השליט החדש של תקציב המדינה ולמה יו"ר ועדת הכספים משה גפני בטוח שבאוצר רוצים "לחסל" אותו

לחזקיהו אין זמן להתבשם מהשיפור במדד Doing Business או להשתעשע במחשבות על נאומי פרישה וראיונות סיכום קדנציה • במקום לסדר שולחן למחליפו, הוא צריך להיערך לחלק הקשה של כהונתו: סגירת שנת הכספים 2019 • פרשנות

רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר
רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

פרסום מדד Doing Business של הבנק העולמי היה יכול להיות אקורד סיום נוח לכהונתו של רוני חזקיהו כחשב כללי באוצר. בתום שלוש שנים בתפקיד, אחרי בחירות, לקראת הקמת ממשלה ומינוי שר אוצר חדש - רק הישג ממשי היה חסר לו לסיום מכובד של התפקיד. השבוע התברר שישראל עלתה במדד היוקרתי 14 מקומות מהמקום ה-49 למקום ה-35. לא צריך להסתנוור מגודל ההישג, שבסך הכול מקפיץ את ישראל לליגה של אזרבייג'ן (מקום 34) וטורקיה (מקום 33), אבל זה לא הפריע לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון ואפילו לשר המשפטים הטרי אמיר אוחנה להסתער על הקרדיט.

האיש שההישג הזה רשום על שמו התרחק כהרגלו מאור הזרקורים. חזקיהו הגדיר לעצמו את שיפור דירוג ישראל במדד היוקרתי כאחת משתי משימות העל שלו בתפקיד. הוא עבד על זה שנתיים בשקט והצליח להסיר כמה חסמים חשובים, אף שבנושאים כמו חיבור לחשמל או פתיחת עסק ישראל עדיין מדורגת באזור המקום ה-90 בעולם.

לחזקיהו אין זמן להתבשם מהשיפור במדד או להשתעשע במחשבות על נאומי פרישה וראיונות סיכום קדנציה. במקום לסדר שולחן למחליפו, הוא צריך להיערך לחלק הקשה של כהונתו, שנמצא עוד לפניו.

סגירת שנת הכספים 2019 מזמנת אתגרים לא פשוטים. גירעונות עתק בקופות החולים, מיליארדים חסרים בתחבורה, אין כסף לצהרונים ולבית הספר של החגים, מערכת הביטחון משוועת לתקציבים לפרויקטים חיוניים. השבוע נחשף למלוא עומקו השפל ביחסים עם ועדת הכספים. יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני משוכנע שבאגף התקציבים באוצר מריחים את חולשתו ומנסים לסלק אותו מהתפקיד. מיליארדים תקועים על שולחן הוועדה וגם אם גפני יפויס, בכלל לא בטוח שלממשלה יש רוב בוועדה להעביר אותם. דוח מבקר המדינה על אירועי גירעון 2018 צפוי להתפרסם במרץ הקרוב - וחזקיהו אחד מגיבוריו הראשיים.

ובכל זאת כל התלאות האלה עוד עשויות להחוויר אם המדינה תלך לבחירות בפעם השלישית. החל מ-1 לינואר המדינה תתנהל ללא תקציב. לכמה זמן? אם תוקם ממשלה - מספר שבועות או חודשים ספורים. אבל אם המדינה תלך שוב לבחירות במרץ, לא יהיה תקציב מאושר לפחות עד יוני.

החל מ-1 בינואר חזקיהו יהפוך לשליט יחיד על תקציב המדינה. ללא כנסת, שר אוצר או ממשלה, הוא לבדו יעמוד בחזית מול כל הדרישות והלחצים. למשימה הזו חזקיהו מביא איתו יתרון אחד משמעותי. צמרת האוצר משוסעת ומפולגת באופן חריג, אפילו ביחס למה שמקובל במשרד המסוכסך-תמידית הזה. הנהלת האוצר המצומצמת לא התכנסה לישיבה כבר עשרה חודשים. מלחמת עולם מתנהלת בין המנכ"ל והממונה על התקציבים, ובכירים אחרים מזוהים עם אחד משני הצדדים. חזקיהו הצליח עד היום שלא להיגרר למאבקים אישיים. הוא מהיחידים בין בכירי האוצר שמסוגל לעבוד עם כל האחרים. יש לו יחסי אמון קרובים עם שר האוצר והוא זוכה לאוזן קשבת אצל יו"ר ועדת הכספים. האם זה יספיק כדי לצלוח את סערת החודשים הבאים?

האמצעים שעומדים לרשות חזקיהו מוגבלים מאוד. בכל חודש הוא יוכל להוציא מקופת המדינה סכום שלא יעלה על אחד חלקי 12 של תקציב 2019 - זה אומר שתהיה לו שמיכה קצרה מאוד לכסות על כל הצרכים. נכון שזה קרה כבר ב-2015 וב-2013 אבל אז היה ברקע תקציב שכבר אושר בממשלה ונדון בכנסת. אז הגירעון היה תחת שליטה והרכב הממשלה הבאה כבר היה פחות או יותר ידוע. ככל שהזמן יתארך, חזקיהו יתקשה לשמור את כל הכדורים באוויר. אם המדינה תלך פעם נוספת לבחירות ואם תתנהל ללא תקציב יותר משלושה חודשים, האפשרות של Shut-down (השבתת הממשל) בסגנון הממשל האמריקאי, לא תהיה עוד בבחינת מדע בדיוני. במקום פרישה שקטה ומכובדת, החשב הכללי עוד עלול למצוא את עצמו בעין הסערה. האם רוני חזקיהו יהיה החשב הכללי הראשון שיכבה את האור?