ישראל נכנסת למדד האג"ח הממשלתי העולמי; השקל מתחזק

(עדכון) • כניסת ישראל למדד תעודד את הביקוש של משקיעים זרים איכותיים לחוב של מדינת ישראל • הערכות: המשקל של ישראל במדד יעמוד על 0.2%-0.3%, שמשמעותו רכישות אג"ח שקליות בהיקף של כ-2 מיליארד דולר • השקל מתחזק הבוקר מול הדולר והאירו ב-0.7% ו-0.8% בהתאמה

ילדה נראית מבעד לדגל ישראל / צילום: רויטרס
ילדה נראית מבעד לדגל ישראל / צילום: רויטרס

חברת המדדים FTSE RUSSELL חברת בת של ה-LSE (הבורסה בלונדון) הודיעה הלילה (ה') על הכנסת אגרות החוב של ממשלת ישראל למדד ה-WORLD GOVERNMENT BOND INDEX - WGBI - שתתרחש באופן רשמי בסוף מרץ 2020. ההחלטה באה על רקע שינוי שיטות דירוג המדד וההודעה של FTSE RUSSEL באפריל השנה על תחילת דירוג מדינת ישראל ומתן ציון "2" (הגבוה ביותר) בקטגוריית רמת נגישות, מה שאיפשר כניסה של ישראל למדד.

ההכרזה הצפויה עוררה בשבועות האחרונים ציפיות להתחזקות השקל משום שהכנסת ישראל למדד צפויה להביא לרכישת סדרות אגח שקליות בהיקף משמעותי. ואכן, הבוקר (ו') השקל מתחזק מול הדולר והאירו ב-0.7% ו-0.8% בהתאמה.

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, ואנליסטים נוספים העריכו כי המשקל של ישראל במדד יעמוד על 0.2%-0.3% מסך המדד - נתון שמשמעותו רכישות אג"ח שקליות בהיקף של כ-2 מיליארד דולר.

בהודעה שפרסם משרד האוצר נאמר כי ה-WGBI הינו בין המדדים המובילים והוותיקים בעולם והינו עוקב אחר איגרות חוב ממעל 20 מדינות, הנקובים במטבעות מקומיים. המדד מהווה בנצ'מרק רחב למשקיעים באיגרות חוב גלובליות וכולל יותר מאלף איגרות חוב ממדינות כמו ארה"ב, יפן, גרמניה, אנגליה ועוד. המדד מכסה תיק נכסים בערך נקוב של מעל 20 טריליון דולר. ישראל תהיה המדינה ה-23 במדד ומדינה ראשונה שנכנסה למדד מאז 2010 וצפויה להיכנס במשקל של כ-0.3% מהמדד. ההשפעה של כניסת ישראל למדד צפויה להתבטא בגידול הביקוש של משקיעים זרים איכותיים לחוב של מדינת ישראל, שצפוי להסתכם בכמה מיליארדי דולרים לאורך כל העקום השקלי.

שר האוצר, משה כחלון, אמר הלילה, כי "הכניסה למדד האג"ח העולמי מהווה הישג והבעת אמון בינלאומית בכלכלת ישראל. דירוג האשראי הגבוה והכניסה של כלכלת ישראל למדדים היוקרתיים בעולם, כמו מדד האג"ח העולמי, מגדילים את ההשקעות הזרות שמצמיחות את המשק. מדובר על תעודת כבוד לאגף החשב הכללי שמנהל באופן מקצועי ויסודי את החוב הממשלתי בשנים האחרונות".

החשב הכללי, רוני חזקיהו, אמר, כי "כניסה של ישראל למדד היוקרתי מעידה על היציבות והחוזקה של שווקי ההון בארץ וניהול מיטבי של החוב".