הפטריארך היווני-אורתודוקסי הקודם שעזב את הארץ לאחרונה מסובך כלכלית?

הפטריארך הקודם של ירושלים, אירינאוס הראשון, חי מאז הדחתו מבודד בדירה בירושלים, עד שעזב לאחרונה ליוון • ל"גלובס" נודע כי שתי חברות ישראליות מבקשות להכריז עליו כפושט רגל בשל חוב נטען של מאות אלפי שקלים

הפטריארך היווני-אורתודוקסי הקודם של ירושלים, אירינאוס / צילום: רויטרס
הפטריארך היווני-אורתודוקסי הקודם של ירושלים, אירינאוס / צילום: רויטרס

האם הפטריארך היווני-אורתודוקסי הקודם של ירושלים, אירינאוס הראשון, שעזב לאחרונה את הארץ, יוכרז כפושט רגל? אירינאוס סקופוליטיס, שהודח מתפקידו כפטריארך היווני-אורתודוכסי של ירושלים ב-2005, עזב לאחרונה את ישראל ועבר ליוון. בכתבה בעיתון "הארץ" שפורסמה באחרונה נכתב כי עזיבתו של אירינאוס את ישראל הביאה לסיומה של סאגה פוליטית ודתית בת 15 שנה. לפי "הארץ", ב-68 השנה שבהן התגורר בירושלים הפך אירינאוס לאחת הדמויות המרתקות, המסתוריות והשנויות במחלוקת בעיר.

מאז הודח מתפקידו ב-2005, הוא שהה לבדו בדירה קטנה, ולא היה ברור אם הוא עושה זאת מרצונו או בכפייה. לאחרונה חלה מאוד, וטען כי הכנסייה מחזיקה בדרכון שלו ואינה מאפשרת לו לחזור ליוון. זאת, עד שנערך פיוס בינו ובין הכנסייה שאיפשר את עזיבתו.

אולם לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", הליך משפטי שמתנהל נגד אירינאוס עשוי להאיר באור נוסף את עזיבתו את הארץ. מתברר כי לאחרונה הגישו שתי חברות קבלניות ישראליות לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה לפשיטת רגל נגד אירינאוס, זאת בטענה כי הפטריארך לשעבר חייב להן מאות אלפי שקלים.

החברות שמבקשות להכריז על הפטריארך המודח כפושט רגל, הן "אביטל נכסים" ו"שובל לציון ייזום והשקעות", והן מיוצגות על-ידי עו"ד אלון קלמנסון. בבקשה להתראת פשיטת רגל טוענות החברות כי היא מוגשת בעקבות פסק דין בתביעה שהגישו (ת"א 12489-05-18), שניתן בהיעדר הגנה נגד הפטריארך לשעבר.

החברות טענו בתביעה כי אירינאוס והכנסייה היוונית-אורתודוקסית הפרו באופן סדרתי ומכוון התחייבויות על-פי הסכם שנכרת עם הכנסייה עוד בתקופת הפטריארך שקדם לאירינאוס, הפטריארך דיאודורס. התביעה גוללה את הנזקים שנגרמו לפי הנטען לחברות - לדבריהן, בשל מאבקים פנימיים בתוך הכנסייה, שהביאו בסופו של דבר לסיכולו של מיזם נדל"ני בבירה. המיזם אמור היה לקום על מקרקעין ייחודיים ונדירים בלב-ליבה של ירושלים, ברחוב אמיל בוטה, מזרחית למלון המלך דוד.

עסקת מזומן וקומבינציה

על-פי התביעה, בשנים 1996 ו-2005 התקשרו "אביטל נכסים" ו"שובל לציון ייזום והשקעות" בהסכמים עם הכנסייה היוונית-אורתודוקסית, להקמת מיזם נדלנ"י רחב-היקף בירושלים, שלפיו ניתנה לחברות זכות לתכנון ולפיתוח של המקרקעין, ואופציה לבנות עליו פרויקט יוקרתי ורווחי בעסקת מזומן וקומבינציה.

לטענת החברות, במועד חתימת ההסכמים, שטח המקרקעין יועד "לתכנון עתידי", ועמדת רשויות התכנון בירושלים הייתה כי הוא ראוי לייעוד למגורים. לכן, טוענות "אביטל נכסים" ו"שובל לציון ייזום והשקעות", הן נרתמו לביצוע חלקן בהסכם, ובמשך כ-20 שנה השקיעו מיליוני דולרים בתכנון, בקידום ובפיתוח המקרקעין, לטובת רווחיהן ורווחי הכנסייה, וזאת באמצעות שכירת שירותיהם של סוללת אדריכלים ויועצים.

אולם לטענת שתי החברות, במקום שהכנסייה תסייע להן לקדם את ההליכים, כפי שהתחייבה לעשות, במהלך השנים 2000 עד 2005 - שבהן כיהן, בין היתר, אירינאוס כפטריארך - היא נמנעה מלאשר ולחתום על תוכניות ואף חיבלה בהליכים. לפי הנטען, העיכוב בהגשת התוכניות גרם בסופו של דבר לדחייתן ולסיכול הפרויקט כולו.

