עוד פיאסקו ביומד בבורסה בת"א: תעודות הסל רכשו את מניית אנלייבקס לאחר שנסקה, ואז הגיעה התרסקות של עשרות אחוזים

במקביל לטלטלה במניה, הודיע בשבוע שעבר המנכ"ל שמוליק הס על עזיבתו בדצמבר, כאשר יחליף אותו מנכ"ל אמריקאי שזהותו טרם פורסמה • עובדי החברה קוראים שלא לפטר את הס דווקא כשהחברה נמצאת בעיצומו של תהליך פיתוח • שחר סיידון, שותף בחברת סייבל השקעות: "אנלייבקס היא דוגמה לחוסר הבררנות של הבורסה, באופן שיוצר נזק בלתי הפיך לציבור. הבורסה התעלמה ממספר נורות אזהרה"

שי נוביק, יו"ר אנלייבקס. פונים לשוק האמריקאי / צילום: איל יצהר
שי נוביק, יו"ר אנלייבקס. פונים לשוק האמריקאי / צילום: איל יצהר

מניית חברת התרופות אנלייבקס  שנרשמה למסחר בבורסה בת"א לפני כמה חודשים, חוותה מאז טלטלה יוצאת דופן. מאז נרשמה למסחר בשלהי יולי ועד לפני כשבוע עלתה המניה ב-40% לשווי של 1.4 מיליארד שקל בשיא. אלא שבשבוע האחרון התהפכה המגמה והמניה צנחה ביותר מ-70% בחמישה ימי מסחר (25% היום). בסך הכל, מאז החלה להיסחר בת"א, איבדה המניה כ-60% לשווי נוכחי של פחות מ-400 מיליון שקל.

בין לבין, נכנסה בשבוע שעבר מניית החברה למדדים, ונרכשה על-ידי תעודות הסל (שכבר מופסדות בעשרות אחוזים על הרכישה). במקביל לטלטלה במניה, הודיע בשבוע שעבר המנכ"ל שמוליק הס על עזיבתו הצפויה בדצמבר "מסיבות אישיות". עובדי החברה פרסמו מכתב הקורא שלא לפטר את המנכ"ל דווקא כשהחברה נמצאת בעיצומו של תהליך פיתוח, אולם מנכ"ל אמריקאי חדש כבר מתחמם על הקווים - וזהותו טרם פורסמה.

טיפול לזיהומים חמורים

אנלייבקס, שפיתחה טיפול תאי נגד אלח דם (זיהום חמור שמוביל לקריסת מערכות) ונגד מחלת "שתל נגד מאכסן" (תופעת לוואי קטלנית של השתלת מח עצם), נולדה בבית החולים הדסה וגדלה בחברת הדסית ביו הבורסאית (המחזיקה 18% מהון החברה). היא זוהתה כהזדמנות על-ידי שי נוביק, שהיה לפני כן נשיא חברת התרופות פרולור, שנרכשה ב-2013 על ידי אופקו האמריקאית ב-480 מיליון דולר במניות.

נוביק, המשמש כיו"ר החברה ומחזיק כ-7% ממניותיה, גייס קבוצת משקיעים לחברה, וכבר אז סימן יעד להביא אותה לנאסד"ק. התהליך לקח זמן רב מן הצפוי בשל התקררות השוק בסוף 2014, אולם במרץ 2019 מוזגה אנלייבקס לתוך השלד ביובלאסט שנסחר בבורסה האמריקאית. ביולי היא נרשמה למסחר גם בת"א.

הניסיון של נוביק

לנוביק ניסיון ברישום הכפול; פרולור וגם אופקו שרכשה אותה, ביצעו מהלך כזה ונכנסו למדדי הבורסה. ההצלחה הזו הייתה אחד הגורמים שהביאו את הבורסה לעודד מהלכים כאלה, והובילו לפיאסקו המהדהד של רישומן למסחר של מספר חברות ביומד אמריקאיות: מנקיינד, נבידאה וסלזיון, שנכנסו לבורסה בת"א, כמעט מיד שולבו במדדים, ואז צללו וגררו מטה את תעודות הסל. הסחף נעצר רק כשהבורסה דרשה שחברה שנכנסת למדדים בעקבות רישום כפול, תהיה בעלת זיקה ישראלית.

