בגלל 3.5 שקל לק"ג: הודו עצרה את יצוא הבצל שלה

ראש ממשלת הודו אוסר על יצוא של בצל, וזאת כדי להוריד את מחירו בתת-היבשת • בחודשים האחרונים מחירי הבצל כמעט שילשו את עצמם • הבצורת שפקדה את המדינה לצד עונת המונסונים הם הסיבה לעלייה הדרמטית במחירי הבצל בהודו

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי / צילום: רויטרס, denis balibouse
ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי / צילום: רויטרס, denis balibouse

ראש ממשלת הודונרנדרה מודי, הודיע כי הוא אוסר על יצוא של בצל, וזאת כדי להוריד את מחירו בתת-היבשת. בחודשים האחרונים מחירי הבצל כמעט שילשו את עצמם. הבצל הוא מרכיב עיקרי בתזונה ההודית, וכעת לפני עונת הפסטיבלים המתקיימים בהודו, העלאת מחירי הבצל עלול להביא לזעם ברחבי המדינה, כך לפי ה"ניו יורק טיימס". 

הבצורת שפקדה את היבשת לצד עונת המונסונים הם הסיבה לעלייה הדרמטית במחירי הבצל בהודו בחודשים האחרונים.

למדיניות יצוא הבצל של הודו יש השלכות לא רק על הודו עצמה אלא גם על שכנותיה אשר מסתמכות על הירק השורשי. בבנגלדש השכנה מחירי הבצל קפצו ב-700% בחודשים האחרונים, וכעת נראה שימשיכו לעלות. נפאל, אשר בשנה שעברה ייבאה מהודו כ-167 אלף טון של בצל, עלולה כעת לאור הודעת ממשלת הודו, להישאר ללא בצל.

הודו היא יצרנית הבצל הגדולה בעולם אחרי סין. לפי עיתון "Times of India", כמות הייצור השנתית של שתי מעצמות גידול הבצל מסתכם לכ-47 מיליון טון. כעת כשהתפוקה של הודו במשבר, עיני המדינות הדרום-אסייתיות נשואות לסין. אולם ישנם הסתייגויות מיבוא סיני, בעיקר בשל האיכות הירודה של הבצלים המיוצרים בסין.

כעת מסתמן כי מדיניותו של מודי אכן סיפקה תוצאות. לפי ה"ניו יורק טיימס" מאז איסור היצוא, עליית מחירי הבצל התייצבה במקצת, וכעת המחיר לקילוגרם בצל עומד על 50 רופי, שזה קצת פחות מ-2.5 שקלים. לפני עליית המחירים ניתן היה לרכוש קילוגרם בצל עבור 20 רופי בלבד, ובשיא מחיר הבצל עמד על כ-70 רופי (כ-3.5 שקלים).