אמנות | פיצ'ר

הקטר החדש של האמנים: חברות הייטק

טרנד חדש צומח בחברות ההייטק: הגדרת הזהות הארגונית דרך אמנות

מתוך עבודת וידאו של נטעלי פלדסמן ואוהד בנית / צילום: איתי בנית
מתוך עבודת וידאו של נטעלי פלדסמן ואוהד בנית / צילום: איתי בנית

בכניסה למשרדי Natural Intelligence בתל אביב מוקרנת עבודת וידיאו-ארט בהצבה שמדמה מסכי פלזמה, ובה חלקי פנים: אוזן, עין, חצי מבט, שמשתנים בלופ ומייצרים קלסתרונים מודולריים. את העבודה יצרו האמן והאוצר אוהד בנית ביחד עם האמנית נטעלי פלדסמן - במיוחד לחברת ההייטק. המצולמים בעבודת הווידיאו הם 21 מעובדי החברה. "הם היו שותפים פעילים", אומר בנית, "הסברנו להם איך לצלם, באיזה פורמט ובאיזה תקריב. הצלחנו ככה להכניס וידיאו-ארט לתוך חלל משרדי".

חמישה אמנים לקחו חלק בפרויקט לשיפוץ חלל המשרדים של חברת ההייטק, שהוביל האדריכל רואי דוד. "מדובר בשטח של 10,000 מ"ר בבניין ToHa שתוכנן על-ידי רון ארד ואבנר ישר", הוא מספר, "ביחד עם אוהד הבנתי שאפשר לעשות שינוי פרדיגמה בעולם התכנון של סביבות עבודה ולהכניס אמנות כערך, לא רק לרכוש עבודות יפות, אלא לעשות תהליך של הגדרת זהות ארגונית דרך אמנות". בשאר חללי המשרדים מוצבות עבודות וידיאו, טקסטיל, גרפיטי וגרפיקה של האמנים איוטה (IOTA), קייט פריזליס ותום מלניק.

רבע מיליון שקל הוקצו לטובת האמנות בפרויקט, מתוך כ-40 מיליון שקל סך הכול. החזון של דוד, כאדריכל, הוא שבפרויקטים שלו אחוז אחד מהתקציב יוקדש לאמנות, ולדעתו חברות ההייטק יכולות להיות הקטר ליישום החזון הזה. "הרעיון הוא לחנך שוק. הפלטפורמה הכי טובה היא חברות ההייטק, כי הן מבינות את הערך של החדשנות ויודעות לאמץ רעיונות", הוא מסביר. "היינו צריכים להרגיל את אנשי החברה לכך שהאמן נותן פרשנות משל עצמו לערכי המותג, והיה לאמנים חופש יצירתי ואפס התערבות".

מה קורה היום בתחום של אמנות משרדים?

"אנחנו רואים בהרבה משרדים וחללי עבודה השטחה של האמנות. אומרים לאמנים ‘בוא תקשקש לי משהו על הקיר’, אבל זה חוטא למטרה. הרעיון כאן היה להביא אנשים חושבים למדיום חושב ולחברה חושבת. אנחנו רוצים תוכן, לא עוד עבודת אמנות שראינו אלף כמוה, אלא משהו שנוכל להתחבר אליו רגשית. פה אפשרו לנו ללכת עד הסוף עם התהליך".

איך האמנים מתייחסים לשיתוף הפעולה הזה? "אני מציגה גם בגלריות ועושה וידיאו-ארט למוזיקאים, זאת פעם ראשונה שאני עובדת בחלל משרדים", אומרת פלדסמן. "חיפשתי את הפרשנות שלי לסלוגן של החברה וחשבתי מה אני יכולה לעשות בווידיאו. המדינה לא ממש משקיעה באמנות, אז יש מקום לחברות גדולות עם הרבה כסף ליצור תקציבים לאמנים ולאפשר להם להתפרנס".

"צריך לעשות שינוי גם בתפיסה של האמנים", מוסיף בנית, "הייתי רוצה שאמנים יפסיקו להסתכל על אמנות במשרדים כמשהו מסחרי או זול. מבחינתי, האינסטליישן שיצרתי עבור נטורל אינטליג’נס יכול היה גם לעמוד במומה".