פריפריה מול הערים הגדולות בישראל: איפה משתכרים יותר, איפה החינוך יותר טוב, ואיפה מרוצים יותר

דוח פני החברה בישראל התמקד השנה בניתוח הבדלים ופערים בין אוכלוסיות שונות במרכז ובפריפריה • בתחום הבריאות בולטת הפריפריה לרעה: 19% מהפריפריה ויתרו על טיפול רפואי מסיבות כלכליות • בולט השיעור הגבוה של משקי בית בפריפריה המוגדרים בסיכון לעוני: 37% מהפריפריה לעומת 22% המרכז

ירושלים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
ירושלים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

תושבי הפריפריה משתכרים פחות, מקבלים פחות שירותי חינוך ובריאות אך מרוצים באותה המידה כמו תושבי המרכז, כך עולה מדוח פני החברה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

דוח פני החברה בישראל התמקד השנה בניתוח הבדלים ופערים בין אוכלוסיות שונות במרכז ובפריפריה לפי רמת הפריפריאליות של הרשויות המקומיות בישראל. יחד עם זאת, תמונת המצב העולה מהניתוח אינה חד-משמעית כשבחלק מהקטגוריות מקבלים יישובים המוגדרים מרכזיים מאד ציון נמוך יחסית. הסיבה לכך קשורה ככל הנראה להחלטה לסווג את ירושלים כיישוב מאוד מרכזי, למרות שבמדד החברתי-כלכלי היא סווגה באשכול 2, כלומר כיישוב פריפריאלי מובהק.

לצורך הניתוח חולקו היישובים בישראל לחמש קטיגוריות: יישובים המוגדרים "מרכזי מאוד" (כאמור ירושלים ותל-אביב); "מרכזי" (המרחב בין גדרה לחדרה ללא תל-אביב); "פריפריאלי" (הגליל והמרחב שבין קריית גת לבאר שבע) ו"פריפריאלי מאד" (הנגב, הערבה ורמת הגולן). קטגוריה חמישית, שיורית, כונתה בשם "ביניים".

הנתונים העולים מההשוואה מציגים תמונת מצב ברורה של עדיפות למרכז על-פני הפריפריה, אם כי לא בכל הקריטריונים: כך למשל בעוד שההכנסה החודשית ברוטו למשק בית היא הנמוכה ביותר באזורים המוגדרים מאד פריפריאליים (18,662 שקל), וההוצאה לתצרוכת היא הנמוכה ביותר (15,132 שקל) ביישובים המוגדרים "מאד מרכזיים"' רמת ההכנסה למשק בית עומדת על 22,035 שקל לחודש ברוטו' והיא השנייה בגובהה אחרי רמת ההכנסה ביישובי המוגדרים "מרכזיים" העומדת על 23,036. בתווך יישובי הפריפריה (20,651 שקל) ויישובי אזור הביניים (19,490 שקל).

שיעור התעסוקה הגבוה ביותר הוא דווקא ביישובים המאוד-פריפריאליים (69.1 אחוז) ואחריהם יישובי המרכז (65.3%), היישובים המאוד-מרכזיים (65.3%), יישובי הביניים (60.9%) ויישובי הפריפריה (56.7%).

בתחום הרווחה בולט השיעור הגבוה של משקי בית בפריפריה המוגדרים בסיכון לעוני: 37% מתושבי הפריפריה לעומת 22% מתושבי המרכז. 1 מכל 8 תושבי פריפריה רשום במחלקות לשירותים חברתיים בעלי נזקקות מוגדרת לעומת 1 מ-12 במרכז.

רשויות מקומיות לפי רמת פריפריאליות 2015
 רשויות מקומיות לפי רמת פריפריאליות 2015

19% מהפריפריה ויתרו על טיפול רפואי מסיבות כלכליות

בתחום הבריאות בולטת הפריפריה לרעה. בתשובה לשאלה האם ויתרת על טיפול רפואי מסיבות כלכליות - 19% מתושבי הפריפריה השיבו בחיוב על השאלה, פי שלושה משיעור המשיבים בחיוב מבין תושבי המרכז (6%). שיעור תושבי המרכז שמגדירים את בריאותם "טובה מאד" עומד על 86% לעומת 81% מתושבי הפריפריה.

שיעור ההרוגים בתאונות דרכים בפריפריה כפול מזה שבמרכז ועומד על 5.8 הרוגים לכל 100 אלף תושבים ביישובים המאוד פריפריאליים. זאת לעומת 2.5 הרוגים ל-100 תושבים ביישובים המאוד מרכזיים.

לעומת זאת במדד אחד אין הבדלים בין מרכז לפריפריה: שיעור שביעות הרצון עומד על 90% במרכז ועל 89% בפריפריה.