הקרב על הברקזיט: הממשלה תנסה לאשר במהירות את הפרישה מהאיחוד

ממשלת בריטניה הציגה אמש בפרלמנט חוק שכולל פסקה המייתרת את הצורך בהצבעה על הפרישה • הממשלה תנסה לקדם את החוק בקריאות שנייה ושלישית כדי לאשר אותו עד יום חמישי הקרוב, בשאיפה להוציא את בריטניה מהאיחוד עד 31 באוקטובר

הפגנה נגד הברקזיט בלונדון / צילום: Simon Dawson, רויטרס
הפגנה נגד הברקזיט בלונדון / צילום: Simon Dawson, רויטרס

ממשלת בריטניה הציגה אמש (ב') בפרלמנט את הצעת החוק לפרישה מהאיחוד האירופי, ומתכוונת לקדם אותו במהירות בקריאות שנייה ושלישית כדי לאשר אותו עד יום חמישי הקרוב, בשאיפה להוציא את בריטניה מהאיחוד עד 31 באוקטובר, כמתוכנן. חברי פרלמנט מהאופוזיציה נערכים מנגד להציע תיקונים להצעת החוק, הכוללים ביצוע משאל עם לגביו או הישארות באיחוד מכסים עם אירופה, ובאופן כללי מבקרים את הממשלה על הדחיפות והמהירות שבה היא מנסה להעביר את החוק.

אמש נמנעה מהממשלה האפשרות לקיים הצבעה על הפרישה, אך המתכונת שבה תתקדם כעת היא באמצעות אישור החוק. החוק כולל פסקה המייתרת את הצורך בהצבעה על הפרישה. האיחוד האירופי, מצדו, הבהיר כי ימתין לאישור החוק כדי להחליט אם להעניק לבריטניה ארכה מעבר ל-31 באוקטובר ולדחות את פרישתה מהאיחוד.

להצעת החוק המלאה לחצו כאן

לפי חישובי כלי התקשורת בבריטניה מסתמן כי נכון לעכשיו ישנו רוב להסכם החדש שגיבש ג'ונסון מול האיחוד האירופי בשבוע שעבר. לפי הערכות התקשורת, מדובר ברוב זעום להסכם החדש, כאשר רוב חברי המפלגה השמרנית, כולל הגרעין הקשה של חסידי "ברקזיט נוקשה" יותר שהתנגדו להסכם הקודם שגיבשה תרזה מיי, צפויים לתמוך בו, יחד עם כשמונה עד תריסר עריקים ממפלגות הלייבור והליברל-דמוקרטים שבאופוזיציה. עם זאת, יש להמתין ולראות אילו תיקונים יתקבלו להצעת החוק, ואם הם יטרפדו את ההסכם כולו.

בדרך כלל, הדיונים בקריאות שנייה ושלישית בחוקים נמשכים שבועות, אולם הממשלה הציגה לוח זמנים שאפתני הקובע דיונים היום ומחר עד חצות במטרה לאשר את החוק עד יום חמישי בערב. היום יוכלו חברי הפרלמנט לאשר או לדחות את לוח הזמנים הזה.

ההצבעה על הברקזיט בנוסחתו החדשה בוטלה ברגע האחרון ביום שבת, אחרי שהמחוקקים הצביעו בעד תיקון שמשמעותו המעשית היתה פנייה לבריסל ודרישה לדחות את הפרישה בשלושה חודשים, או פחות. האיחוד האירופי הודיע כי "ישקול" בימים הקרובים את מכתב הדחייה שנשלח (בלתי חתום, ומלווה במכתב נוסף מאת ג'ונסון המבקש מהאיחוד לא לספק את ההארכה שביקש הפרלמנט).