוט ניהל דקסטור גואי, שהוא איש הכספים והאיש השני בהיררכיה אחרי פטריק דרהי בקבוצת אלטיס, השולטת בהוט.
בימים האחרונים מופרחות לאוויר שלל ספקולציות הטוענות לעסקה בין הוט לסלקום דווקא, ככל הנראה כדי ללחוץ על פרטנר להסכים למיזוג עם הוט. הלחצים מכוונים להאצ'יסון ולקבוצת חיים סבן.
האפשרות למיזוג בין הוט לפרטנר לא עולה בפעם הראשונה. בשנות ה-2000 ניסה מנכ"ל פרטנר דאז, עמיקם כהן, לסגור עסקת מיזוג בין החברות בכמה הזדמנויות, אך בכל פעם קמה התנגדות למיזוג. ייתכן כי חזונו של כהן, שממשיך לייצג את האצ'יסון בישראל, יקרה הפעם, אף שדבר אחד בטוח: כהן יעשה כל מה שיוכל כדי שהאצ'יסון לא תיכנס בחזרה לשוק התקשורת המקומי הרעוע.
הרשות לתחרות לא תמהר לאשר
נדגיש שוב את מה שכבר כתבנו כאן - הסיכוי שעסקת מיזוג בין סלקום להוט תתממש כמעט לא קיים. פרטנר והוט שותפות ברשת סלולרית ופירוק השותפות ברשת לטובת מיזוג של הוט עם סלקום איננו סביר. פרטנר לא תרכוש את חלקה של הוט ברשת והסיכוי למצוא קונה חיצוני במקומה של הוט למחצית הרשת של פרטנר - אפסי.
לפיכך, המיזוג האפשרי המסתמן הוא בין פרטנר להוט ושני הצדדים מבינים זאת היטב. ואולם גם מיזוג כזה בעייתי ביותר וכלל לא בטוח שרשות התחרות תאשר אותו, מכמה טעמים: ראשית, מיזוג בין הוט לפרטנר (או אפילו עם סלקום) יחייב אותן למכור את פעילות הטלוויזיה שלהן או לסגור אותה וזה דבר שרשות התחרות צפויה להתנגד לו בתוקף. השאלה האם יהיה קונה לאחת מחברות הטלוויזיה תלויה באוויר מכיוון שמדובר בפעילות שהיא הפסדית בפרטנר וגבולית בסלקום. הוט היא מונופול בתחום הטלוויזיה והשחקנית הגדולה בטלוויזיה בישראל, וסגירה של מתחרה במסגרת מיזוג עם מונופול איננה מתקבלת על הדעת.
שנית, בין החברות מתקיימת תחרות גם בתחום התשתיות והאינטרנט. הרשות רואה בכך ברכה צרכנית, ולכן אין סיבה שתסכים שאחת החברות תפסיק את פעילותה. פרטנר פורסת תשתיות סיבים אופטיים, הוט משדרגת מהירויות ומתחרה בה. קיטוע של התחרות מבלי שיצמח לציבור יתרון משמעותי מכך מנוגד לדי-אן-איי של הרשות.
בתחום פעילות הסלולר דווקא לא צפויה בעיה אם פרטנר תתמזג עם הוט: התחרות בשוק היא בשיאה, השוק מרובה שחקנים ולכן הסיכוי לפגיעה בתחרות במקטע זה היא הכי נמוכה.
מה הוט מאותתת לבעלים של פרטנר?
הפרסומים על עסקת מיזוג בין הוט לסלקום אם כן נועדו לאותת להאצ'יסון או לסבן שאם לא יתמזגו איתה עדיין קיימת בפניה אלטרנטיבה למיזוג עם סלקום. הוט לא באמת רוצה לקנות את סלקום, כי היא מבינה שתחויב להפריד את הרשת הסלולרית שלה מפרטנר וזו עסקה כמעט בלתי אפשרית: לאף אחת מהן אין כסף לשלם לשני עבור חצי הרשת.
עניין נוסף הוא אופי עסקת המיזוג: רכישה של 30% מהמניות (המוחזקות כיום בידי סבן, היתר בידי הציבור) או כלל המניות המוחזקות בידי הציבור. על-פי הערכות בשוק, דרהי לא יקנה את מניות סבן או האצ'יסון בפרטנר ויחזיק רק 30% מהחברה אלא ירצה מיזוג מלא בין החברות. לכן הוא יצטרך להציע הצעת רכש לכל בעלי המניות או ללכת למיזוג מלא בדרך של החלפת מניות בין החברות, וזו נראית האופציה המועדפת עליו, כי כידוע גם אצלו המצב הפיננסי לא מזהיר במיוחד. מבחינת דרהי יש כאן איתות לבעלי המניות מהציבור בפרטנר שהוא האופציה הטובה ביותר מבחינתם, ואם לא, יש לו לכאורה אופציה לעשות עסקה בסלקום.
צריך לשים לב לדברים שאמרה מנכ"לית הוט טל גרנות-גולדשטיין בכנס המשפיעים של חברת החדשות רק לאחרונה, ודבריה נותחו בהרחבה כאן ב"גלובס": כשגרנות-גולדשטיין נשלחת להצהיר בפומבי שיש צורך במיזוגים בשוק, היא עושה זאת בשליחותו של דרהי. היא לא דיברה על קניית חברות, היא דיברה על מיזוגים. לשון אחרת - מיזוגים בדרך של החלפת מניות ולא בדרך של הוצאת כסף לרכישות שאין לאף אחד מהשחקנים בשוק (מלבד בזק, שלה אסור לעשות כלום).
מיני-הסערה המתחוללת כעת בשוק התקשורת יכולה להסתיים בקול ענות חלושה או להתפתח לאירוע גדול שאף אחד לא יכול להעריך. מה שבטוח הוא שכל הצדדים מבינים, ובמיוחד דרהי, שחייבים לטרוף את הקלפים במטרה לנסות ולארגן את השוק מחדש.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.