רשות שוק ההון בוחנת: הביטוח הסיעודי יהפוך ל"משתתף ברווחים" ויותאם לתשואות בשוק

אם בפיקוח יכריעו על שינוי, הרי שחברות הביטוח לא יישאו בסיכוני התשואה בתיק • לא ברור אם הבחינה נוגעת רק לגבי הפוליסות החדשות שיימכרו בעתיד או גם לגבי התיק הישן • במקביל, חברת הביטוח משנה הגדולה בישראל לתחום הסיעודי מפסיקה לפעול בתחום

הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת / צילום: רפי קוץ
הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת / צילום: רפי קוץ

סימני שאלה בנוגע לעתיד מוצרי ביטוחי הבריאות בשוק הישראלי: רשות שוק ההון בוחנת את האפשרות לאפשר לחברות הביטוח לנהל את הביטוחים הסיעודיים לפרט כ"תיק המשתתף ברווחים", ולא כתיק מבטיח תשואה עם קצבה קבועה. לפי שעה, לא ברור אם הבחינה נוגעת רק לגבי הפוליסות החדשות שיימכרו בעתיד, או גם לגבי התיק הישן, שכולל את פוליסות הסיעוד הפרטיות שנמכרו עד כה.

בחינה זו נעשית בעוד שמבטחת המשנה הגדולה ביותר בתחום הביטוח הסיעודי המקומי יוצאת מהשוק הישראלי, ובצל קושי במכירה של ביטוחים סיעודיים לכל החיים.

במה מדובר? אם בפיקוח יכריעו על שינוי, הרי שחברות הביטוח לא יישאו בסיכוני התשואה בתיק זה. "זה הרבה יותר הגיוני מהמצב הקיים כיום", לדברי גורם בשוק הביטוח, שמסביר זאת ב"בעיות בריבית חסרת סיכון, כשהמצב הנוכחי, של ריביות חסרות סיכון אפסיות, מבריח את החברות מהתחום".

אם וככל שדבר זה יקרה, ויהיה תקף לגבי התיק הישן, הרי שאפשר כי יהיה מדובר בשחרור עתודות בהיקפים לא זניחים בדוחותיהן של חברות הביטוח, שבשנים האחרונות נדרשו להגדיל עתודות בסיעוד בשל הריבית חסרת הסיכון האפסית והיורדת (דבר שגם צפוי להימשך). כמו כן, מאחר שהביטוח הסיעודי הפרטי מתאפיין בכך שמדובר בביטוח ארוך טווח, הרי שלשינויו מ"מבטיח תשואה למבוטח" על פי ריבית קבועה למעין "משתתף ברווחים", שמושפע מהתשואות שמושגות בפועל בשוקי ההון, יהיו השפעות חיוביות על חברות הביטוח, הפועלות בתחום בהיבטי הסולבנסי (משטר דרישות ההון הרגלטורי, שמוחל על חברות הביטוח).

ככל שזה יקרה, ורק אם יכלול את התיק הישן, הרי שתהיה הסטה של התיק מ"נוסטרו" ל"תיק משתתף". להיבט זה משמעות גם מבחינת שוק ההון, ולא רק מבחינת התוצאות של חברות הביטוח, כשמעבר מתיק הנוסטרו "תיק המשתתף" הליברלי יותר בניהול השקעות, כנראה יוביל להגדלת ההשקעה במניות ובאפיקי השקעה שמניבים תשואה גבוהה לאורך זמן, גם אם בתנודתיות.  

על כל פנים, הקושי שנובע מהריביות הנמוכות, נלווה לשינויים הדמוגרפיים האדירים שמתחוללים בארץ ובעולם, ושנוגעים להתארכות תוחלת החיים, כשיותר אנשים מגיעים לגילאי זיקנה, ולכן יש הרבה יותר חולים סיעודיים מאשר פעם, וגם מי שהופך לסיעודי שורד הרבה יותר זמן כחולה סיעודי. למעשה, להיבטים הדמוגרפיים משמעות רבה הרבה יותר ביחס לאלה של הריבית הנמוכה. בהקשר זה, נציין כי אם בעבר תקופת החיים הממוצעת של חולה סיעודי הייתה פחות משנתיים, הרי שכיום מדובר במשך ממוצע של כ-3.5 שנים, ובסימן עלייה.

מציאות זו כנראה הובילה את מבטחי המשנה לצאת מהתחום, כשהיום דווח כי חברת ביטוח המשנה סקור, שהינה מבטחת המשנה הכי גדולה בתחום הביטוח הסיעודי בישראל, הודיעה לחברות הביטוח הישראליות כי תחדל לספק להן ביטוח משנה לפוליסות ביטוח סיעוד חדשותי. עם זאת, סקור תמשיך לספק ביטוח משנה בתחומי הביטוח הכללי, והיא גם תמשיך לספק ביטוח לתיק הביטוח הסיעודי הישן. כלומר, היציאה של סקור מהתחום בישראל לא תשפיע על בעלי פוליסות קיימות, אלא על היצע פוליסות בעתיד.

פוטנציאל להקטנת היצע הביטוחים הסיעודיים

מבחינת הציבור מדובר בפוטנציאל להקטנת ההיצע של הביטוחים הסיעודיים. עם זאת, גורם בכיר בשוק הביטוח העריך היום כי יש מספיק חברות ביטוח משנה, לא רק אירופיות, שישמחו לספק מענה בתחום הסיעוד, גם אם תידרש התאמת מחיר כלפי מעלה לביטוחי הסיעוד בעתיד.

בכל אופן, גם אם הפיקוח על הביטוח יכריע על שינוי כאמור, וגם אם שינוי זה יכלול את התיק הישן שבו מנוהלים מיליארדי שקלים רבים, הרי שתחום הביטוח הסיעודי לפרט נמצא בנקודת זמן מאתגרת מאוד, כשלא מן הנמנע שיהיו חברות שאף ייצאו מפעילות בתחום. דבר זה נכון במיוחד לגבי מכירת ביטוחי סיעוד שמבטחים קצבה לכל החיים, ולא רק למספר מוגבל של שנים.

"להערכתי, זה רק עניין של זמן עד שלא יהיו פוליסות סיעוד שיימכרו על ידי חברות הביטוח. המחיר, הסיכון ודרישות ההון יביאו לזה", הסביר היום גורם מעורה בתחום, שהוסיף: "אני גם לא חושב שזה פתיר".

ביטוח סיעודי נותן מענה למבוטחים שלא יכולים לבצע חלק מהותי מהפעילויות היומיומיות הרגילות, ונדרשים לסיוע כדי לקיים את חייהם. לאור התפתחות הטכנולוגיה והרפואה, יש יותר ויותר אנשים שמגיעים עד לגילאים מתקדמים, שבהם הסיכון להפוך לחולה סיעודי גדל מאוד. חלק משמעותי מהביטוח הסיעודי בישראל נעשה דרך ביטוחים ייחודיים ושונים מהותית שניתנים לקופות החולים.