מכבדת את עיקרון סין האחת: דיור מתנצלת על השמטת טייוואן משטח המעצמה

מותג האופנה כריסטיאן דיור קיים מצגת באוניברסיטה שכללה מפה של סין ללא טייוואן, שסין רואה בה מחוז סיני מורד - מה ששם את החברה במרכז שערורייה פוליטית שהובילה להתנצלותה

שלט של כריסטיאן דיור על קניון בסין / צילום: Darley Shen, רויטרס
שלט של כריסטיאן דיור על קניון בסין / צילום: Darley Shen, רויטרס

כריסטיאן דיור הפכה לחברה האחרונה שניצבת בפני תגובה סינית בנושא של רגישות פוליטית, אחרי שהיא קיימה מצגת באוניברסיטה שכללה מפה של סין ללא טייוואן, שסין רואה בה מחוז סיני מורד.

מותג המותרות הצרפתי פרסם היום (ה') התנצלות באתר ווייבו על וידאו שהופץ באינטרנט, שהראה עובדת משאבי אנוש של החברה באירוע גיוס עובדים בסין, שנשאלת על-ידי סטודנטית מדוע טייוואן לא כלולה במפה.

ארגונים מערביים מליגת ה-NBA בארה"ב ועד מותגי האופנה ג'יבנשי ודולצ'ה וגאבנה מותקפים על כך שהם מתנגדים כביכול למדיניות "סין האחת" של בייג'ין. אזרחים סינים הופכים לקולניים יותר בתמיכה בריבונות סין על טריטוריות שלה, כאשר בייג'ין מתמודדת עם מפגינים למען הדמוקרטיה בהונג קונג, וזאת על רקע מלחמת הסחר עם ארה"ב.

במצגת של דיור, השאלה שהציגה הסטודנטית על טייוואן התקבלה במחיאות כפיים של עמיתיה. העובדת של דיור השיבה כי טייוואן הייתה קטנה מדי מכדי להיראות היטב במפה, אבל הסטודנטית ציינה כי טייוואן אינה קטנה יותר מהאי היינאן, שכן נראה במפה. הקהל השיב שוב במחיאות כפיים.

העובדת השיבה לכך שהיא אחראית רק לסין בדיור, ואחרים אחראים לטייוואן ולהונג קונג.

דיור מסרה בהודתה בווייבו כי היא "מצטערת מאד על האירוע שבו הושמעו תיאור והסבר לא נכונים על-ידי עובדי מחלקת כוח-האדם שלנו באירוע בקמפוס". היא הוסיפה כי מדובר על התנהגות לא ראויה של עובדים שלה, והיא מכבדת את עיקרון "סין האחת". עוד נמסר כי המקרה נבדק, והחברה תתייחס אליו בכובד-ראש.

התקשורת בסין זיהתה את הקמפוס כאוניברסיטת ז'ג'יאנג גונגשנג. חשבון WeChat הרשמי של האוניברסיטה הזו אישר כי דיור קיימה גם מצגת גיוס עובדים אתמול.

לפני שבוע הפכה ליגת ה-NBA למעורבת במחלוקת בסין בעקבות ציוץ טוויטר של מנהל קבוצת יוסטון רוקטס שתמך במחאה הפרו-דמוקרטית בהונג קונג. הסערה שהתחוללה הביאה לביטול חוזי חסות לאירועים של הליגה וכן להחשכת מסכים בשידורי משחקי ראווה על-ידי רשות השידור הממלכתית.

דיור הצטרפה למותגי אופנה נוספים כמו קואוץ', ג'יבנצ'י ו-ורסאצ'ה שנחשפו לביקורת לאומנית בסין. שלושת מותגי האופנה הללו הותקפו באוגוסט על כך שחולצות טי שלהם זיהו את הונג קונג וטייוואן כמדינות עצמאיות.

בשנה שעברה סבלה דולצ'ה וגאבנה מתשדיר שלה שהראה דוגמנית סינית מתקשה לאכול ספגטי ופיצה עם מקלות, ונולדה תנועת החרמה של מוצריה. באפריל השנה, חברת המצלמות לייקה הרחיקה את עצמה במהירות מתשדיר קידום שהציג את המחאות הפרו-דמוקרטיות בכיכר טייננמן ב-1989.

חברות מערביות צריכות ללכת על חבל דק כדי שלא לעורר את רוגזם של צרכנים באחד השווקים הגדולים שלהן, סין. סין מהווה לפחות שליש ממכירות מותגי המותרות, ותורמת שני שלישים לצמיחת התעשייה הזו, לפי נתונים של חברת הייעוץ Bain & Co.