יו"ר ועדת הכספים: על המדינה להעלות מכסים על יבוא טקסטיל בשיעור של 12%

באוצר סירבו לציין מהי עמדתם הרשמית - האם יבקשו להאריך את הוראת השעה שממשיכה להעמיד על 0% את המכס, או שיאפשרו להחזירה ל-6% כפי שקבוע בחוק כיום • מדובר במכסים שהוסרו לפני כשנתיים למשך שנה במסגרת תוכנית "נטו הוזלות" שהוביל כחלון, כשבתום 2018 הוארכה התוכנית בשנה נוספת

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני / צילום איל יצהר
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני / צילום איל יצהר

בדיון שהתקיים היום (ד') בוועדת הכספים בנושא סיוע לענף הטקסטיל והמתפרות בישראל, הצהיר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כי הוועדה תומכת בהחזרת מכסים על יבוא טקסטיל בשיעור של 12%, וקרא לאגף התקציבים ולמשרד האוצר לבחון את הסוגיה.

במשרד האוצר סירבו לציין מהי עמדתם הרשמית - האם יבקשו להאריך את הוראת השעה שממשיכה להעמיד על 0% את המכס, או שיאפשרו להחזירה ל-6% כפי שקבוע בחוק כיום. מהלך כזה עלול להוות מכה לרשתות אופנה גדולות דוגמת פוקס, קסטרו או רנואר, שמייצרות את הסחורה שלהן במדינות במזרח ומייבאות אותה לישראל. ענף האופנה כולו נמצא בתקופה מאתגרת ומציג ירידה בפדיונות על רקע רכישות בחו"ל והתחזקות האונליין.

מדובר במכסים שהוסרו לפני כשנתיים למשך שנה במסגרת תוכנית "נטו הוזלות" שהוביל שר האוצר כחלון, כשבתום שנת 2018 האריך השר כחלון את התוכנית בשנה נוספת. ההחלטה של כחלון התקבלה בניגוד להמלצת הראשונית של משרד הכלכלה, לפיה יש להחזיר את מכסי המגן על-מנת לתמוך בתעשיית הטקסטיל המקומית.

בתור חלופה למכסי המגן, אושר בסוף 2018 תקציב של 30 מיליון שקל למענקים במסלול פריון לענף הטקסטיל ולתעשייה המקומית.

רמזי גבאי, הנהלת איגוד הטקסטיל בהתאחדות התעשיינים, אמר בדיון: "'נטו הוזלות' הפכה לחסרת משמעות וערך. במקום להוריד מחירים, הסרת המכסים תרמה בעיקר להגדלת שורת הרווח של היבואנים. הגיע הזמן שגם בישראל יבינו את מה שהבינו בכל העולם - תעשייה חזקה היא המפתח לצמיחה, ולכן המדינות המתקדמות מגנות על התוצרת המקומית באמצעות העדפה במכרזים ממשלתיים, מכסי הגנה וצעדים נוספים שבישראל נשארים במגירה".