קדימהסטם פרסמה תוצאות ביניים טובות בניסוי בחמישה חולי ALS

אלה התוצאות הראשונות מניסוי בבני אדם שמפרסמת החברה • אצל חמשת החולים שהשתתפו בניסוי חלה האטה בהתפתחות המחלה לעומת הצפוי • המוצר של קדימהסטם מבוסס על מוצר תאי שמפותח מתאי גזע עובריים המוזרקים לחוט השדרה ומפרישים חומרים אשר לדברי החברה מגנים על תאי העצב המוטוריים, אשר התנוונותם קשורה להתפתחות המחלה

חברת קדימהסטם , שנסחרה היום בבוקר לפי שווי של 76 מיליון שקל, עלתה היום ב-0.75% בעקבות הצגת תוצאות בינים טובות מניסוי בטיפול במחלת ה-ALS (ניוון שרירים) באמצעות מוצר תאי שמפותח מתאי גזע עובריים. אלה התוצאות הראשונות מניסוי בבני אדם שמפרסמת החברה, שהוקמה ב-2009.

על פי הדיווח, אצל חמשת החולים שהשתתפו בניסוי חלה האטה במהירות התפתחות המחלה לעומת הצפוי. בהשוואה לקצב ההתדרדרות החזוי לחולים על פי נתונים היסטוריים, מדובר בהבדל מובהק. הניסוי נערך ללא קבוצת ביקורת, כמקובל במחלות חמורות כמו ALS. מדובר בניסוי ראשוני, שעדיין אינו מפוקח על ידי רשות המזון והתרופות של ארה"ב (FDA). החברה עקבה אחרי החולים גם בשלושת החודשים לפני הטיפול, ואז הייתה התדרדרותם דומה במהירותה למדד ההיסטורי המקובל, כלומר התוצאה אינה נובעת מבחירה מכוונת או אקראית בחולים שקצב הידרדרותם ממילא איטי במיוחד. ההבדל בין התקופה שלפני ואחרי הטיפול, היה גם הוא מובהק סטטיסטית.

ALS (המוכרת גם כמחלת לו גריג) היא מחלת ניוון שרירים אשר מובילה לרוב למוות תוך שנתיים עד חמש שנים, במהלכן חלה התדרדרות מהירה במצבו של המטופל והוא צובר נכויות עד שיתוק מלא. לא ברור מהו הבסיס הגנטי של המחלה, וגם המנגנון שלה לא לגמרי ידוע. רוב החולים הם בני 60 ומעלה, אך 10% הם צעירים יותר, וישנם גם ילדים הלוקים לפתע במחלה. המחלה נחשבת נדירה, אך לא אולטרה-נדירה. היא מוכרת בישראל בשל הלובי החזק יחסית שלה בארץ, על ידי העמותות Israls ו-Prize4life. מספר חברות ישראליות פועלות לפתח תרופה למחלה, וביניהן בריינסטורם, קדימהסטם, נוירוסנס ואימיוניטי פארמה. קדימהסטם היא היחידה מלבד בריינסטורם שהגיעה לניסוי בבני אדם.

המוצר של קדימהסטם מבוסס על שימוש בתאי גזע עובריים המוזרקים לחוט השדרה ומפרישים חומרים אשר לדברי החברה, מגנים על תאי העצב המוטוריים, אשר התנוונותם קשורה להתפתחות המחלה. לעומת בריינסטורם, אשר מזריקה גם היא תאים לסביבת חוט השדרה, המוצר של קדימהסטם הוא מוצר מדף המיוצר כאמור מתאי גזע עובריים. המוצר של בריינסטורם גם הוא מבוסס תאי גזע, אך מיוצר מתאיו של כל חולה בוגר.

קדימהסטם הוקמה על ידי יוסי בן יוסף ופרופ' מישל רבל. בן יוסף פרש מהחברה במאי האחרון, ולא זכה לראות את החברה שאותה הקים ועבורה עזב את פעילותו בתחום הון הסיכון, מגיעה ליעד הראשון של טיפול בחולים. כמה חודשים לפני פרישתו נחקר בן יוסף בפרשת מידע הפנים שבמרכזה עומד מנחם ויינברג מחברת סאמיט.

את בן יוסף החליף בתפקיד רמי אפשטיין, שהיה בעבר מייסד משותף בחברת IDGene Pharmaceuticals, שעסקה באיתור גנים שהם גורמי סיכון למחלות. לאחר מכן היה אחד המייסדים של ביונדווקס הנסחרת היום בנאסד"ק, לאחר שנים רבות של מסחר בתל אביב. לפני מינוי למנכ"ל קדימהסטם, כיהן אפשטיין כדירקטור בחברה במשך כשש שנים. הקשר נוצא דרך הממציא רבל, שהיה חבר הוועדה מייעצת של IDGene Pharmaceuticals, וכך השניים הכירו ובהמשך גייס רבל את אפשטיין לקדימהסטם. רבל ידוע כממציא של התרופה רביף לטיפול בטרשת נפוצה, שנמכרת על ידי חברת מרק הגרמנית.

בנוסף למוצר ל-ALS, קדימהסטם גם מפתחת מוצרים לתחום הסוכרת, המבוססים גם הם על תאי גזע עובריים, אך במוצר זה תפקידם של תאי הגזע הוא להפוך לתאי בטא, המפרישים אינסולין. המטרה היא להשתיל את התאים כך שיהפכו ללבלב מתפקד, במקום זה שנפגע אצל המטופל.