הציגה מצג-שווא במוצר לחולי סרטן - ותיקנס ב-242 אלף שקל

הרשות להגנת הצרכן טוענת כי חברת נאוקן, המשווקת את תוסף התזונה "ואלור הומאני", הטעתה את הצרכנים ע"י ייחוס סגולות רפואיות שאין להן תימוכין, כשפרסמה כי שימוש במוצר ישפר את מצבם הבריאותי של חולי סרטן

סרטן /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
סרטן /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הציגו מצג-שווא לחולי סרטן וישלמו את המחיר: הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברת נאוקן על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי בסך 242,400 שקל.

לטענת הרשות, חברת נאוקן, המשווקת את תוסף התזונה "ואלור הומאני" (valor humani), הטעתה בפרסומיה את הצרכנים על-ידי ייחוס סגולות רפואיות שאין להן תימוכין כלל. החברה פרסמה כי שימוש במוצר יועיל וישפר את מצבם הבריאותי של חולי הסרטן על סוגיו השונים, וזאת בניגוד לחוות-דעתו של יו"ר הוועדה לבדיקת הטעיית הציבור בפרסום במשרד הבריאות, ד"ר טל לביא, ובניגוד לחוות-דעתו של יו"ר המועצה הלאומית למניעה ואבחון וטיפול במחלות ממאירות, פרופ' אליעזר רובינזון.

"המסרים והתוצאות הרפואיות המתוארות בפרסומי החברה הוצגו ללא תימוכין, ואין בהם כדי לבסס מדעית ורפואית פעילות רפואית כלשהי של תוסף התזונה בפרט ביחס למחלות הסרטן", כך נומק בהודעה שפרסמה הרשות להגנת הצרכן.

בנוסף, נטען כי "החברה פרסמה את המוצר תוך אזכור שמותיהם של מוסדות רפואה ומחקר מוכרים בישראל (בית החולים הדסה ומכון ויצמן), באופן בו ניתן להבין כי מוסדות אלה נותנים את חסותם למוצר, וזאת על אף התנגדות בית החולים הדסה עין-כרם לעשות כן".

ציטוטים נבחרים מאתר האינטרנט של החברה באשר לסגולות המוצר האמור, ששימשו את הרשות בחקירה, כללו הבטחות בנוסח: "במחקרים נמצא באופן חד-משמעי כי ואלור הומני הורג את התאים הסרטניים ומראה תוצאות טובות יותר מאשר טיפולים כימותרפיים"; "חולי סרטן כבר החלו להשתמש בואלור הומני, וישנם כבר תוצאות בשטח על מטופלים רבים, כולל מטופלים בשלבי החלמה טוטאלית"; "מחקר פרה-קליני חדש שנערך בתכשיר בפארק הטכנולוגי של הדסה עין-כרם מראה בצורה חד-משמעית פעילות אנטי-סרטנית של מוצרי valor humani השונים"; "מטופלים עם סרטן ערמונית, עצם, לימפומה, מילומה נפוצה, סרטן כבד, סרטן השד וכו', שקיבלו את התכשיר, הראו הטבה משמעותית במדדים הסרטניים"; "מדובר במחקר המתמשך למעלה מ-18 שנה ואיננו מתבסס רק על מיצוי צמחים אלא על הליך ייחודי המתגלה כיעיל"; "העובדות מדברות בעד עצמן, תוצאות ניסויי מעבדה בשילוב עם דיווחי המטופלים שנטלו את התכשיר מראות שיש בפירוש סיכוי אמיתי להצלת חיים".

הטענות להפרת חוק הגנת הצרכן מתייחסות לסעיפי הטעיה בעניינים מהותיים הנוגעים למוצר ובפרסומים. מנכ"לית החברה נחקרה במשרדי הרשות לפני שנה, עוד באוקטובר 2018, אולם הקנס מושת רק עכשיו.

לפי החוק, לחברה קיימת זכות טיעון נגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו, וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה. 

"ניצול חולשתם של חולים בשעה הקשה להם מכל"

סגנית הממונה על הרשות להגנת הצרכן וראש אגף חקירות ומודיעין, אניטה יצחק, מסרה: "ייחוס סגולות רפואיות למוצרים הנחזים ל'תרופות פלא' הוא הטעיה חמורה שלעתים עלולה אף לפגוע בבריאות הצרכן, להחסיר ולמנוע ממנו טיפול רפואי מציל חיים. מדובר בניצול חולשתם של חולים בשעה הקשה להם מכל, כאשר הם השתכנעו לרכוש את התכשיר הנמכר לצרכנים באלפי שקלים. הרשות לא תאפשר לבצע הפרות חמורות מהסוג הנ"ל ותפעל למיצוי הדין כנגד המפרים".

קנס לחוד והמשך שיווק לחוד: למרות הטענות החמורות של הרשות להגנת הצרכן נגד חברת נאוקן, המוצר (תוסף התזונה "ואלור הומאני") עדיין משווק לצרכנים. החברה אומנם נדרשה לשנות את פרסומיה באתר, אולם עדיין, גם עכשיו נטען כי המוצר, שמוצג כתוסף תזונה, "נבדק במחקרים פרה-קליניים בהם נמצא כי הוא הורג תאים סרטניים ומראה תוצאות טובות יותר מאשר טיפולים כימותרפיים בניסוי".

ביחס לפרסומים אלה אומרים ברשות: "נמשיך לעקוב אחר הפרסומים, ואם נידרש להגיב - נגיב. החוק מאפשר להגדיל את הקנס במקרים חוזרים".