ליברמן: "נפתח במגעים לא פורמליים עם הליכוד וכחול לבן"

ישראל ביתנו הודיעה כי אם המבוי הסתום יימשך עד ליום כיפור, היא תעלה שתי הצעות חדשות לפתרון הפלונטר הפוליטי • בינתיים, בליכוד טענו כי ראשי מפלגות הימין מאשימים את לפיד בתקיעת המו"מ, אך בכירים במפלגה אמרו ל"גלובס" כי הטענה מגיעה מכיוון נתניהו

אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף

ישראל ביתנו תפתח במגעים "לא פורמליים" עם הליכוד ועם כחול לבן בניסיון להביא להקמת ממשלת אחדות - כך הוחלט בישיבה של המטה המצומצם של המפלגה, שנפגש היום בצהריים בירושלים. ישראל ביתנו תעלה שתי הצעות חדשות מצידה לפתרון הפלונטר, אם המבוי הסתום יימשך עד ליום כיפור.

במפגש אמר יו"ר המפלגה, ח"כ אביגדור ליברמן, כי נראה שגם אם יתקיימו בחירות חדשות, המפה הפוליטית לא תשתנה משמעותית, ולכן חייבים להגיע לפתרון מושכל ולהשאיר את כל השיקולים האישיים והאגו בצד. עוד אמר ח"כ ליברמן כי הוא מקווה שעדיין ניתן להתקדם יותר במסגרת הדו צדדית בין הליכוד לכחול לבן, אך אם עד יום כיפור לא תהיה פריצת דרך, ישראל ביתנו תניח הצעה משלה לשתי הסיעות. "בכל מקרה, אחרי יום כיפור נכנס לכל מלאכת הרכבת הממשלה בהילוך גבוה", אמר ליברמן.

בהודעת ישראל ביתנו נאמר כי ליברמן הבהיר שינצל את יום השבעת הכנסת ה-22 מחר (יום ה') למגעים לא פורמליים עם ראשי כחול לבן והליכוד. בישיבת ראשי בלוק הימין היום עלתה אפשרות הדיונים והמגעים עם ליברמן ורוב הדוברים הביעו בכך תמיכה.

ובתוך כך, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) אמר היום כי במהלך המגעים להקמת הממשלה לאחר הבחירות הקודמות, הוא קיבל הצעה של בכיר ברשימה המשותפת לתמיכה מבחוץ בממשלה צרה שיקים נתניהו. בראיון לדוד בן בסט בתוכנית "הנבחרים" ברדיוס FM100 אמר זוהר: "אני אגלה לך סקופ מעניין, שהרבה מאוד דיברו עליו באמצעי התקשורת אבל האמת אף פעם לא יצאה לאור. בהיותי יו"ר הועדה המסדרת בכנסת, פנה אליי אחד מהנהגת הרשימה הערבית בכנסת (...) והציע לי להעביר לנתניהו הצעה שנוכל להקים את הממשלה באופן כזה שזו תהיה ממשלה צרה בתמיכה מבחוץ שלהם. הוא הביא לי גם רשימת דרישות. כאיש אמון של ראש הממשלה בנימין נתניהו, העברתי את החומר לנתניהו. אתה יודע מה תשובתו של נתניהו הייתה? - חד משמעית לא! הוא פסל את כל ההצעה שלהם ודחה אותם על הסף. הם מאוד מאוד התרגזו על העניין הזה. זה קרה ממש ימים ספורים לפני פיזור הכנסת".

מגעים בין הליכוד לחברי המשותפת התפרסמו כבר קודם, בין השאר על ההצבעה לבחירת מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, שנבחר בעזרת מספר קולות של כמה מחברי האופוזיציה. חבר הכנסת מנסור עבאס, יו"ר רע"מ המפלגה האיסלמית שהיא חלק מהמשותפת, הכחיש ב"גלובס" כי הוא וחבריו תמכו באנגלמן

לפני שבוע במסגרת תכנית מתיחות רדיופונית סיפר חבר הכנסת לשעבר ממפלגת רע"מ עבדל חכים חאג' יחיא למי שחשב שהוא ראש הממשלה נתניהו ולמעשה חקיין חרדי, על המגעים בין סיעתו לח"כ זוהר ולנתן אשל נציג ראש הממשלה בסוף חודש מאי לקראת ההצבעה בכנסת. 

בראיון עם "גלובס" עבאס הבהיר כי אין שום כוונה לשיתוף פוליטי קבוע כמו תמיכה בקואליציה, אלא לשיתופים חד פעמיים, של תמיכה בחוק או יוזמה שאינם מתנגשים עם האינטרסים של החברה הערבית, בתמורה לסיוע בתקציבים, טיפול בבעיות של החברה הערבית ועוד.

במקביל, במפלגת הליכוד מפרסמים הודעה לפיה האשם על המצב הפוליטי התקוע מונח על כתפיו של יאיר לפיד. בהודעת דוברות הליכוד נאמר כי היום בבוקר, כאשר התכנסו ראשי מפלגות הימין בלשכת ראש הממשלה בירושלים (סמוטריץ', פרץ, ליצמן, גפני, שקד ואטיאס, האחרון מטעם ש"ס) האשימו את לפיד שהוא זה הגורר את המדינה לבחירות שלישיות. לפי הודעתם, לפיד לא מוכן לקבל רוטציה בין נתניהו-גנץ מפני שהוא רוצה את רוטציית לפיד-גנץ, נאמר בהודעה.

מספר מן המשתתפים בישיבת הבוקר אצל נתניהו, שוחחו עם "גלובס" וציינו כי האדם אשר העלה את הגישה שלפיד הוא האשם באי הצלחת רעיון הרוטציה - הוא ראש הממשלה נתניהו. בניגוד להודעת הליכוד, כך נאמר ל"גלובס", הטענה הזו לא הועלתה על ידי המשתתפים, אלא על ידי נתניהו.