מנהלים | פיצ'ר

עושות הבדל: 15 המנהלות שעשו שינוי משמעותי בשנה החולפת

מיהן המנהלות הבכירות שחולשות על פעילות משמעותית, והובילו מהלכים מרכזיים • 'ליידי גלובס' מסכם את השנה החולפת

ענבל קרייס / צילום: איליה מלניקוב
ענבל קרייס / צילום: איליה מלניקוב

ענבל קרייס
סגנית מנהל מפעל חלל, התעשייה האווירית

מתחילה מבראשית. אחרי שעמדה בראש תוכנית הטיל המתקדם חץ 3, שמסוגל ליירט טילי אויב גרעיניים בחלל, והובילה תוכניות פיתוח של לוויינים סודיים עבור מערכת הביטחון, השנה יכולה ענבל קרייס להתגאות בהישג נוסף, סביב מסעה לירח של החללית הישראלית הראשונה, 'בראשית'. קרייס לקחה חלק מרכזי במשימה המתוקשרת של בראשית. גם אחרי ששרשרת של תקלות הובילה לכיבוי המנוע הראשי של החללית ולהתרסקותה על הירח, קשה להפריז בגודל ההישג.

על בסיס היכולות שהתעשייה האווירית הוכיחה ב'בראשית', היא כבר מתמודדת על כמה מכרזים הקשורים לתוכניות חלל בארה"ב ובמדינות אירופה, ולפחות בחלקם היא נחשבת מועמדת רצינית.

בין טיל מתקדם שעוזר לכולנו לישון קצת יותר טוב בלילה לבין חללית פורצת דרך, קרייס ממשיכה במשימותיה השוטפות הקשורות לפיתוח לווייני תקשורת וצילום, אחרות נוגעות למיזמים מרתקים לא פחות, שעליהם לא ניתן לדווח, זולת היותם 'משימות בעלות ערך לאומי'.

אמי פלמור / צילום: ענבל מרמרי
 אמי פלמור / צילום: ענבל מרמרי

עו"ד אמי פלמור
מנכ"לית משרד המשפטים היוצאת

שלב ההדחה. עו"ד אמי פלמור נרשמה השנה בדפי ההיסטוריה כמנכ"לית משרד המשפטים המודחת, שרבים בקהילה המשפטית והפוליטית נלחמו על מנת שתוחזר לתפקיד, בעוד היא עצמה בחרה לפרוש באלגנטיות, בלי רעש וצלצולים. מרגע ששר המשפטים הזמני, אמיר אוחנה, בחר להביע בה אי אמון, וביקש שתפרוש, היא החליטה להניח את המפתחות. "אולי תקראו לי נאיבית, אבל יש דבר כזה ממלכתיות", אמרה בטקס הפרידה.

פלמור נחשבה למנכ"לית פעילה ביותר, ובאמתחתה מספר רב של רפורמות ותוכניות שיזמה, הובילה והוציאה אל הפועל. כמי שעמדה בעבר בראש צוות למיגור תופעת הגזענות נגד יוצאי אתיופיה, התבטאה השנה בעקבות המחאה הגדולה, והודתה כי אכן "יש שיטור יתר נגד יוצאי אתיופיה".

קרן טרנר / ענבל מרמרי
 קרן טרנר / ענבל מרמרי

קרן טרנר
מנכ"לית משרד התחבורה

מהפכת הרישוי. קרן טרנר, האישה היחידה שעומדת כיום בראש משרד ממשלתי, עסקה השנה בסגירת שדה התעופה שדה דב, ובהרחבת שדה התעופה בחיפה. בימים אלה היא מובילה את מהפכת הרישוי, לדיגיטציה של השירות בכל משרדי הרישוי בארץ, באופן שיפטור מהצורך בהמתנה ממושכת.

שבי שמר / צילום: שלומי יוסף
 שבי שמר / צילום: שלומי יוסף

שבי שמר
מנכ"לית בנק אגוד

מעוניינת לקנות תיק. שבי שמר נכנסה לתפקיד לפני כשנה, לאחר שנים ארוכות בהנהלת הבנק. לצדה נמצא היו"ר הדומיננטי והוותיק מאוד, זאב אבלס.

