מסכמים קיץ במלונות ישראל: הישראלים נופשים יותר בחו"ל, והתיירים מגדילים את הלינה בפתרונות אלטרנטיביים

2.6 מיליון לינות נרשמו בבתי המלון בארץ באוגוסט 2019, ירידה של 2% בהשוואה לאוגוסט 2018 • אוגוסט אמור להיות החודש החזק ביותר בשנה בתיירות הישראלית – אלא שהשנה זה בא לידי ביטוי בעיקר בתנועת היוצאים לחו"ל ופחות במלונות הארץ

בתי מלון בתל-אביב / צילום: אייל פישר, גלובס
בתי מלון בתל-אביב / צילום: אייל פישר, גלובס

מסכמים קיץ במלונות בישראל: 2.6 מיליון לינות נרשמו בבתי המלון בארץ בחודש אוגוסט 2019, ירידה של 2% בהשוואה לאוגוסט 2018. בסיכום חופשת הקיץ כ-5.2 מיליון לינות נרשמו ביולי-אוגוסט, עלייה של 2% לעומת אשתקד. בחודשים יולי-אוגוסט לינות התיירים בארץ היוו 32% מכלל הלילות, רובם כצפוי בירושלים (33%) ובתל-אביב (31%).

אוגוסט אמור להיות החודש החזק ביותר בשנה בתיירות הישראלית - אלא שהשנה זה בא לידי ביטוי בעיקר בתנועת היוצאים לחו"ל ופחות במלונות הארץ - מספר הלינות של ישראלים במלונות בישראל הסתכם ב-1.85 מיליון, ירידה של 4% לעומת אוגוסט 2018.

בסיכום חודשי הקיץ, יולי-אוגוסט 2019, נרשמו כ-3.5 מיליון לינות ישראלים, גידול שולי של 1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אל מול המספרים הללו נציין כי 1.2 מיליון ישראלים יצאו לנפוש בחו"ל בחודש אוגוסט השנה, ובחודשים יולי-אוגוסט יצאו לחו"ל 2.4 מיליון ישראלים, עלייה של 4.6% לעומת קיץ 2018. מנגד, 305 אלף תיירים נפשו באוגוסט בישראל - מספר שגם הוא משקף עלייה לעומת שנה קודמת.

תפוסת החדרים הארצית הממוצעת בבתי המלון בארץ בחודש אוגוסט הסתכמה ב-71%, ירידה של 3% לעומת אוגוסט 2018. ביולי-אוגוסט נרשמה תפוסה ממוצעת של כ-72% לעומת 70% ביולי-אוגוסט אשתקד. התפוסה הגבוהה ביותר באוגוסט נרשמה באילת, ושיעורה הגיע לכ-85%. המספר הזה אולי מרים, אבל הוא משקף ירידה - סך הלינות באילת ירד ב-6% לעומת אוגוסט שעבר: כ-814 אלף לינות נרשמו באילת, 96% מהן של ישראלים. האם סגירת שדה דב והעתקת הטיסות מתל-אביב לאילת לנתב"ג, לרבות הנחיתה המרוחקת ברמון, הובילו לכך - או שמא אלה מחירי החופשות היקרים בעיר הקיט הדרומית של ישראל? כך או כך, המספרים מדברים בעד עצמם.

אחרי אילת, שיעור התפוסה הממוצע במלונות תל-אביב והרצליה הסתכם ב-74% בכל אחת - בתל-אביב מדובר בירידה ממוצעת של 2% לעומת הרצליה, שרשמה גידול של כ-9%. תפוסת המלונות בנצרת הגיעה ל-72% וסימנה עלייה של 16% לעומת אוגוסט אשתקד. במלונות טבריה ונתניה עמדה התפוסה הממוצעת על 70% - ללא שינוי מהשנה הקודמת. במלונות ים המלח הירידה הממוצעת של 8% במספר הלינות הובילה לתפוסה של 69%; חיפה עם 65% אחרי עלייה של 4%; וירושלים עם 61% - ללא שינוי לעומת אוגוסט 2018.

מצבת החדרים במלונות בישראל נכון לחודש אוגוסט היא 55,657 עליה של 2% לעומת אשתקד.

מתחילת השנה ועד לסוף חודש אוגוסט נרשמו 17.3 מיליון לינות בבתי המלון בישראל, מתוכם 7.8 מיליון לינות של תיירים - גידול של 4% לעומת אשתקד. מספר לינות הישראלים הסתכם מתחילת השנה ב-9.5 מיליון לינות - ללא שינוי לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בהתאחדות המלונות מזהים מגמה צומחת של "זליגת תיירות למקומות לינה חלופיים, חלקם בלתי מוסדרים כגון השכרה קצרת-טווח של דירות נופש". אל המסקנה הזו מגיעים בהתאחדות לאור הפער בין הגידול במספר התיירים שנכנסו לישראל לעומת קצב הגידול במספר הלינות, שהוא איטי יותר.

באשר לקצב הישראלים שיוצאים לחו"ל על חשבון הלינות במלונות בישראל, בהתאחדות אומרים כי "תיירות הפנים ממשיכה ליהנות מנופש במלונות ישראל, למרות הגידולים ביציאות הישראלים לחו"ל".