התמכרויות | ניתוח

כך התמכרה האומה האמריקאית למשככי כאבים. ואיך הסתבכה גם טבע הישראלית בפרשה

מספרי מקרי המוות בארה"ב משימוש בתרופות אופיואידות עלה ב-2018 לכ-70 אלף איש בשנה, לעומת כ-8,000 בסוף שנות ה-90 • מדוע התרחש הזינוק במספר מקרי המוות, מי אשם במגפת ההתמכרות ואיך הסתבכה חברת טבע הישראלית? • גלובס מאמ;לק

התמכרות למשככי כאבים / צילום: shutterstock; אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
התמכרות למשככי כאבים / צילום: shutterstock; אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בשנים האחרונות מתמודדת ארה"ב עם מגפה קטלנית שפוגעת אנושות באוכלוסייתה: התמכרות למשככי כאבים. מספרי מקרי המוות כתוצאה משימוש בתרופות הממכרות עלה ב-2018 לכ-70 אלף איש בשנה, לעומת כ-8,000 בלבד בסוף שנות ה-90. 

אינפו מספרים
 אינפו מספרים

מדוע התרחש הזינוק במספר מקרי המוות, ומי אשם במגפת ההתמכרות? "גלובס" מסביר איך האמריקאים התמכרו למשככי כאבים. 

עולם הרפואה משנה גישה לכאב

תרופות מבוססות אופיום הן בין התרופות העתיקות ביותר הידועות לאנושות, אולם בתחילת המאה ה-20, לאחר שהתבררו השפעותיו הממכרות של החומר, רופאים נמנעו משימוש בו ולחולים נאמר להתמודד בגבורה עם כאביהם. בשנות ה-70 הכאב עלה על סדר היום, ועולם הרפואה מתחיל להתייחס יותר להתמודדות עם כאב. 

בשנות ה-80 מתפרסמים שני מאמרים הטוענים שסכנת ההתמכרות לאופיאטים היא זניחה. בשנות ה-90 נכתבים פרוטוקולים רפואיים שדורשים ניהול כאב כחלק מהטיפול, בעיקר אחרי ניתוח או פציעה. אצל חלק מהמטופלים השימוש במשככי כאב נמשך זמן רב. התוצאה היא זינוק במספר המרשמים לרופות אופיאטיות. 

 העלייה במספר המרשמים לתרופות אופיאטיות (מיליונים בשנה)
  העלייה במספר המרשמים לתרופות אופיאטיות (מיליונים בשנה)

משככי הכאבים משתכללים והופכים ממכרים יותר

חברות תרופות, ובעיקר Perdue של משפחת סאקלר, מפתחות תרופות אופיאטיות בטוחות לכאורה אך בפועל ממכרות מאוד, כמו אוקסיקונטין של פרדו, שעומדת כיום במרכז ההאשמות בהצתת המשבר. עם השנים, חברות התרופות הוציאו לשוק תרופות חזקות יותר וממכרות יותר.

משפחת סאקלר היהודית העמידה לאורך השנים תרומות רבות לישראל בכלל, ולאוניברסיטת תל-אביב בפרט. בכתבה שפורסמה ב"גלובס" לפני כחודש, צויין כי "למעלה מ-30 יחידות ותוכניות באוניברסיטת תל-אביב נושאות את השם סאקלר". על פי פרסומי האוניברסיטה על הרשימה נמנים: הפקולטה לרפואה, הפקולטה למדעים מדויקים, המכון ללימודים מתקדמים "ועוד יחידות אחרות - מכוני מחקר, קתדראות, סדרות הרצאות, פרסים ויצירות אמנות".

מספר החולים שקיבלו תרופה חזקה ממורפיום
 מספר החולים שקיבלו תרופה חזקה ממורפיום

האוכלוסייה הכי פגיעה - גברים

לפי נתוני המכון הלאומי לניהול מחלות, רוב המתים ממנת יתר הם גברים. הנתונים מצביעים גם על ירידה של 20% בתפוקה של גברים בשוק העבודה בעשור האחרון גם בגלל אופיאטים.

מקרי מוות משימוש באופיאטים / אינפוגרפיק
 מקרי מוות משימוש באופיאטים / אינפוגרפיק

הרואין ואופיאטים סינתטיים פוגעים בצעירים / אינפוגרפיק
 הרואין ואופיאטים סינתטיים פוגעים בצעירים / אינפוגרפיק

ההתפכחות: הרשויות מתחילות להתעורר

ב-2005 מתפרסמים מאמרים שקושרים בין עלייה בתמותה ובהתמכרות לסמי רחוב לתרופות מרשם. ב-2016 ה-FDA משפר גישה למשככים לא אופיאטיים ומגביר פיקוח על אופיאטים וב-2017 מופיעות הגבלות על רישום אופיאטים לחולים. 

תגובת הנגד של המדינות / אינפוגרפיק
 תגובת הנגד של המדינות / אינפוגרפיק

ים של תביעות

יצרניות ומפיצות של משככי כאבים כמו חברת טבע הישראלית נמצאות אף הן במוקד הפרשה. החברות נתבעו על ידי 2,600 מדינות, מחוזות, ערים ורשויות מקומיות ברחבי ארה"ב בטענה שמדיניות השיווק האגרסיבית שלהן הגדילה את הסיכונים להתמכרות.

מוקדם יותר היום דווח כי רגע לפני תחילת משפט הדגל בנושא בקליבלנד, הגיעו טבע ו-3 חברות נוספות שנתבעו בגין שיווק של משככי כאבים אופיואידים ממכרים להסדר פשרה. חלקה של טבע בהסדר יעמוד על 25 מיליון דולר בתרומה של תרופות ועוד 20 מיליון דולר במזומן.

התביעות נגד חברות התרופות מבוססות על תקדים משפטי בארה"ב, שבמסגרתו נתבעו חברות הסיגריות בשנות ה-90 על אחריות דומה להפצה ושיווק של חומרים מזיקים לבריאות.