"להבטיח את היציאה מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר": שבוע ה"ברקזיט" המכריע של ג'ונסון נפתח בנאום המלכה בפרלמנט

מלכת בריטניה אליזבת השנייה הציגה היום את עיקרי המדיניות של הממשלה הבריטית • "העדיפות העליונה של ממשלתי הייתה תמיד להבטיח את היציאה מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר"

נאום מלכת בריטניה אליזבת השנייה בפרלמנט / צילום: REUTERS/Toby Melville
נאום מלכת בריטניה אליזבת השנייה בפרלמנט / צילום: REUTERS/Toby Melville

ברלין. מלכת בריטניה אליזבת השנייה נשאה היום בצהריים נאום המציג את עיקרי המדיניות של הממשלה הבריטית בראשות בוריס ג'ונסון, שאחריו תתחדש עבודת הפרלמנט. הדיונים מתחדשים בתחילתו של שבוע קריטי מבחינת ג'ונסון, על רקע שאיפתו להוציא את בריטניה מהאיחוד האירופי עד ה-31 באוקטובר, בעוד כשבועיים בלבד.

המלכה הקריאה בבית הלורדים, אליו זומנו גם חברי בית הנבחרים, את הנאום, שנכתב עבורה ב"דאונינג 10". הנאום נפתח במשפט: "העדיפות העליונה של ממשלתי הייתה תמיד להבטיח את היציאה מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר".

היא גם הציגה את תוכניות הממשלה להשקעה בצבא, בביטחון לתושבים, בהגנה על אזרחי האיחוד האירופי שיימצאו את עצמם בבריטניה מחוץ לאיחוד, וגם בהשקעה באיכות הסביבה ובמאבק בזיהום כתוצאה משימוש בפלסטיק.

 

בקהל הנוכחים עמד ג'ונסון לצדו של ראש האופוזיציה מהלייבור, ג'רמי קורביין, מאחורי יושב ראש הפרלמנט ג'ון ברקו. השבוע הוא מכריע בעבור ג'ונסון וממשלתו, המנהלים כל העת משא ומתן עם בריסל על הסכם היציאה מהאיחוד האירופי.

סלע המחלוקת, כפי שהיה בשנה האחרונה מאז הוצג לראשונה הסכם ה"ברקזיט" על ידי ראשת הממשלה הקודמת תרזה מיי, הוא המצב באי האירי וכיצד "לרבע את המעגל" - להבטיח שלא יהיה גבול בין צפון אירלנד (השייכת לממלכה המאוחדת) לבין אירלנד (החברה באירופה) למרות שאין עדיין הסכמי סחר שימנעו את הצורך בגבול לצורכי מכסים ומסים.

ההצעות שנדונו עד כה כוללות התחייבות שצפון אירלנד תישאר מחויבת לחוקי המכס של האיחוד "באופן זמני" בלבד. האיחוד האירופי לא קיבל, נכון לעכשיו, הצעה זו. המתאם מטעם האיחוד האירופי, מישל ברנייה, שגיבש את ההסכם הנוכחי, אמר אתמול כי יש להמתין לפשרות מצד הממשלה הבריטית, וצינן את ההתלהבות שנרשמה בסוף השבוע אחרי שראש ממשלת אירלנד וג'ונסון פרסמו הודעה משותפת "אופטימית" בנוגע לאפשרות להגיע להסכם.

ביום חמישי הקרוב תתכנס בבריסל פסגת ראשי האיחוד האירופי, כשהנושא האחרון מבחינת סדר היום הרשמי הוא פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי. הדיונים צפויים להמשיך גם ליום שישי. ג'ונסון הבטיח בעבר כי יגיע לפסגה עם "עסקה חדשה" שתאפשר לבריטניה לפרוש באופן פורמלי ומסודר בסוף החודש, אך איים כי אם האיחוד לא יקבל את העסקה, הוא יוביל פרישה חד-צדדית.

חוק שעבר בפרלמנט בחודש שעבר קובע, עם זאת, כי אם לא יצליח להביא לאישור בית הנבחרים הסכם עם האיחוד עד 11 בלילה (שעון בריטניה) ב-19 באוקטובר, הוא יהיה מוכרח לבקש הארכה נוספת של שלושה חודשים מהאיחוד האירופי.

ג'ונסון אמר בעבר כי יעדיף להיות "מת בתוך שוחה" מאשר לעשות זאת, ומקורביו רמזו כי ייתכן שישנן דרכים חוקיות להימנע מיישום החוק. בכל מקרה, התכנסות הפרלמנט לצורך דיון זה ביום שבת היא חריגה ביותר, והתרחשה בפעם האחרונה במלחמת פוקלנד.