עוד דמוקרט שרץ לנשיאות חובר לוורן: לנצל את הסיוע ללחץ על ישראל

פיט בוטג'ג', שנמצא בסקרים מתחת לשלישייה הדמוקרטית המובילה – ביידן, וורן וסנדרס – אמר בסוף השבוע כי הסיוע צריך לשמש "מכשיר להנחות את ישראל בכיוון הנכון" • בעבר השמיע בוטג'ג' הצהרות פרו-ישראליות: האם הוא מושפע מהסקרים שמצביעים על התנכרות גוברת של הדמוקרטים הליברליים מישראל?

פיט בוטיג'אג', המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב / צילום: ג'ון סאמרס, רויטרס
פיט בוטיג'אג', המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב / צילום: ג'ון סאמרס, רויטרס

פיט בוטג'ג', שהסקרים מציבים אותו בחמישייה המובילה במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, חבר בסוף השבוע לאליזבת וורן, שנמצאת בצמרת החמישייה, והכריז כי יש לנצל את הסיוע האמריקאי לישראל כאמצעי לחץ לשינוי מדיניותה כלפי הפלסטינים.

בוטג'ג', בן 37, ראש עיריית סאות-בנד, עיר תעשייתית קטנה יחסית במדינת אינדיאנה, חייל משוחרר והומוסקסואל מוצהר, נמנה עם האגף המתון של המפלגה הדמוקרטית. הוא מתואר כג'ו ביידן בלי חטוטרת הגיל. בעימות הדמוקרטי האחרון, ב-13 בספטמבר, הוא תקף בחריפות את אליזבת וורן בגלל חזונה להחיל חוק ביטוח בריאות אוניברסלי בעלות פוטנציאלית של טריליונים בלי לפרט את מקורות המימון של חוק כזה.

אבל לפחות בכל הנוגע לישראל, התבטאותו של בוטג'ג' על הסיוע האמריקאי ביום ו', יחד עם התבטאות דומה לפני כמה חודשים, מציבות אותו בלב הפלג הליברלי של המפלגה הדמוקרטית, יחד עם הסנטורית וורן והסנטור ברני סנדרס.

בנאום באוניברסיטת שיקאגו אמר בוטג'ג': "אני חושב שהסיוע הוא אמצעי להנחות את ישראל בכיוון הנכון. אם למשל ימומשו איומי הסיפוח, אני מחויב לדאוג לכך שארה"ב לא תישא בנטל המימון של הסיפוח". לדבריו, הוא נוקט עמדה זו מתוך דאגה לעתיד הדמוקרטיה בישראל.

סטודנט באוניברסיטה וחבר בארגון "אם לא עכשיו" (IfNotNow), גוף יהודי ליברלי שפועל נגד הכיבוש, קרא לבוטג'ג', בחלק השאלות והתשובות של הנאום, להתחייב לשים קץ לסיוע האמריקאי אם הכיבוש יימשך.

הנה המשך תשובתו של בוטג'ג': "האינטרס האמריקאי, האינטרס הפלסטיני ובסופו של דבר האינטרס הישראלי-יהודי הוא, שישראל לא תגיע למצב שבו יהיה עליה לבחור בין היותה דמוקרטית או היותה יהודית. ועכשיו מסתמן שזה המסלול שבו נעה ישראל".

"אינני רוצה להתחייב עתה לדרך זו או אחרת שבהן ניתן לנצל את המכשיר הזה (הסיוע), אך אומר שמטרת המדיניות שלנו תהיה לפעול כפי שאנו פועלים כאשר חבר סוטה מהדרך הנכונה ומדאיג אותנו. אנו שמים את הזרוע סביבו ומנחים אותו לדרך טובה יותר", אמר המתמודד הדמוקרטי.

ב-14 ביולי השנה השמיע בוטג'ג' את הדברים הבאים בנאום באוניברסיטת אינדיאנה: "אם ראש הממשלה נתניהו יממש את איומו לספח התנחלויות בגדה המערבית, הנשיא בוטג'ג' ינקוט צעדים כדי להבטיח שמשלמי המסים בארה"ב לא ישאו בנטל ההוצאות". הוא אמר אז כי הוא תומך בפתרון של שתי מדינות, שייתן ביטוי ל"שאיפות הלגיטימיות של העם הפלסטיני ולצרכי הביטחון של ישראל".

בסוף השבוע שעבר רמזה אליזבת וורן כי אם תיבחר לנשיאה, היא עלולה להשתמש בסיוע כדי למתן את מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים. בכל זאת, לא הזכירה את המילה 'סיוע' במפורש. כדבריה: "המדיניות הרשמית של ארה"ב היא תמיכה בפתרון שתי מדינות, ואם ישראל תנוע בכיוון הנגדי, אז הכל יונח על השולחן".

"בשלב זה נתניהו אומר כי הוא יוביל את ישראל בכיוון הגברתה (של תנועת) ההתנחלויות, וזה לא מוביל אותנו לכיוון של פתרון שתי מדינות", היא ציינה.

ותיק יותר בהתבטאויותיו נגד הסיוע לישראל הוא כמובן ברני סנדרס שיצא לא פעם נגד הסיוע לישראל. כל, למשל, ביולי הוא אמר בראיון לפודקאסט POD SAVE AMERICA, כי הוא "בהחלט" יבחן קיצוץ הסיוע לישראל כדי לשנות את מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים. בה-בעת, לא כל התבטאויותיו בוטות כל-כך. למשל, בראיון ל"ניו יורקר" באפריל, הוא נשאל האם ישתמש בסיוע כדי להבטיח מתן זכויות פוליטיות רבות יותר לפלסטינים. סנדרס השיב: "אני לא רוצה להיכנס לפרטים. אני לא מציע משהו רדיקלי במיוחד, כוונתי היא, שארה"ב צריכה לנקוט יחס ללא משוא פנים לישראלים ולפלסטינים".

בכל זאת, בעבר גילה בוטג'ג' יחס אוהד יותר לישראל. לאחר שחזר מביקור בישראל, יחד עם ראשי ערים אחרות - יזמה של הוועד היהודי אמריקאי - במאי אשתקד, היו בפיו שבחים רבים, לרבות הצהרה שארה"ב יכולה ללמוד מהדרך שבה מתמודדת ישראל עם האיומים על בטחונה. ייתכן כי בוטג'ג' מיישר עתה קו עם הבייס הליברלי של המפלגה הדמוקרטית, שתמיכתו בישראל הולכת ונשחקת על פי כמה סקרים.