חברת הקורקינטים ווינד: "עיריית ת"א גורמת נזק לכלים שלנו"

בכיר בחברת הקורקינטים המשותפים התייחס להחרמות שמבצעת העירייה של כלים שיתופיים שלא עומדים כראוי – כלים אלה מוחרמים ומופקדים במחסני העירייה מאז חודש מאי

חברת הקורקינטים ווינד: "עיריית תל-אביב גורמת נזק לכלים שלנו". את הדברים אמר בכיר בחברה בהתייחס להחרמות שמבצעת העירייה של כלים שיתופיים שלא עומדים כראוי - כלים אלה מוחרמים ומופקדים במחסני העירייה מאז חודש מאי.

נזכיר כי ב-1 באוגוסט נכנסו לתוקפן תקנות שמנסות להסדיר את תחום הנסיעות השיתופיות בתל-אביב לאור אלפי הכלים השיתופיים השונים הפזורים בעיר. לצד תל-אופן פזורים 2,400 אופני מובייק ויותר מ-5,000 קורקינטים של שלוש החברות, בירד ליים ו-ווינד. מטרת התקנות (שבעולם מסודר היו צריכות לבוא עוד לפני כניסת הכלים למרחב העירוני) היא לעשות סדר בבלגן בין היתר על-ידי תיחום של חניות מסודרות, 'תאי חניה', שבשלב זה מוצעים רק בחלק של העיר (רובע 3).

החניות מגבילות את מספר הכלים שיכולים לעמוד בהן (שלושה לכל חברה) והן אמורות לתת מענה גיאוגרפי במרחק של עד 100 מטר זה מזה. בנוסך כאמור העירייה רשאית להחרים כלים שמפריעים וחוסמים מעברים: כל כלי כזה מועבר למחסן עירוני והוא נקנס ב-63 שקל. מאות כלים נערמים במחסן הזה מדי יום (ואלפי שקלים לקופת העירייה). התקנות גם מגבילות את מספר הכלים לכל יצרן (ל-2,500), הן דורשות כי החברות יעודדו ויפעלו להדרכות לרכיבה, וכי הן יעבירו מידע לעירייה "לצורכי מחקר וניתוח". עוד נדרשות החברות להפעיל מוקדי שירות כשחל איסור על הפעלת צפצופים של הקורקינטים בין השעות 07:00-23:00.

"עיריית תל-אביב-יפו פעלה ופועלת לקידום תחבורה בטוחה ויעילה בעיר כיעד אסטרטגי ראשון במעלה ומעודדת שימוש בכלי רכב אלטרנטיביים על חשבון הרכב הפרטי. עם זאת, בשל ריבוי התאונות בהן היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים והולכי רגל וכן העדר אכיפה על המדרכות, הובילה העירייה להענקת סמכויות אכיפה נרחבות לפקחים העירוניים במסגרת חקיקה ייעודית שתאפשר אכיפה הרתעתית ללא פשרות", כך נימקה העירייה את המהלך המתבקש כאמור בשעתו.

באשר לתפיסת כלים המפריעים נומק כי "האכיפה מתבצעת על-ידי עשרות פקחים עירוניים שהוכשרו למשימה שמטרתה צמצום מספר הפגיעות בהולכי הרגל והפרדת השימושים בסוגי הדרך השונים, ובשיתוף משטרת ישראל. במסגרת האכיפה שמים דגש על עבירות: כלים המהווים מכשול במרחב הציבורי, רכיבת אופניים חשמליים, קורקינטים ממונעים ואופנועים על המדרכה וכן רכיבת אופניים במדרכות ברחובות בהם קיימים שבילי אופניים. ניתן לראות כי חל שינוי משמעותי בשטח בעיקר באזור מרכז העיר. מטרת האכיפה הינה לשמור על ביטחונם ושלומם של הולכי הרגל במדרכה. לשם כך תמשיך עיריית תל-אביב-יפו באכיפה המוגברת, לרבות תפיסת רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים המבצעים עבירות חמורות".

ללא ספק, הסדר במרחב העירוני הוא חשוב. אבל גם האופן שבו הוא מתרחש חשוב לא פחות. כלי רכב של העירייה מעמיסים קורקינטים ואופניים בערימה חסרת סדר, כך שנדמה שהם מובלים הישר לפח האשפה - הרחק מהדרך שבה מועמסים אופני העירייה תל-אופן ברכב עם מתקנים מיוחדים לשמירה על האופניים. התמונות מדברות בעד עצמן. הכלים שנערמים זה על זה, טוענים בחברת ווינד לא יכולים שלא להינזק. "העירייה מתנכלת לכלים. הם חוזרים שבורים ורווי תקלות, ברגלית, בידית הברקס ובפעמון. העירייה מתעלמת מהחוקים שהיא עצמה הכתיבה. החברות מנסות לציית לתקנות, ערכנו שינויים באפליקציה בכדי שנוכל לעמוד במגבלת הכלים בכל תא חניה, אנחנו מפעילים צוותים שנמצאים בשטח בכדי לוודא שהקורקינטים עומדים בחניות ולא חוסמים".

