10,000 דירות ברחובות: אושרה תוכנית ההתחדשות העירונית הגדולה בישראל

הוותמ"ל אישרה את תוכנית ההתחדשות העירונית בשכונת קריית משה ברחובות • 10,000 דירות יחליפו כ-1,400 קיימות • ראש עיריית רחובות ל"גלובס": "בשורה לאומית"

קריית משה ברחובות / הדמיה: משרד בר לוי אדריכלים ומתכנני ערים
קריית משה ברחובות / הדמיה: משרד בר לוי אדריכלים ומתכנני ערים

הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) אישרה את תוכנית ההתחדשות העירונית הגדולה בישראל. מדובר בתוכנית רחבת-היקף, שבמסגרתה ייהרסו כ-1,400 דירות קיימות, וייבנו 10,000 דירות חדשות בשכונת קריית משה ברחובות.

התוכנית שקודמה על-ידי הרשות להתחדשות עירונית ועיריית רחובות מזה מספר שנים, משתרעת על כ-1,500 דונם בדרום מערב העיר. שכונת קריית משה ברחובות היא סמל לשכונת מצוקה ובעבר היא התפרסמה כמוקד של עוני, אלימות ופשע. השכונה שנבנתה בשנות ה-50 וה-60 כוללת דירות במבני שיכון בני 3 ו-4 קומות. בשולי השכונה יש גם בתים צמודי קרקע. יותר מ-55% מתושבי השכונה הם בני העדה האתיופית ורבים מהם מטופלים בשירותי הרווחה.

התוכנית שאושרה כעת כוללת כאמור בנייה של 10,000 דירות. 40% מהן על קרקע בשכונה והיתר - כ-6,000 יחידות דיור על קרקע משלימה שרשות מקרקעי ישראל הקצתה לפרויקט. הדירות בשכונה החדשה שתקום ייבנו במבנים בני 20-7 קומות.

מתוך כלל יחידות הדיור, 2,000 יוקצו עבור דירות קטנות. 300 יחידות דיור יוקצו עבור דיור לסטודנטים. התוכנית כוללת גם שטחי מסחר ותעסוקה בהיקף של כ-470 אלף מ"ר, כ-120 דונם של שטחים פתוחים וכ-350 אלף מ"ר שטחים למבנים ומוסדות ציבור. בהיבט התחבורתי, התוכנית כוללת הקמת מחלף על כבישים 411/410 ומסוף תחבורה ציבורית בהיקף של 14 דונם.

בשיחה שקיים היום (ד') "גלובס" עם ראש עיריית רחובות רחמים מלול, הוא הגדיר את ההחלטה כ"בשורה לאומית" ואמר כי "לתוכנית הזאת יש ערך חברתי בגלל שרוב האוכלוסייה היא מהעלייה האתיופית. אנחנו פה משקמים את כל הדירות. סוף-סוף יוכלו תושבי השכונה לזכות בדירות חדשות, גדולות, עם מעליות ולובי וממ"ד".

בזמנו הייתה ביקורת על כך שאין בפרויקט זה שיתוף ציבור. תוכל להרחיב בנושא?

"זה לא נכון. בוועדת ההיגוי השתתפו נציגים מוסמכים ומוסכמים על-ידי כל הקהילה. וחוץ מזה, הקמנו מנהלה שאחראית על הקשר עם התושבים. ויש גם ועדת היגוי שכונתית".

רחמים מלול  / צילום: אלירן אביטל
 רחמים מלול / צילום: אלירן אביטל

מתי התוכנית הזאת תצא לפועל?

"אנחנו לא נאשר כל בנייה, אלא רק לאחר חתימת הסכם-גג עם משרדי האוצר והשיכון. אני הולך להוסיף שם עוד 10,000 יחידות דיור, כלומר 30 אלף תושבים. צריך שדרוג של התשתיות, מוסדות החינוך, מועדונים קהילתיים, מתנ"סים וכו'. בלי הסכם-גג לא יהיה אפשר להתחיל לבנות".

התוכנית נערכה על-ידי משרד בר לוי דיין אדריכלים.

מהרשות הממשלתית להתחדשות עירונית נמסר בתגובה: "הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מברכת על החלטת הותמ"ל, המאפשרת את המשך קידום תוכנית קריית משה. התוכנית המורכבת מהווה מודל להתחדשות עירונית שניתן לקחת לערים נוספות, ובימים אלה אף מתנהלים לראשונה מגעים יחד עם משרד הבינוי והשיכון להכנת הסכם-גג המתייחס לפיתוח השטחים הציבוריים. אלפי המשפחות המתגוררות בשכונה תקבלנה דירות חדשות וסביבת מגורים טובה, במקומם דירותיהם הישנות, וכן מלוות כל העת על-ידי המינהלת השכונתית אשר הוקמה בשיתוף עם שיקום שכונות ועיריית רחובות. המינהלת מספקת סיוע מלא לתושבים בהיבטים החברתיים, המשפטיים והכלכליים וכן נותנת להם מידע בעברית או באמהרית, לשם מיצוי זכויותיהם".

סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר ויו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר, ציין כי "מדובר בתוכנית הגדולה ביותר שקודמה להתחדשות עירונית, המייצרת חידוש שלם של המרקם העירוני. לצד גודלה ומורכבותה של התוכנית, התכנון נערך בשיתוף מלא עם התושבים בשכונה וצפוי להביא לשיפור התשתיות, להוספת שטחים ירוקים ושטחי ציבור לרווחת תושבי השכונה ולהגדלת היצע יחידות הדיור. התוכנית אושרה בפרק זמן של כשנה וחצי, לאחר ניסיונות רבים וממושכים לקדם את התכנית בעבר".