לטענת "אביטל נכסים" ו"שובל לציון ייזום והשקעות", תחושת הפספוס שלהן היא גדולה במיוחד, שעה שלדבריהן, רשויות התכנון בירושלים דווקא צידדו באישור התוכנית, לכל הפחות עד למינויו של מהנדס העיר החדש בזמנו, שלמה אשכול, שביקש לדבריהן, לשנות את ייעוד המקרקעין לשימוש ציבורי.

עוד נטען בתביעת החברות כי לו היו תוכניות ההגשה נחתמות במועד ומוגשות לאישור בשנים 2000-2006, הן היו מאושרות ברמת הסתברות גבוהה על-ידי ועדות התכנון. לפי התביעה, הפרותיה של הכנסייה נבעו ממאבקים פנימיים בתוך הכנסייה עצמה, שגרמו בסופו של דבר להדחתו של אירינאוס מתפקיד הפטריארך. זאת, לאחר שנחשד על-ידי ראשי הכנסייה שהיה שותף במכירת נדל"ן של הכנסייה לעמותת "עטרת כוהנים".

עסקה במחלוקת עם "עטרת כוהנים"

אירינאוס סקופוליטיס נולד ב-1939 והגיע לירושלים ב-1953. הוא מונה לתפקיד הפטריארך היווני-אורתודוקסי של ירושלים ב-2001 על-ידי הסינוד הקדוש (המועצה העליונה של הכנסייה), במקומו של דיאודורוס הראשון שהלך לעולמו בסוף שנת 2000. במשך כשנתיים נמנעה ממשלת ישראל, אז בראשות אריאל שרון, מלהכיר במינוי, מחשש שאירינאוס הוא פרו-פלסטיני.

לכנסייה היוונית-אורותודוקסית יש נכסים רבים בישראל, בהם קרקעות רבות בירושלים, כולל הקרקע של משכן הכנסת ובית ראש הממשלה, ולכן המינוי הוא בעל משמעויות מדיניות ופוליטיות לישראל. מינויו של אירינאוס היה מלווה בחקירות משטרה ובהאשמות בזיוף מסמכים, ורק בינואר 2004 זכה בהכרת ממשלת ישראל.

במרץ 2005 נחשפו עסקות נדל"ן שעשתה הכנסייה בקרקעות השייכות לה עם עמותת "עטרת כוהנים" בעיר העתיקה בירושלים. אירינאוס הואשם כי ידע על העסקאות ושיתף בהן פעולה, בעוד שהוא האשים במעשים את היועץ הכספי של הפטריארכיה, ניקולס פפדימס.

במאי 2005 החליטו ראשי הכנסייה היוונית-אורותודוקסית בירושלים על הדחת אירינאוס, וההחלטה אושרה בוועידה מיוחדת שהתקיימה באיסטנבול במאי 2005. ביוני 2005 החליטה הכנסייה להוריד את דרגתו של אירינאוס הראשון ל"נזיר זוטר". באוגוסט 2005 נבחר תיאופילוס ינופולוס, הנושא בשם "תיאופילוס השלישי", למחליפו.

מאז הדחתו היה אירינאוס מבודד, וחלה הרעה במצבו הבריאותי. לפי הפרסום ב"הארץ", ב-29 באוגוסט השנה עזב אירינאוס את הארץ, כשהוא מלווה ברופא ובאחותו שהגיעה מיוון וכן בנזירה שטיפלה בו לאחרונה. 

מהפטריארכיה היוונית האורתודוכסית והפטריארך היווני האורתודוכסי של ירושלים, תיאופוליס ג'אנופולוס, המיוצגים על-ידי עורכי הדין אלי כהן ושמואל גלינקא ממשרד שבולת, נמסר בתגובה: "הפטריארכיה היוונית האורתודוכסית והפטריארך היווני האורתודוכסי של ירושלים, תיאופוליס ג'אנופולוס, הגישו תביעה שכנגד על סך של 31 אלף שקל נגד תביעתן המופרכת של אביטל נכסים ושובל לציון ייזום והשקעות, נוכח ההפרות היסודיות של ההסכם בין הצדדים על-ידן, תוך שניכר בתביעה האמורה כי היא הוגשה כדי להקדים את התביעה המוצדקת של הפטריארכיה היוונית האורתודוכסית והפטריארך היווני האורתודוכסי של ירושלים, בבחינת 'להקדים תרופה למכה'.

"ככל שהדברים נוגעים לבקשה לפשיטת רגל שהוגשה, לטענתך, נגד הפטריארך הקודם, הרי שמקורה בכך שניתן נגדו פסק דין בהיעדר הגנה מטעמו, אולם מיותר לומר כי אין בכך כדי להשליך על סיכויי התביעה של אביטל נכסים ושובל לציון ייזום והשקעות להתקבל, בהיותה מופרכת, כאמור וכמפורט בכתב ההגנה שהוגש מטעם הפטריארכיה היוונית האורתודוכסית והפטריארך היווני האורתודוכסי של ירושלים, המדבר בעד עצמו".