ג'ונסון: "יש הסכם ברקזיט"; הליש"ט עברה לירידות על רקע התנגדות בפרלמנט

ההסכם עדיין טעון אישור של הפרלמנט הבריטי, ולא ברור אם יש לו רוב בעקבות הודעת המפלגת הדמוקרטית הצפון-אירית הבוקר כי אינה מקבלת אותו "במתכונתו הנוכחית" • אחרי שעלתה בעד 0.9% מול הדולר, הליש"ט עברה לירידות

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Simon Dawson, רויטרס
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Simon Dawson, רויטרס

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הכריז היום (ה') כי הגיע להסכם ברקזיט חדש עם האיחוד האירופי שיאפשר את פרישת הממלכה המאוחדת בצורה מסודרת מהאיחוד ב-31 באוקטובר. גם ראש הנציבות האירופית ז'אן-קלוד יונקר הכריז כי הצדדים הגיעו ל"הסכם מאוזן המוכיח את הרצון שלנו למצוא פתרונות". הליש"ט זינקה ב-0.6% לאחר ההודעה, שיא של חמישה חודשים. אחרי הזינוק הראשוני, הליש"ט יורדת כעת במסחר היומי ב-0.2% על רקע התנגדות בפרלמנט.

ההודעה על ההסכם נעשתה עם תחילת פסגת ראשי המדינות החברות באיחוד האירופי בבריסל. ההסכם עדיין זקוק לתמיכת בית הנבחרים הבריטי, שם הודיעה המפלגה הצפון-אירית כי הנוסחה שפורסמה הבוקר אינה מקובלת עליה.

נציג האיחוד למגעים, מישל ברנייה, עידכן במסיבת עיתונאים כי ההסכם שגובש כולל ארבעה מרכיבים: חוקי האיחוד לגבי מכסים וסחורה יחולו על כל המוצרים בצפון אירלנד, כלומר ככל הנראה יהיו בדיקות גבול בין האי האירי לממלכה המאוחדת (נקודה שנתפסת כפגיעה באחדות הממלכה ועומדת בלב ההתנגדות הצפון-אירית להסכם); צפון-אירלנד תישאר גם בתוך איחוד המכסים של הממלכה המאוחדת; יושג הסכם לגבי גביית מע"מ בצפון-אירלנד בהתאם לחוקי האיחוד האירופי אך "תוך כיבוד הממלכה המאוחדת" ואולי הסעיף החשוב ביותר - ארבע שנים לאחר שה"סידורים המיוחדים" יחלו לפעול, הגוף המנהל את צפון אירלנד יוכל להכריע אם להמשיך בהם או לפרוש. בנוסף, ברנייה אמר כי הוא "זהיר" בנוגע לניבוי הסיכויים של ההסכם לעבור בהצבעה בפרלמנט הבריטי ביום שבת הקרוב "בגלל ניסיון העבר".

ראש האופוזיציה ג'רמי קורביין מיהר להגיב ואמר כי "נראה שג'ונסון הצליח לגבש עסקה גרועה יותר מזו של מיי, שנדחתה באופן חסר-תקדים". גם נייג'ל פאראג', אחד מיוזמי משאל העם על הפרישה מהאיחוד האירופי ומי שמוביל את מפלגת ה"ברקזיט", הודיע היום כי הוא מתנגד להסכם שגובש. "העסקה החדשה הזו אינה ברקזיט", כתב, "למרות השיפורים מבחינת המכסים".

"יש לנו עסקה חדשה ומצוינת שלוקחת מחדש את השליטה", כתב ג'ונסון בציוץ שפירסם בטוויטר. "עכשיו על הפרלמנט לאשר את ברקזיט בשבת (מועד ישיבה מיוחדת של בית הנבחרים הבריטי), כדי שנוכל להתקדם הלאה".

"היכן שיש רצון, יש עסקה", צייץ אחריו יונקר. "יש לנו הסכם מאוזן שהוא עדות למחויבות שלנו לפתרונות. אני ממליץ כי ראשי מדינות האיחוד יאשרו את ההסכם החדש". יונקר צירף מסמך קצר, בן שני עמודים, הצהרה פוליטית לגבי הסכם הפרישה החדש.

ההסכם גובש לאחר מרתון שיחות שנמשך עד השעות הקטנות של הלילה בבריסל. ואולם, הבוקר הודיעה המפלגה היוניוניסטית הצפון אירית (DUP) כי אינה יכולה לתמוך במתווה הברקזיט החדש שגובש, למרות שהפרטים טרם פורסמו לציבור. "במצב העניינים הנוכחי, אנחנו לא יכולים לתמוך במה שהוצע לגבי מכס ומנגנון ההסכמה (הדרך הפוליטית שבה צפון אירלנד יכולה לשים קץ לסידורי המכס המיוחדים שייקבעו, א"א), ויש חוסר בהירות לגבי סוגיית המע"מ", נכתב בהודעת ראשי המפלגה. בתגובה להכרזות ג'ונסון ויונקר הודיעה המפלגה בדקות האחרונות - "עמדתנו לא השתנתה. ראו ההודעה שלנו מהבוקר".

בהודעה מפורטת שפירסמה היום בצהריים הסבירה המפלגה הצפון-אירית, כי "אנחנו מבהירים שלא נתמוך ב'עסקה החדשה והנהדרת' עליה הכריז ג'ונסון". לדברי המפלגה, הסדרי המכס, המסים והמע"מ שגובשו "אינם מסייעים לרווחה הכלכלית של צפון אירלנד, ומאיימים על אחדות הממלכה המאוחדת. נתיב הסחר המרכזי שלנו לסחר ממזרח (בריטניה) למערב יהיה תלוי בחוקי האיחוד האירופי לגבי מכסים". כל הסחורה תהיה כפופה לבדיקות מכס... תושבי צפון אירלנד יהיו חשופים לעלויות מוגברות ואולי היצע נמוך יותר, כדי לרצות את האיחוד האירופי". המפלגה גם קבלה על כך שתחת ההסכם החדש, צפון-אירלנד עדיין תהיה "כבולה" לחוקי המע"מ של האיחוד, בניגוד למצב ביתר בריטניה, מה שמערער עוד יותר את אחדות הממלכה. המפלגה, יש לציין, נחשבת לקיצונית ואפילו התנגדה בזמנו להסכם "יום שישי הטוב" שחתם את הקרבות באי. המפלגה אמרה כי "ההצבעה ביום שבת תהיה רק תחילת הדרך לגיבוש הסכם פרישה בתיאום עם בית הנבחרים".

עמדת המפלגה הצפון-אירית צפויה להשפיע גם על עמדות חברי פרלמנט שמרנים המעוניינים ב"ברקזיט" נוקשה יותר, המאוגדים בתוך תת-קבוצה בתוך המפלגה השמרנית (ERG). לא ברור אם ההסכם שגובש, שככל הנראה יוצר גבול מכס בין האיחוד לבין בריטניה בים האירי, יזכה לתמיכת בית הנבחרים - שבו קואליציה של מתנגדים לעצם הפרישה ביחד עם מתנגדים להסכם היוצר מציאות שונה בצפון אירלנד מאשר בשאר הממלכה - כבר טירפדה שלוש הצבעות על הסכם הברקזיט הקודם שגיבשה תרזה מיי.