שמר אחראית על אשראי לציבור של יותר מ-25.5 מיליארד שקל. בתקופת כהונתה עמלה על מימוש הסכם התייעלות בבנק, לצד מגעים לרכישת תיק אשראי קטן שיאפשר לבנק להיכנס לתחום האשראי לרשויות מקומיות. עם זאת, העניין המרכזי שנוגע לאגוד מתרחש מעל ראשה, בין בעלי המניות לבין רשות התחרות, כשאגוד רוצה להתמזג לתוך מזרחי טפחות, אך הרגולטורית לא מתירה זאת. בעלי המניות בשני הבנקים פנו לבית המשפט במטרה לשנות את ההחלטה, אך עדיין לא התקבלה הכרעה בנושא.

זיוה איגר / צילום: איל יצהר
 זיוה איגר / צילום: איל יצהר

זיוה איגר
מנהלת הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה

מביאה את הכסף הזר. בחמש השנים האחרונות מובילה זיוה איגר את תחום ההשקעות הזרות בישראל, כמי שעומדת בראש הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה, שאותה הקימה לפני כחמש שנים. למעשה, היא מנהלת שני גופים - Invest in Israel, שמביא לארץ משקיעים זרים; והרשפ״ת, שעוסקת ברכש גומלין. סך מימושי רכש הגומלין השנה עמד על 3.75 מיליארד דולר, גידול של 53% ביחס לשנה הקודמת, ונהנו ממנו יותר מאלף חברות ישראליות - כמחצית מהן קטנות ובינוניות.

הילה חימי אלפרט / צילום: איל יצהר
 הילה חימי אלפרט / צילום: איל יצהר

הילה חימי אלפרט
מנכ"לית דיסקונט קפיטל

בוחרת בהשקעות ישירות. זה ארבע שנים וחצי מנהלת הילה חימי אלפרט את דיסקונט קפיטל, הכוללת את תיק ההשקעות של הבנק בחברות ובקרנות בהיקף של למעלה ממיליארד שקל. בנוסף היא אחראית על פעילויות בנקאות להשקעות בקבוצה, כמו עסקת הענק בסופר פארם.

מאז כניסתה לתפקיד הגדילה החברה את היקפי הפעילות שלה, תוך השקעות ישירות, הן בחברות בוגרות כגון מחלבות גד וגלידות פלדמן, והן בחברות טכנולוגיה צומחות. ב2018 ביצעה 16 השקעות בהיקף מצטבר של מאות מיליוני שקלים.

ד"ר זהר קדמון סלע, יוליה שמאלוב ברקוביץ, עו"ד תמי רוה / צילום: איל יצהר
 ד"ר זהר קדמון סלע, יוליה שמאלוב ברקוביץ, עו"ד תמי רוה / צילום: איל יצהר

ד"ר זהר קדמון סלע
יו"ר חדשות 13

בין המיזוג למנכ"ל. כשיו"ר דירקטוריון חדשות 10, ד"ר זהר קדמון, נכנסה לתפקידה, אפילו היא לא העריכה את המלחמות והדרמות שילוו אותה. הדרמות האלה התעצמו בשנה האחרונה, והפכו לקרבות של ממש, שבהם, לעתים, ניצבה יחידה מול כוחות ואינטרסים גדולים מחוץ לחברה, ובתוכה.

זה החל בקרב הרגולטורי מול הרשות השנייה, שבמשך שבועות סירבה לאשר את מיזוג ערוץ 10 עם רשת - קרב שאם הייתה מפסידה בו, ייתכן שהיה נועץ מסמר בארון המתים של חברת החדשות. בהמשך מצאה עצמה לוחמת, בלי סיכוי, נגד הדחת מנכ"ל החברה הוותיק, גולן יוכפז, על ידי נציגיהם של בעלי המניות. קדמון, שפעלה כאשר נראה ששיקולי הערך העיתונאי הם אלו שעמדו לפניה, ולא אינטרסים זרים, גם שילמה על כך מחיר בחברה.

