דאגה במגזר העסקי: "בחירות שלישיות - חדלות מעש ופסיביות חקיקתית"

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, קורא ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לפעול בבהילות לביטול יום החופש בבחירות הבאות על חשבון המעסיקים

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר / צילום: תמר מצפי
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר / צילום: תמר מצפי

היום (ה') תושבע הכנסת ה-22, וכשברקע הקשיים להרכבת ממשלה חדשה והחשש מאפשרות למערכת בחירות שלישית לכנסת בתוך שנה - נשיא איגוד לשכות המסחר בתל-אביב, אוריאל ליןקורא ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לפעול בבהילות לביטול יום החופש בבחירות הבאות על חשבון המעסיקים.

בפנייתו לאדלשטיין כתב לין כי "על אף שאנחנו מצויים בממשלת מעבר, איזון האינטרסים מחייב שתועבר חקיקה מתקנת קודם שיהיה סיבוב בחירות שלישי. על כן, יש להעביר את תיקוני החקיקה כבר כעת וקודם שתהיינה, אם חלילה תהיינה, בחירות נוספות".

לין הוסיף: "אני נדהם ומזועזע לשמוע על כך שמעלים כיום, גם בקרב חברי כנסת וגם בתקשורת, אפשרות מעשית של סיבוב בחירות שלישי. אני מאד מקווה שלא כך יהיה ושהמנהיגות תדע ליצור את הקואליציה הנחוצה ולהחזיר את המדינה לתפקוד נורמטיבי. אסור שנהיה קרבן לפסיביות חקיקתית כאילו אנחנו הולכים לסיבוב בחירות שלישי, תוך פגיעה חמורה בציבור המעסיקים וללא כל שינוי של אמת בסיכויי הבחירות של ראש הממשלה. פסיביות זו תהיה חדלות מעש חמורה ביותר ובזבוז משווע של משאבי המדינה".

ערב הבחירות האחרונות לכנסת ה-22, שהתקיימו לאחר שהכנסת ה-21 שנבחרה בחודש אפריל פוזרה כעבור זמן קצר מאד, ראשי המגזר העסקי התרעמו על כך שהם נדרשים לשלם בימי הבחירות שכר לעובדים שנהנים מיום חופש כדי שיוכלו לממש את זכותם להצביע.

ראשי המגזר העסקי קראו לראש הממשלה, לשר הפנים ולראשי הסיעות בכנסת לקדם חקיקה שתתנה את מתן יום החופש בתשלום לעובדים במשק - בכך שיתייצבו בקלפי ויצביעו. כך, הם דרשו לא לאפשר חופש ביום הבחירות לעובדים שממילא אין להם זכות הצבעה, כמו עובדים זרים.

פניות ברוח דומה הועברו בעבר גם ליועץ המשפטי לממשלה וליו"ר ועדת הבחירות המרכזית - אך הם קבעו כי כל שינוי בנושא מחייב שינויי חקיקה שלא ניתן לקיים בזמן של מערכת בחירות.

בפנייתו ליו"ר הכנסת, לין הציע להטיל כבר כעת על ועדת חוקה, חוק ומשפט להרכיב לאלתר ועדה שתקדם את תיקון החקיקה שיסדיר את הסוגיה, וזאת על רקע העלויות הגבוהות של כל מערכת בחירות לכנסת - על המשק ועל ציבור המעסיקים. בנוסף, לין מציע לשנות את החוק באופן שמי שעומד בראש המפלגה הגדולה ביותר - יוכל לקבל אוטומטית את המנדט להרכבת ממשלה.