לפי ווינד שמחזיקה בצי של כ-1,000 כלים בתל-אביב מדי יום נאספים 100-200 כלים שלה על-ידי העירייה. "לצד העובדה שמדובר בהוצאה של אלפי שקלים מדי חודש העירייה מאפשרת ל"שחרר" את הכלים הכלואים רק פעם בשבוע, בימי שלישי כך שנוצר מצב שאני פועל בשני שליש מהיצע הכלים שלנו. מצד שני, העירייה מתלוננת שאין מספיק כלים בחלקים פחות מבוקשים בעיר, או שהיא מבקשת תגבורת כפתרון תחבורתי, למשל בתקופת האירוויזיון או במשחקים שנערכים בבלומפילד".

בווינד מבינים שסדר במרחב הציבורי בתל-אביב הוא מחויב המציאות. את חלקם של הרוכבים במשוואה כמי שמשאירים קורקינטים בכל מקום, צריכות שלוש החברות לפתור גם דרך חינוך צרכני. בקרוב יעלה קמפיין של שלושתן יחד שבו יפצירו ברוכבים לשמור על החוקים. בנוסף עורכות החברות הדרכות לרכיבה בטוחה כפי שנדרש מהן זאת לצד חלוקה של קסדות לרוכבים. "בתגובה העירייה מתנהגת בצורה מאכזבת. כולנו בסופו של דבר עסקים שרוצים להרוויח אבל אין ספק שגם הצלחנו לשפר את התנועה בעיר. בסופי שבוע, בהעדר תחבורה ציבורית הקורקינטים השיתופיים הפכו להיות פתרון תחבורתי של ממש. וכשנוח לעירייה היא נשענת על זה".

נושא אחר שעליו מלינים בווינד הוא חוסר שקיפות באשר לקבלת הדוחות - "אנחנו מקבלים טבלת אקסל עם רשימה של דוחות מרוכזת. כשאנחנו מבקשים לקבל פירוט היכן עמד הקורקינט שקיבל דוח - נאמר לנו ש"זה בבדיקה" או ש"הכלי עמד שלא כראוי" וזהו. אין לי בעיה לקבל דוח כשמגיע לנו אבל זה בדיוק כמו שרכב יקבל דוח חניה ולא יקבל פירוט היכן חנה או מה העבירה שהוא ביצע".

ווינד כמו המתחרות שלה יכולה לספק אינדיקציה למה שמתרחש במדינות אחרות בעולם - גם שם נדרש כידוע סדר.

"עיריות מחרימות קורקינטים גם במקומות אחרים והקנסות די דומים. אלא שההתנהלות היא אחרת, זה נעשה בצורה מסודרת. ראשית אפשר לאסוף את הכלים המוחרמים באותו יום ולא להמתין לאיסוף פעם בשבוע, שנית, לפני החרמות אנחנו מקבלים התראה וזמן ביניים להתמודד. בליסבון למשל יש לנו שעתיים להזיז כלי שעומד במקום מפריע. בתל-אביב קבלן של העירייה אוסף כל בוקר כלים, ואין לנו מושג אם הם עמדו במקום מפריע או לא".

ולא רק בחו"ל, ווינד פועלת גם בערים השכנות. "בחולון ובבת ים אין החרמות. וההתנהלות עובדת בצורה מצוינת".

כי יכול להיות שיש פחות כלים שמפריעים?

"יש כמות כלים סבירה ביחס לביקוש ולגודל. זה נכון ששם יש פחות כלים כי אין לנו תחרות אבל גם בערים כמו גבעתיים או רמת גן ששם אנחנו לא פועלים לבד - לא מחרימים לנו כלים למרות שיש כמות מכובדת של כלים גם של המתחרים. כולנו פועלים בהסדר עם העירייה. בתל-אביב העירייה החליטה להיות יותר צדיקה מהאפיפיור. אי אפשר לבקש שנעבוד ונתמוך בתחבורה הציבורית או בעומסים בעיר ומצד שני להתנכל לכלים. כמו שאנחנו מעמיסים את הכלים שלנו בצורה מסודרת וכמו שהעירייה לא תערום ככה את האופניים שלה אנחנו מצפים שיתייחסו אל הכלים שלנו בהתאם. הכלים מועמסים שלמים וחוזרים שבורים. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שנתבע את עיריית תל-אביב על נזק אבל אם לא תהיה ברירה זה מה שנעשה. לא בעיה להוכיח שהנזק נגרם על-ידי העירייה".

מעיריית תל-אביב-יפו נמסר בתגובה:"בניגוד לנטען, הקבלנים העירוניים אוספים את האופניים והקורקינטים השיתופיים בזהירות, ואין כל הבדל בין אופן האיסוף של הכלים השונים - כולם נאספים באותו האופן ונלקחים למחסן העירוני, שם הם מסודרים לפי סדר החברות. במקרה זה נדגיש כי הקבלן המבצע נקנס, והנהלים מולו ומול יתר הקבלנים חודדו, זאת על-מנת להבטיח איסוף ראוי ובטיחותי. כל כלי שנאסף על-ידי הפקח מצולם ומתועד, וכל חברה רשאית לקבל בשקיפות מלאה את כל הנתונים. נציין כי עקב מגבלת כוח-אדם אין אפשרות לשחרר את הכלים באופן יומיומי, ולכן הכלים משוחררים אחת לשבוע בתיאום עם אגף אגרות ודמי שירות, זאת בהתאם לתוכנית העבודה. כל פנייה שמתקבלת נענית, ואנחנו בקשר רציף עם נציג החברה. נדגיש כי על המפעילים לפעול כחוק, והעירייה תעשה מאמץ לשפר את דרך האיסוף".