יוליה שמאלוב ברקוביץ'
יו"ר מועצת הרשות השנייה

ההדחה שלא קרתה. "יושבת ראש מועצת הרשות השנייה גיבשה באופן עצמאי את עמדתה על המיזוג עוד טרם קיום הליך סדור, הכולל שימוע, וטרם קבלת החומרים", כתב מנכ"ל משרד התקשורת בדוח שהוציא השנה, ובכך חרץ את דינה המקצועי של יוליה שמאלוב ברקוביץ'. בעקבות הדברים קרא שר התקשורת דאז, איוב קרא, להדיח אותה מתפקידה, וזאת שבועות ספורים לאחר שהודיע כי בכוונתו להמליץ עליה לכהונה נוספת.

בפועל, שמאלוב ברקוביץ', שעצם המינוי שלה גרר לא מעט ביקורת וטענות לנסיבות פוליטיות וחוסר התאמה, משמשת עד היום בתפקיד - אם תרצו, עדות אופי לחוסר היציבות והארגון סביב משרד התקשורת בקדנציות נתניהו.

עו"ד תמי רוה
יו"ר חדשות 12

מגדילים את הפער. למרות שלא מדובר בתפקיד שדורש קבלת החלטות בשגרה, יו"ר דירקטוריון חדשות 12, תמי רוה, יכולה לסמן וי נוסף על השנה האחרונה: היא הצליחה לנווט במינימום נפגעים את המעבר בין שני בעלי בית (קשת ורשת) לבעל בית אחד. אם למישהו היה חשש מהשלמת המיזוג הכמעט טבעי בין קשת לחדשות 12, הרי שחברת החדשות שבראשה היא עומדת, לא רק שלא ירדה בהיקפי הצפייה, אלא אף הגדילה את הפער מהמתחרים.

לצד יחס מיוחד לנושא הייצוגיות הנשית, רוה הצליחה לעבור מהלך סוער במיוחד במים רגועים - הישג לא מבוטל.

ווביט וורקו מנגיסטו /צילום: איל יצהר
 ווביט וורקו מנגיסטו /צילום: איל יצהר

ד"ר ווביט וורקו מנגיסטו
המפקחת הארצית על נוער עולה בסיכון

בחזרה לשורשים. המחאה הגדולה של יוצאי אתיופיה בחודש יולי האחרון לא הפתיעה את ד"ר ווביט וורקו מנגיסטו, שנדרשת לבעיות בני הנוער לצד בניית מודלים להצלחה. "כל נער המתכחש לזהותו המקורית לא יכול למצוא מנוח, ולהתפתח באופן נכון וכחלק מחברה", היא אומרת. "משבר הזהות הקשה ביותר הוא בקרב בני ובנות נוער שהוריהם ילידי אתיופיה, אך הם עצמם נולדו בארץ. החברה הישראלית לא מאפשרת להם לעמוד בפני עצמם, ללא קשר למוצאם. זה יוצר אצלם כאוס מוחלט והמון כעסים, גם כלפי השורשים שלהם וגם כלפי החברה שמתייגת אותם.

"אני רואה את עצמי כדוגמה חיה לאישה שמצליחה לשמור על שורשיה האתניים, ולשלב אותם בזהות שלה כישראלית. התוכנית שאני מובילה מיועדת לחבר את בני הנוער בתהליך גיבוש הזהות האישית, בחזרה לשורשיהם, להגיע להצלחות ולעשות שינויים מרחיקי לכת בחברה הישראלית".

מרים פיירברג / צילום: איל יצהר
 מרים פיירברג / צילום: איל יצהר

מרים פיירברג
ראש עיריית נתניה

ניצחון בבית המשפט. השנה רשמה ראש העיר הוותיקה של נתניה ניצחון, ואין הכוונה להצלחתה בבחירות המקומיות. ביוני האחרון, אחרי שלוש שנות חקירה, החליטה הפרקליטות לסגור את התיק שהתנהל נגד מרים פיירברג בחשד שפעלה בניגוד עניינים ושקיבלה שוחד - מחוסר ראיות.

