משרד האוצר | בלעדי

מחיר השיתוק הפוליטי: הממשלה עוצרת תשלומים לספקים

החשכ"ל והממונה על התקציבים בפנייה חריגה ליו"ר ועדת הכספים משה גפני: נאלצנו לעצור תשלומים לספקים. עשרות בקשות תקציביות ממתינות על שולחנך חודשים • גפני טען כי מאחר ושבחרה כנסת חדשה, האוצר צריך להגיש מחדש לאישור את כל הבקשות שהוגשו לוועדה הקודמת

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני / צילום: שלומי יוסף
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני / צילום: שלומי יוסף

האוצר נאלץ לעצור תשלומים לספקים של משרד התחבורה עקב השיתוק הפרלמנטרי. בפנייה משותפת חריגה שנשלחה היום ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, כותבים החשב הכללי של המשרד רוני חזקיהו והממונה על התקציבים שאול מרידור, כי "רק לאחרונה נעצרו תשלומים לספקים של משרד התחבורה אשר ביצעו עבודות עבור המשרד זאת נוכח מיצוי התקציב העומד לרשות המשרד ואי אישור פניות תקציביות המונחות על שולחן הוועדה".

השניים מציינים כי בעקבות הבחירות לכנסת כמעט ולא התנהלו דיונים בוועדת הכספים מאז תחילת השנה ונוצר מצב שבו עשרות פניות תקציביות של האוצר מונחות במשך חודשים ארוכים על שולחן הוועדה. "על אף הניסיון להימנע ככל הניתן מפגיעה בתפקוד במשרדים ובשירותים הניתנים לאזרח שלא לצורך, התקופה הממושכת שבה לא התקיימו דיונים בוועדת הכספים מנעה מלבצע התאמות חיוניות בתקציב המדינה המאושר, דבר שמביא לעיכוב בתשלומים לספקים וכן לאי מימוש צעדי מדיניות מאושרים ומתוכננים".

פנייתם החריגה של מרידור וחזקיהו באה על רקע סירובו של גפני לדון בבקשות האוצר לאשר העברות תקציביות בהיקף 1.5 מיליארד שקל למשרד התחבורה, בנימוק שהאוצר לא הגיש לו את הבקשות מראש.

גפני נגד האוצר: מאיים לעכב העברות וקיצוצים בהיקף של מיליארדי שקלים

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת ח"כ משה גפני מאיים לעכב אישור העברות תקציביות בהיקף 1.5 מיליארד שקל לתחבורה וכן לעכב אישור קיצוצים רוחביים בהיקף של שני מיליארד שקל שאישרה הממשלה, על רקע מאבקי שליטה עם האוצר. הבקשות לאישור ההעברות והקיצוצים הונחו הבוקר על שולחנו של יו"ר גפני והוא התייחס אליהם בפתח ישיבת ועדת הכספים.

גפני, בגיבוי היועצת המשפטית של הוועדה עו"ד שגית אפק, טען כי מאחר שנבחרה כנסת חדשה האוצר צריך להגיש מחדש לאישור ועדת הכספים החדשה את כל הבקשות שהוגשו לוועדה הקודמת במהלך הכנסת הקודמת ולא אושרו על ידה. זאת על מנת שוועדת הכספים בראשותו תחליט באלו מהבקשות לדון. באוצר אומרים כי אין שום סיבה להגיש מחדש לאישור בקשות שכבר אינן רלוונטיות.

בפתח ישיבת ועדת הכספים היום (ד') תקף גפני את האוצר וטען כי "הם לא מביאים את הכול - הם מביאים חלק. אם היו מביאים את כל מה שהיה ואנחנו היינו מחליטים - אנחנו ולא הם - מה כן ומה לא, אז היה אחרת. תדעו חברי הכנסת הוותיקים וחברי הכנסת החדשים, שבידיים של אגף תקציבים נמצא העניין הזה של להביא או לא להביא. אני פונה ומבקש מהם שיגישו את כל מה שהיה בכנסת הקודמת. הם רוצים שאני אתעצבן ואני לא אעביר כלום ואז הם יחסכו כסף".

בתשובה לשאלת אחת מחברות הוועדה אמר גפני כי "לא אני ולא את בעלי הבית כאן. הבעל הבית במדינה הזאת זה בחור בן 23 שעובד באגף התקציבים. הוא 'הבעלבית'. לא יאומן! אנחנו לא בדמוקרטיה. הוא מחליט מה הוא מביא ומה הוא לא מביא".

גורמים באוצר אמרו ל"גלובס" כי מדובר בדרישה בלתי סבירה מאחר שחלק מהדרישות שהוגשו במהלך כהונת הכנסת הקודמת כבר אינן רלוונטיות ואין שום הגיון בהגשתן כעת מחדש. באוצר רואים בדרישה של גפני התערבות בנושאים מקצועיים הקשורים בניהול תקציב המדינה. גפני טוען כי מנכ"ל האוצר שי באב"ד תומך בעמדתו, וזאת על רקע מערכת יחסים עכורה בין באב"ד לממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור.

היום הגיש האוצר בקשה נוספת להעברה של 320 מיליון שקל לתקציב הסובסידיה לתחבורה הציבורית, המיועדים בין היתר לגיוס נהגי אוטובוס חדשים ולהכשרתם. גפני רמז כי יעכב גם אותה עד שימצא פתרון למחלוקת. סכומי הכסף שגפני מאיים לעכב כוללים גם תשלומים שהאוצר מאחר כבר חודש בתשלומם.

בנוסף להעברות התקציביות למשרד התחבורה מעוכב בוועדת הכספים אישור הקיצוץ הרוחבי בסך 1.38% שעליו החליטה הממשלה ב-18 לנובמבר 2018. קיצוץ זה בהיקף 1.15 מיליארד שקל נועד לממן את תוספת השכר בגין "היעדר קביעות" למשרתי מערכת הביטחון, וכן תוספת מפקחי בנייה, תקציב לקרן הרווחה של הסתדרות העובדים, ותקציבים לחיזוק החוסן האזרחי בשדרות וביישובי "עוטף רצועת עזה" והרחבת המענה הממשלתי בנושא האלימות במשפחה.