באנלייבקס הקריסה הייתה מהירה אף יותר יותר. כשהחברה מוזגה לביובלאסט במרץ השנה, היא ביצעה סבב גיוס פרטי שמשקיעיו היו נעולים במניה עד ה-26 בספטמבר. הכניסה למדדים בת"א תוזמנה ל-2.10. כך, רגע לפני הכניסה למדדים, כבר החלו תעודות הסל לרכוש את המניות והמחיר עלה, ולעומת זאת מספר בעלי המניות שהיו מרווחים בזכות העלייה במניה ושהשתחררו מן הנעילה, מכרו את כל או את רוב החזקותיהם (למשל חברת קפיטל פוינט שהשקיעה 600 אלף דולר ומכרה את חלקה ב-4 מיליון דולר). העליות במניה עד לעת האחרונה התרחשו גם בזכות הודעה טובה שפורסמה בתחילת ספטמבר על הצלחה בטיפול בשישה חולי אלח דם.

הבורסה כנראה צפתה שייתכנו בעיות בהכנסת מניית אנלייבקס במסגרת עדכון המדדים ולכן חילקה את כניסתה לשתי פעימות. האחת היום והשנייה בנובמבר, אם החברה עדיין תעמוד בתנאים. משקל המניה במדד תל אביב 125 הוא 0.05 כך שההשפעה על מחזיקי המדד הייתה 0.1 אחוז

בכל זאת, האירוע של כניסת אנלייבקס למדדים וצניחתה המהירה מיד לאחר מכן, מעורר ביקורת נגד הבורסה. לדברי שחר סיידון, שותף בחברת סייבל השקעות, "אנלייבקס היא דוגמה לחוסר הבררנות של הבורסה בבחירת החברות שהיא מכניסה לשוק ובתזמון עיתוי הכניסה, באופן שיוצר נזק בלתי הפיך לציבור.

"הבורסה התעלמה ממספר נורות אזהרה: מהעלייה החדה של מניית החברה מאז הרישום למסחר, הזמן שנדרש לחברה לנסות להנפיק לפני שוויתרה ומוזגה לשלד וכן המסחר דליל במניה. הסמיכות של פתיחת נעילת המשקיעים הוותיקים לכניסה למדדים בת"א, איפשרה חילוץ של אותם משקיעים ולריסוק המניה.

"אין לבורסה או למנהלי ההשקעות בשוק ההון המקומי שום יכולת אנליזה כדי להעריך בטווח כל כך קצר את הסיכונים והסיכויים של חברה מסוג אנלייבקס, שעשויה להיות חברה ראויה בעתיד, אך בטווח הקצר מסובכת לניתוח, חייבת לגייס הון רב ותלויה בניסויים קליניים שאין דרך לאמוד את הצלחתם.

"מי המרוויחים? בעלי מניות בשלד לשעבר שחיכו 5 שנים להזדמנות למכור את החזקותיהם או משקיעי הגיוס הפרטי, שיכלו סוף סוף לנצל את הביקושים של תעודות הסל. מי המפסידים? הציבור הישראלי והמוניטין של הבורסה בת"א".

מהבורסה נמסר כי: "כללי המדדים קבועים בתקנון ובהנחיות הבורסה והם זמינים לעיון הציבור באתר האינטרנט של הבורסה. בין יתר תנאי הסף לכניסה למדדים נקבעו שווי שוק מזערי, שווי ושיעור מזערי של אחזקות ציבור וקיום זיקה של ממש לישראל. מניית אנלייבקס עמדה במועד הקובע בכל תנאי הסף.

"סיכויים וסיכונים להם חשופה חברה אינם חלק מתנאי הסף וממילא אינם משפיעים על ההחלטה האם מניה תיכנס למדדים, ולאילו מדדים. עם זאת, בשל המחזורים הנמוכים יחסית במניית החברה מאז רישומה למסחר בבורסה, הוחלט לצרפה למדדים באופן מדורג כך שבמועד העדכון שחל ב-3 באוקטובר, רק כמחצית ממשקלה המלא נכנס למדדים. כתוצאה מכך, משקלה של אנלייבקס במדד ת"א-125 עמד הבוקר על כ-0.05% בלבד".