אוה מדז'יבוז' / צילום: רמי זרנגר
 אוה מדז'יבוז' / צילום: רמי זרנגר

אוה מדז'יבוז'
מנכ"לית הרשות למעמד האישה

מחכה ליישום. השנה עמדה אוה מדז'יבוז' בראש הוועדה הלאומית למניעת הטרדות מיניות, שתוקצבה ב-10 מיליון שקל. יישום תוכנית המאבק אמור להתחיל עם הרכבת הממשלה הבאה. בנוסף, הובילה את קמפיין 'תתמודדי' לקראת הבחירות המוניציפליות שנערכו בנובמבר.

רינת אפרימה / צילומים: רמי זרנגר
 רינת אפרימה / צילומים: רמי זרנגר

רינת אפרימה
מנכ"לית אבן קיסר ישראל

לאפשר ביטחון. בחודש יולי האחרון נכנסה רינת אפרימה לתפקידה כמנכ"לית בחברת משטחי הקוורץ, אבן קיסר ישראל, שהיקף מכירותיה כ-150 מיליון שקל בשנה. "זו עבודה שואבת ותובענית, אבל באתי ליהנות", היא אומרת, "הערך שאצליח לייצר כאן הוא הדבר שהכי מעניין אותי, 24/7, עד לרמה שזה פוגם בשעות השינה שלי.

"עם זאת, בזכות מנהלים טובים שהיו לי, אני מבינה היום כמה חשוב לייצר סביבה שמאפשרת לאנשים להרגיש ביטחון. לא ממקום יהיר, אלא ממקום מעז ומתנסה".

אתי אלישקוב /  צילום אבי מועלם
 אתי אלישקוב / צילום אבי מועלם

אתי אלישקוב
מייסדת ומנכ"לית ליברה

מזיזה את השוק. אחרי שבגיל 35 כבר עמדה בראש חברת הביטוח 'הכשרה', ודורגה באופן קבוע בין שיאניות השכר במשק, בגיל 40 החליטה אתי אלישקוב לצאת לדרך עצמאית ולהקים את חברת הביטוח הדיגיטלית ליברה. היא עצמה השקיעה בחברה החדשה כ-20 מיליון שקל, ובין היתר צירפה כמשקיעים את דסק"ש ואת זכיינית הטלוויזיה קשת.

באוקטובר 2018 החלה החברה לפעול באופן מלא, בשלב ראשון בתחום ביטוחי הרכב, ומאז הצליחה - במקביל לחברות נוספות שפועלות בערוץ הדיגיטלי - לגרום לתזוזות בשוק ולירידות מחירים. לדברי אלישקוב, כיום 42, מאז אוקטובר נמכרו יותר מ-40 אלף פוליסות, והחברה אמורה לעבור לפסי רווחיות במהלך 2020 - בין היתר באמצעות הרחבת פעילותה לתחומי ביטוח נוספים.

אורנה בלונדהיים / צילום: חגי אהרון
 אורנה בלונדהיים / צילום: חגי אהרון

פרופ' אורנה בלונדהיים
מנהלת בית חולים העמק בעפולה

אתגר הפריפריה. זה 16 שנה שפרופ' אורנה בלונדהיים, 67, מנהלת את בית החולים העמק בעפולה, השני בגודלו בצפון עם כ-540 מיטות. עם מינויה לתפקיד, הייתה בלונדהיים לאישה הראשונה שכיהנה אי פעם כמנהלת בית חולים כללי בישראל.

כשאר מנהלי בתי החולים בצפון, בלונדהיים מתמודדת עם אתגרים שמקורם במיקומה הפריפרי. מצד אחד, קושי בגיוס עובדים איכותיים, בשל העדפה של רבים לחיות ולעבוד במרכז; ומצד שני, קושי בגיוס תורמים, שגם מעדיפים לתרום לבתי החולים הגדולים והמבוססים במרכז. למרות האתגרים הללו, העמק נחשב כיום בית חולים מוביל בצפון, והוא מוקד משיכה למתמחים ברפואה - רבים מהם בוגרים של הפקולטה לרפואה בצפת.